۲۲ خرداد ۱۳۹۸، ۱۹:۱۵
کد خبرنگار: 2204
کد خبر: 83351084
T T
۰ نفر
۲۰ درصد هزینه قبض برق مشترکان کم مصرف کاهش می یابد

بیرجند- ایرنا- معاون فروش و خدمات مشترکین شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی گفت: بر اساس تعرفه بندی مصارف خانگی اگر هر مشترک ۱۰ درصد مصرف برق را کاهش دهد ۲۰ درصد هزینه قبض برق کمتر می شود.

محسن بخشایی روز چهارشنبه در نشست خبری افزود: امسال افزایش ۱۶ درصدی هزینه برای مشترکان پر مصرف در نظر گرفته شده اما مشترکانی که زیرالگوی مصرف باشند نه تنها مشمول افزایش نرخ نمی شوند بلکه ۲۰ درصد کمتر هزینه پرداخت می کنند.

وی استفاده نکردن از وسایل پر مصرف در ساعت های پیک بار را از راهکارهای کاهش مصرف برق و صرفه جویی عنوان کرد و گفت: مدیریت بار در منزل به معنای استفاده نکردن از برق نیست بلکه باید از وسایل دارای برچسب انرژی استفاده کرد چرا که هر گرید انرژی ۱۵ تا ۱۴ درصد مصرف انرژی را کاهش می دهد.

معاون فروش و خدمات مشترکین شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی با اشاره به اقدامات انجام گرفته در خصوص فرهنگ سازی مصرف برق در حوزه روشنایی اظهار داشت: سالانه هشت تا ۱۰ هزار مشترک جدید اضافه می شود که این فرهنگ سازی در مدیریت مصرف نقش مهمی دارد.

وی افزود: یکی از برنامه های وزارت نیرو فرهنگ سازی مدیریت مصرف برق در بخش های مختلف است که برای این موضوع مشوق هایی را به کار می گیریم.

بخشایی با اشاره به سیاست های سختگیرانه در ارتباط با مصرف برق دستگاه های اجرایی بیان کرد: برای عموم مردم مشوق در نظر گرفته می شود ولی دستگاه های اجرایی از طریق بخشنامه ها الزام به مدیریت مصرف هستند.

وی یادآور شد: دستگاه های اجرایی هر ساله باید ۱۰ درصد مصرف انرژی را کاهش دهند و ۲۰ درصد مصرفی خود را از مولدهای خورشیدی تامین کنند.

معاون فروش و خدمات مشترکین شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی تغییر ساعت کار ادارات را یک راهکاری برای مدیریت مصرف برق عنوان کرد و افزود: چهار تا پنج درصد مشترکان ادارات هستند که ۱۰ درصد برق استان را مصرف می کنند.

وی ادامه داد: سال گذشته با تغییر ساعت کار ادارات ۶.۵ درصد در مصرف برق استان صرفه جویی شد.

بخشایی اظهار داشت: امسال هم این برنامه ها دنبال می شود که امیدواریم با کاهش ۱۰ درصدی مصرف برق هیچ گونه خاموشی برای مردم اعمال نشود.

وی ادامه داد: مشترکان کشاورزی نیز یک درصد کل مشترکان را شامل می شوند اما ۳۰ درصد برق استان را مصرف می کنند که الگوی مصرفشان بالاتر از میانگین کشوری است.

معاون فروش و خدمات مشترکین شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی گفت: اگر این مشترکان در چهار ساعت پیک مصرف چاه های کشاورزی را خاموش کنند در بقیه طول دوره ماه قبض برق رایگان محاسبه می شود.

وی اضافه کرد: مشترکان صنعتی نیز کمتر از یک درصد هستند ولی ۲۰ درصد مصرف کل استان را شامل می شوند که با مدیریت کردن این مصارف می توانیم بار برق مصرفی استان را کاهش دهیم.

بخشایی بیان کرد: در خصوص صنایع نیز به آنها ابلاغ کرده ایم که اگر تعمیرات سالانه، سرویس و نگهداری را به فصل تابستان منتقل و تا ۱۰ درصد مصرف را کم کنند، میزان انرژی صرفه جویی شده نه تنها به آن بر گشت داده می شود بلکه تا ضریب هفت برابر برای این مشترکان محاسبه خواهد شد.

وی گفت: سال گذشته یک میلیارد تومان تخفیف به صنایع و کشاورزی پرداخت شده است.

معاون فروش و خدمات مشترکین شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی بیان کرد: مشترکان تجاری و سایر مصارف هم شامل فروشگاه ها، بانک ها و غیره اگر به سمت اصلاح الگوی مصرف سوق داده شوند مشمول تخفیف و مشوق خواهند بود.

وی با اشاره به برنامه حذف قبوض کاغذی گفت: در واقع با این کار به سمت دولت الکترونیک و قبض سبز پیش رفته ایم.

بخشایی ادامه داد: بایگانی الکترونیکی تمام قبوض مشترکان در سیستم وبسایت شرکت توزیع نیروی برق وجود دارد و اپلیکیشن موبایل هم قابل نصب است.

وی افزود: سالانه یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار صرف چاپ قبض در استان می شود.

معاون فروش و خدمات مشترکین شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه با حذف قبوض کاغذی هیچ نیرویی بیکار نمی شود گفت: مامورانی که قبض توزیع می کردند در کنار آن قرائت کنتور را هم به عهده داشتند که توزیع قبض ۳۰ درصد کل فعالیت شان بود.

وی یادآور شد: با حذف قبوض کاغذی نه تنها کار این ماموران سبک تر می شود بلکه با اضافه شدن مشترکان جدید فعالیت جایگزین آن خواهند داشت.

۹۸۹۳ * ۶۰۵۴