۱ تیر ۱۳۹۸، ۱۸:۲۳
کد خبرنگار: 1287
کد خبر: 83364756
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۶۷ پرونده قصاص در چهارمحال وبختیاری به سازش انجامید

شهرکرد- ایرنا- رئیس کل دادگستری چهارمحال وبختیاری گفت: ۶۷ پرونده قصاص در یک دهه اخیر این استان منجر به صلح و سازش شده است.

احمدرضا بهرامی سامانی روز شنبه به مناسبت هفته قوه قضائیه در جمع خبرنگاران از تشکیل ۱۹۷ هزار پرونده در دادگستری و دادسراها و ۶۵ هزار پرونده در شوراهای حل اختلاف استان در سال گذشته خبر داد و گفت: در حوزه حقوقی تأمین خواسته، مطالبه خسارت دادرسی، مطالبه وجه، اعصار از پرداخت هزینه دادرسی، مطالبه چک و در حوزه کیفری توهین به اشخاص، سرقت تعزیری، ضرب و جرح عمدی، ایراد صدمه بدنی غیرعمدی در تصادفات، تهدید و تخریب، تصرف عدوانی و کلاهبرداری و خیانت در امانت و طلاق توافقی بیشترین پرونده‌ها را تشکیل داده است.

وی گفت: هم اکنون ۱۲۸ شعبه شورای حل اختلاف شهری و روستایی و ۱۷ حوزه قضائی در استان فعال است و نیمی از پرونده‌های شوراهای حل اختلاف و دادگستری نیز الکترونیکی شده، ضمن آنکه ۷۱۵ کارمند در دادگستری و دادسراها فعال است و ۹۵۰ پست بلاتصدی در استان وجود دارد.

بهرامی به فعالیت ۲۰۰ قاضی در دادگستری و دادسراها و دادگاه‌های استان اشاره کرد و گفت: ۱۳۰ پست قضائی بلاتصدی در استان وجود دارد.

وی افزود: سالانه با توجه به کمبود قضات در کشور برای هر قاضی یکهزار و ۴۰۰ پرونده تشکیل می‌شود.

رئیس شورای قضائی چهارمحال وبختیاری در ادامه به اجرای طرح رفع تصرف رودخانه زاینده رود در استان اشاره کرد و افزود: تاکنون ۶۵ کیلومتر از حریم رودخانه با مساحت بیش از ۱۶۵ هکتار آزادسازی شده است.

وی گفت: در این طرح ۹۰۰ فقره ویلا، ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم رودخانه شناسایی و تخریب شده است.

بهرامی اظهار داشت: از زمان تشکیل و فعال شدن کارگروه حفظ حقوق بیت المال تاکنون در استان ۱۵ هزار هکتار اراضی ملی به بیت المال بازگردانده شد که از این تعداد ۸۷ پرونده در قالب ۳۷۶ هکتار در سال گذشته بازگردانده شده است.

وی در ادامه به اهمیت صدور رای جایگزین حبس و مجازات تاکید کرد و افزود: سال گذشته ۲۲۱ رای جایگزین حبس و مجازات در استان صادر شد و در ادامه از کاهش ۲۰ درصدی جمعیت کیفری زندان‌های استان در سال گذشته خبر داد و گفت: در عفو رهبری طی سال گذشته یکهزار و ۱۳۹ نفر آزاد شدند.

** نظارت از سوی دستگاه قضا بر حوزه اجاره و خرید و فروش مسکن افزایش پیدا می‌کند

دادستان عمومی و انقلاب شهرکرد نیز در این نشست با تاکید بر افزایش بی رویه قیمت اجاره بها و همچنین افزایش قیمت خرید و فروش مسکن در استان افزود: این افزایش قیمت در استان بیشتر از سایر استان‌های کشور بوده است.

عبدالرضا علیمحمدی افزود: در راستای کنترل قیمت و کاهش قیمت‌ها، دادگستری، تعزیرات حکومتی، ثبت اسناد و املاک استان ورود جدی خواهند داشت.

وی در ادامه با اشاره به اینکه ۸۹ نفر از زندانیان استان به دلیل پرداخت مهریه در زندان هستند، افزود: درخواست اعسار ۱۴ زندانی پرداخت مهریه پذیرفته شده است.

وی به پرونده سازمان صمت در استان چهارمحال وبختیاری نیز اشاره کرد و گفت: این پرونده در حال رسیدگی و ابعاد تازه ای پیدا کرده است، ضمن آنکه صدور حکم و رسیدگی به پرونده نیاز به تحقیقات بیشتر دارد و به محض رسیدگی کامل پرونده اطلاع رسانی کامل خواهد شد.

** ۹۲ درصد عرصه‌های ملی در چهارمحال وبختیاری سند دار شد

مدیرکل ثبت اسناد و املاک چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست افزود: هم اکنون ۹۸ درصد عرصه‌های ملی استان سند دار شده که از این میزان برای ۲۰ درصد اراضی اسناد تک برگی صادر شده است.

محمود بهریسی افزود: در صورت آماده شدن نقشه‌های پویا و بروز از عرصه‌های ملی از سوی اداره کل منابع طبیعی استان، اسناد تک برگی (کاداستری) عرصه‌های ملی تا پایان سال صادر خواهد شد.

