به گزارش ایرنا، مهدی قنادی روز یکشنبه از آموزش به عنوان حق شناخته شده و مسلم کودکان در جامعه یاد کرد و گفت: در اصل ۳۰ قانون اساسی دولت مکلف شده وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه مردم جامعه تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را نیز تا حد خودکفایی کشور به طور رایگان گسترش دهد.
وی تاکید کرد: براساس همین اصل و در بند ۲۲ ماده ۱۰ قانون تأمین وسایل و امکانات تحصیل اطفال و جوانان ایرانی (مصوب ۳۰ تیر ۵۳) این موضوع را مورد تاکید قرار داده و آن را در زمره وظایف وزارت آموزش و پرورش و اجباری و رایگان دانسته است.
قنادی تصریح کرد: از نکات جالب در این قانون موظف کردن والدین به ثبتنام و فراهم کردن زمینه تحصیل کودک خود است که در صورت امتناع آنها، آموزش و پرورش میتواند از طریق اداره ثبت احوال نسبت به شناسایی افراد بازمانده از تحصیل اقدام و سپس موضوع را از مجاری قانونی تعقیب کند.
قنادی یادآور شد: وظیفه دولت در فراهم کردن وسایل لازم برای تحصیل فرزندان آن دسته از خانوادههایی که تمکن مالی ندارند و همچنین تعیین مجازات برای والدین یا سرپرستان قانونی کودکانی که با داشتن امکانات مالی از تحصیل آنان جلوگیری کند، از مواردی است که مورد توجه این قانون قرار گرفته است.
مسئول روابط عمومی دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان کرمانشاه گفت: علاوه بر موارد گفته شده قانونگذار در قانون حمایت از کودکان و نوجوانان برای کسانی که از تحصیل کودکانشان ممانعت به عمل میآورند مجازات تعیین کرده است.
وی در ادامه به اکتسابی بودن رفتار اجتماعی انسانها اشاره کرد و گفت: تداوم پیوند اعضا مستلزم آن است که جامعه بتواند ارزشها و هنجارهای مقبول خود را به اعضای جدید آموزش دهد و وجود این ارزشها و هنجارهای مقبول تضمین کننده فرد و جامعه سالم خواهد بود.
قنادی همچنین با بیان اینکه کودکان و نوجوانان از سرمایههای جامعه هستند که باید ارزشهای اجتماعی در آنها درونی شود، افزود: داشتن شخصیت متعادل، همنوا شدن با ارزشها و هنجارهای پذیرفته شده در جامعه و رشد و جامعه پذیری صحیح منوط به گذران طبیعی دوران رشد است و هرگونه انحراف و اختلال در نهادهای که در رشد، جامعه پذیری و کنترل کودک یا نوجوان مؤثر هستند وی را در معرض خطراتی قرار میدهد که ممکن است او را به سمت دنیای بزهکاری بکشاند.
وی به نقش وزارت آموزش و پرورش در آموزش و پرورش اعضای جدید جامعه (کودکان و نوجوانان) اشاره کرد و گفت: براساس شواهد و مطالعات انجام گرفته، آن دسته از اطفال و نوجوانانی که از تحصیل محروم هستند، موانعی برای تحصیل آنان وجود دارد و اینکه یا نظام آموزشی و مدرسه در برخوردار کردن این اعضای جدید از تواناییهای تحصیلی، جامعه پذیری مطلوب و کنترل آنان ناتوان است به شدت در خطر گرایش به سمت دنیای بزهکاری قرار دارند.
۱۱۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل
به گزارش ایرنا، به گفته احمد میدری، معاون رفاهی وزارت رفاه تاکنون ۱۱۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل در کل کشور در مقطع ابتدایی شناسایی شده که از این تعداد ۵۵ هزار و ۶۵ کودک زیرپوشش نهادهای حمایتی هستند.
در پیگیریهای انجام شده، سرپرست هفت هزار و ۲۱۷ کودک اعلام کردهاند که کودکانشان به دلیل معلولیت و هشت هزار و ۱۵ کودک به دلیل فقر به مدرسه نمیروند.
براساس آمار غیررسمی تعداد کودکان و نوجوانان بازمانده از تحصیل فراتر ۱۱۰ هزار نفر است و فقر همراه با معلولیت، فقر، دوری از مدرسه، بدسرپرستی، طلاق والدین، مهاجرت و نبود علاقه و انگیزه از مهمترین دلایل محرومیت کودکان و نوجوانان از تحصیل است.
علی باقرزاده، معاون وزیر آموزش و پرورش هم دی ماه ۹۷ گفت: ۶۰ درصد خروج زود هنگام دانش آموزان از دوره ابتدایی به دلیل مشکلات اقتصادی و مابقی مربوط به آسیبهای اجتماعی مهاجرت و طلاق است.
تاکنون آماری رسمی از کودکان و نوجوانان بازمانده از تحصیل در استان کرمانشاه منتشر نشده است.
استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت دارای ۳۲۵ هزار دانش آموز در مقاطع مختلف تحصیلی است.
۷۴۴۴/۸۰۶۶