وی گفت: از مجموع بیش از ۲ هزار موقوفه استان ۱۶۶ موقوفه سند مالکیت تک برگی دریافت کردند.

به گفته وی، در سال گذشته ۲۲ هزار و ۹۱۷ فقره خلاصه معاملات انجام شد که این میزان نسبت به مدت مشابه سال ۹۶ بیش از ۳ درصد افزایش داشت.

وی با توجه به اتمام فرصت ۵ ساله تبدیل اسناد مالکیت دفترچه‌ای به تک برگی در سال جاری افزود: فراخوان تبدیل اسناد مالکیت دفترچه‌ای به تک برگی نیز صادر شده است.

** سال گذشته ۲۷ گزارش مربوط به تخلفات اداری رسیدگی شد

مدیرکل بازرسی چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست افزود: پارسال ۷۰ گزارش نظارتی و تخلف در استان ثبت شد که از این تعداد ۲۷ گزارش مربوط به تخلفات اداری بود.

علی احمدی افزود: این تخلفات سال گذشته رسیدگی شد که در برخی از پرونده‌های تخلف بیش از ۱۰ نفر همکاری داشتند.

وی با بیان اینکه سازمان بازرسی در راستای اجرای اصل ۱۴۷ قانون اساسی نظارت بر حسن جریان امور و اجرای صحیح قوانین را برعهده دارد، افزود: هیأت‌های تخصصی شامل کارشناسان در حوزه‌های مختلف در این اداره کل تشکیل شده است.

وی در ادامه به نقش و ظ‌رفیت رسانه‌ها در برخورد و مقابله با فساد و ریشه کنی آن تاکید کرد و گفت: مبارزه با فساد یک عزم ملی می‌طلبد که رسانه‌ها باید با روشن بینی واقعیت‌ها را بیان کنند.

** مراجعات نزاع در سال جاری به پزشکی قانونی ۱۵ درصد افزایش داشت

مدیرکل پزشکی قانونی چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست افزود: مراجعات نزاع در استان در سال جاری به مراکز پزشکی قانونی بیش از ۱۵ درصد افزایش داشت.

علی سامان پور افزود: در این مدت فوتی‌های ناشی از تصادفات در استان ۲.۹ درصد کاهش و کل اجساد معاینه شده در استان از غرق شدگی، برق گرفتگی، صاعقه زدگی و اجساد دیگر ۹.۴ درصد افزایش داشته است.

وی در ادامه با اشاره انجام نشدن کالبدشکافی در شهرستان لردگان و مراکز شهرستانی پزشکی قانونی استان افزود: به دلیل کمبود پزشک در این مراکز کالبدشکافی اجساد در مرکز استان انجام می‌شود.

برخورد شدید با گرانی فروشی

مدیرکل تعزیرات حکومتی چهارمحال و بختیاری نیز از افزایش ۱۶ درصدی پرونده‌ها در ۳ حوزه درمان و بهداشت، قاچاق کالا و خدمات و کالا در تعزیرات حکومتی استان خبر داد.

محمدرضا عمرون افزود: در سال جاری در حوزه کالا و خدمات ۸۹ پرونده وارده و ۸۶۰ پرونده مختومه، حوزه قاچاق کالا ۲۲۳ پرونده وارد و ۲۳۴ پرونده مختومه و در حوزه دارو و بهداشت ۴۶۱ پرونده وارد و ۴۵۴ پرونده مختومه شده است.

وی در ادامه از تشکیل پرونده برای ۱۴۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در استان خبر داد و گفت: در این رابطه ۲۳ پرونده وارد شد که ۱۱ پرونده مختومه و رسیدگی شد.

وی گفت: متخلفان به پرداخت یک میلیارد و ۱۱۰ میلیون ریال جزای نقدی محکوم شدند.

توجه به مساله آموزش

مدیرکل زندان و اقدامات تأمینی استان چهارمحال و بختیاری نیز با اشاره به اهمیت برگزاری دوره‌های آموزشی قرآن و حرفه‌ای آموزی در کاهش جرایم افزود: سال گذشته ۱۱۲ دوره آموزش قرآن در زندان‌های استان برگزار شد.

· حمیدرضا حیدری افزود: در این دوره‌ها ۳ هزار و ۴۰۵ زندانی شرکت کردند و ۱۸۹ نفر موفق به حفظ قرآن شدند.

وی گفت: در این مدت ۴۷ زندانی موفق به شرکت در دوره‌های سواد آموزی و تحصیلات تکمیلی در دانشگاه پیام نور و در حوزه اشتغال و حرفه آموزی نیز ۵۵ دوره در ۲۲ رشته مختلف در زندان‌های استان برگزار شد.

وی اظهار داشت: به منظور حمایت از خانواده زندانیان نیز ۷۰۰ خانواده زندانی زیرپوشش انجمن حمایت از خانواده زندانیان قرار گرفتند.

یکم تا هفتم تیرماه به عنوان هفته قوه قضائیه نامگذاری شده است.

۷۳۶۰/‏۶۰۲۱

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha