۴ تیر ۱۳۹۸، ۱۳:۲۸
کد خبرنگار: 1924
کد خبر: 83369208
T T
۰ نفر
لزوم تبیین حد و مرز قانونی در برخورد با بدحجابی

تهران-ایرنا- همزمان با پخش ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی از برخورد پلیس با یک دختر جوان به آنچه که بدحجابی گفته می‌شود، موضوع حفظ حجاب و نحوه ی برخورد با بدحجابی به موضوع داغ رسانه های داخلی تبدیل شده است.

سردار ایوب سلیمانی جانشین فرمانده ناجا با اشاره به برخورد با بدحجابی چه در خودرو و چه در معابر عمومی، تاکید کرد: «‌۹۰ درصد جامعه به اصل حجاب به‌عنوان صیانت از ارزش‌ها اعتقاد دارند و آن را می‌پذیرند؛ ما با این تعداد مشکل نداریم، آنان حق دارند از مسئولان نظام در این رابطه مطالبه کنند و ما باید زمینه زندگی سالم را برای آنان فراهم کنیم. معتقدیم آن اقلیتی که براساس قانون کشور مرتکب جرم می‌شوند، همانند قاچاق مواد مخدر، قتل، احتکار ارزاق عمومی و… بنا به مطالبه مردم از پلیس بایستی با این‌گونه مجرمان برخورد شود». این جدیدترین اظهارات منتشرشده از سوی مسئولان پلیس درباره اجرای طرح برخورد با بدحجابی در جامعه است؛ طرحی که براساس گفته‌های این مقام انتظامی «طرح ناظر» نام دارد و در قالب آن قرار است با بی‌حجابی چه در خودرو و چه در معابر عمومی برخورد شود. به نظر می‌رسد تشدید برخوردهای انجام‌شده در روزهای اخیر که در قالب آن چندین رستوران و کافه و مرکز غذاخوری (فودکورت) پلمب شده است، بخشی از همین طرح ناظر است.در روزهای اخیر همچنین ویدئوهایی از برخورد تند نیروهای پلیس با دختر جوانی منتشر شد که واکنش‌های زیادی در پی داشت. در این ویدئو یک مأمور با لباس نظامی و فردی با لباس شخصی دختر جوانی را که فریاد می‌زد، به زور و برخورد وارد ماشین پلیس کردند.

به گزارش گروه نشریات خبری، بررسی روزنامه‌ها، تارنماها و خبرگزاری‌های داخلی نشان می‌دهد که این رسانه ها بر اهمیت حفظ حجاب در جامعه تاکید کرده اند و از رفتار تحقیرآمیز تعدادی از ماموران پلیس با زنان و دختران انتقاد کرده و معتقدند این گونه برخوردها مغایر با قوانین رسمی کشور است.

برخورد با بدحجابی همیشه یکی از ماجراهای جنجالی کشور بوده است و هیچ‌وقت موافقان و مخالفان آن نتوانستند به فهم مشترکی از این مقوله برسند.

رسانه‌های اصلاح طلب

عبارت‌های به کار رفته در اخبار و گزارش‌های رسانه‌های نزدیک به جریان اصلاح طلب عبارتند از: خشونت مامور پلیس در حدی است که بخشی از لباس دختر کنار می‌رود و دختر نیمه عریان به خودروی پلیس منتقل می‌شود؛ آنان بر اساس چه «مجوز شرعی» هموطن خود را مورد توهین و ضرب و شتم قرار می‌دهند؛ آیا اقتدار پلیس صرفاً در برخورد با دختر و پسرهای کم‌حجاب، رقصنده و.. اعمال می‌شود؟؛ برای بسیاری حدود اختیارات و نحوه تعامل و برخورد پلیس با مردم مشخص نیست.

اجرای طرح «ناظر» برای برخورد با بی‌حجابی

به گزارش ایسنا، سردار ایوب سلیمانی جانشین فرمانده ناجا با اشاره به برخورد با بی‌حجابی چه در خودرو و چه در معابر عمومی، تاکید کرد: طرح ناظر محدود به خودرو نیست. ترویج مفاسد اخلاقی و اجتماعی، یکی از برنامه‌های دشمن در کشور است که این کار را حساس‌تر و جدی‌تر می‌کند؛ پلیس به کشف حجاب به‌عنوان پدیده اجتماعی نگاه نمی‌کند و به این نتیجه رسیده که از خارج از کشور این موضوع هدایت می‌شود. مطابق قانون، کشف حجاب جرم محسوب شده و پلیس موظف به برخورد با بی‌حجابی چه در خودرو و چه در معابر عمومی است. همچنین به گزارش خبرآنلاین، جانشین فرمانده ناجا یادآور شد: هر گاه طرح مقابله از سوی نیروی انتظامی در یک مورد به اجرا گذاشته می‌شود، برخی‌ها به‌دنبال جوسازی هستند و این بی‌انصافی است که به این بحث‌ها توجه نمی‌کنند و می‌گویند شما کار دیگری ندارید همین یک کارتان مانده درحالی‌که وظیفه پلیس است با تمام وجود با بی‌قانونی برخورد کند و در این مورد کوتاه نمی‌آییم.

هشدار دادستان تهران به بدحجاب‌ها

ایسنا نوشت: محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور در آیین تودیع و معارفه دادستان مرکز استان همدان، گفت: اینجا یک جامعه اسلامی است و هزاران شهید داده شده است تا این نظام برپا و باقی بماند پس هر کسی نمی‌تواند بگوید که من هر جور دلم می‌خواهد می‌پوشم بلکه باید در جامعه ضوابط آن رعایت شود. همه مردم باید بدانند امروز بحث بی‌حجابی و کشف حجاب رخ می‌دهد که یک مساله عادی نیست، مثلاً یک خانم بگوید نمی‌خواهم حجاب داشته باشم چرا وقتی چنین اتفاقی رخ می‌دهد ما به آنها می‌گوییم که هر انسانی دو نوع زندگی دارد، یکی زندگی شخصی و دیگری زندگی اجتماعی است.

برخورد غیر قانونی گشت ارشادها با بدحجابی

«ارشاد گشت؟!» تیتر نخست روزنامه همدلی است در بخشی از آن می خوانیم: طی دو روز گذشته، ویدئویی از برخورد پلیس با یک دختر جوان به آنچه که بدحجابی گفته می‌شود، در شبکه‌های اچتماعی پخش شده است که بازتاب وسیعی داشت. در فیلمی منتشر شده یک مامور لباس شخصی با استفاده از زور و کتک و بدون رعایت شئونات اسلامی و بدون در نظر گرفتن مقوله «محرم» و «نامحرم» دختری -که می‌توان آن را حتی نوجوان نامید- با خشونت تمام به داخل خودروی پلیس منتقل می‌کند. خشونت مامور پلیس در حدی است که بخشی از لباس دختر کنار می‌رود و دختر نیمه عریان به خودروی پلیس منتقل می‌شود. در سراسر این فیلم صدای جیغ‌های بلند این دختر و نیز فریادهای مکرر مامور به گوش می‌رسد.

برخورد خشن برخی ماموران پلیس با زنان و دختران به اصطلاح بدحجاب سوال‌های زیادی را در ذهن تداعی می‌کند. سوال‌هایی از این قبیل، چه کسی به گشت ارشاد اجازه داده فردی را مورد ضرب و شتم یا فحاشی قرار دهد، آنان بر اساس چه «مجوز شرعی» هموطن خود را مورد توهین و ضرب و شتم قرار می‌دهند» حتی اگر فردی جرمی مرتکب شود به عنوان مجرم از حق و حقوقی برخوردار است، پس چرا برخورد برخی از ماموران با مردم قانونمند نیست؟ آیا اقتدار پلیس صرفاً در برخورد با دختر و پسرهای کم‌حجاب، رقصنده و.. اعمال می‌شود؟ پس برخورد با مجرمین واقعی که تحت پوشش همین امنیت با آسودگی خاطر مشغول غارت بیت المال هستند، چرا انجام نمی‌گیرد؟ و هزاران آیا و چراهای بی‌پاسخ دیگر!

صرف‌نظر از روایات دینی که همواره به حفظ حرمت و شان زنان خارج از هر کیش و مذهبی تاکید دارد، این گونه برخوردها نیز مغایر قوانین رسمی کشور است. در حالی که به گفته حقوق‌دانان برخورد خشن ماموران پلیس با زنان بدحجاب غیرقانونی است که هنوز برای بسیاری حدود اختیارات و نحوه تعامل و برخورد پلیس با مردم مشخص نیست و در بسیاری از موارد نیروی انتظامی هم نسبت به رفتار مامورانش پاسخگو نیست.

واکنش پلیس به فیلم درگیری با دختر جوان در تهرانپارس

ایلنا نوشت: مرکز اطلاع‌رسانی پلیس پایتخت درباره فیلم منتشر شده در فضای مجازی درباره پارک «پلیس» در منطقه تهران‌پارس توضیحاتی را ارائه کرد.عصر روز شنبه یکم تیرماه در پی تماس تلفنی تعدادی از شهروندان مبنی بر حضور چند دختر و پسر در پارک «پلیس» منطقه تهران‌پارس و انجام حرکات نامتعارف و به دور از شئونات اخلاقی از سوی آنان، واحد گشت کلانتری برای بررسی موضوع به محل اعزام شد. در بررسی اولیه مشخص شد ۵ نفر دختر و پسر که فاقد حرکات طبیعی و نرمال و همچنین پوشش مناسب بودند با انجام شوخی‌های سخیف، نامتعارف و به دور از شئونات اخلاقی و عرف جامعه با یکدیگر، موجبات جریحه‌دار شدن شهروندان و دنبال آن نارضایتی و اعتراض دیگر افراد حاضر در پارک را فراهم آورده‌اند.ماموران پس از حضور در محل، ابتدا ضمن ارشاد و امر به معروف و نهی از منکر این افراد، آنان را به رعایت عفت و هنجارهای اجتماعی دعوت کرده که در مقابل این رفتار مامور پلیس، یکی از این افراد ضمن ایجاد جوسازی شروع به فحاشی نسبت به ماموران کرده که در نتیجه این ماجرا (سه پسر و دو نفر دختر) دستگیر و به کلانتری انتقال داده می‌شوند.

لزوم برخورد با رفتار هنجارشکنانه

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه خبری پلیس قم، آیت‌الله جعفر سبحانی در دیدار با فرمانده انتظامی استان قم، با انتقاد از عدم توجه برخی مسئولان و دستگاه‌ها به مقوله حجاب در جامعه، افزود: متاسفانه مسئله حجاب نادیده گرفته شده است، برخی مسئولان این مسئله را جدی نگرفتند و نتیجه اش این شده که عده‌ای هنجارشکن به صورت علنی رفتارهای غیراخلاقی در جامعه دارند.

رسانه‌های اصولگرا

در ادامه به برخی از عبارت‌های به کار رفته در گزارش‌های رسانه‌های نزدیک به جریان اصولگرا اشاره می‌شود: اگر این جوان در بریتانیا، آلمان یا فرانسه بجای بالا بردن بلافاصله دست‌ها و تسلیم (چه بازداشت به حق چه ناحق) با پلیس وارد زد و خورد می‌شد، پلیس استخوان‌هایش را خرد می‌کرد؛ هیچ‌کس نمی‌تواند ادعا داشته باشد که پوشش و حجاب در جامعه یک مقوله شخصی است؛ افزایش تقابل بخشی از مردم با حکومت و تضعیف پلیس ایران؛ در برابر بدحجابی و بی‌حجابی باید از اهرم‌های بهتری استفاده کرد.

مقایسه برخورد پلیس ایران با پلیس های اروپا!

به گزارش مشرق، علی علیزاده به تازگی در صفحه اینستاگرام خود ویدئویی درباره فیلمی که از بازداشت خانم ایرانی در روز گذشته پخش شد، منتشر کرد. متن الحاقی ویدئو منتشر شده توسط علیزاده به این شرح است: دیروز ویدئویی منتشر شده از دستگیری یک زن جوان توسط پلیس ایران. با یقین میگویم اگر این جوان در بریتانیا، آلمان یا فرانسه بجای بالا بردن بلافاصله دست‌ها و تسلیم (چه بازداشت به حق چه ناحق) با پلیس وارد زد و خورد می‌شد، پلیس استخوان‌هایش را خرد می‌کرد. و اگر چنین کاری را در آمریکا کرده بود پلیس احتمالاً به او شلیک می‌کرد. هدف نشر چنین ویدئوهایی، آن هم توسط مسیح علینژاد کارمند رسمی دولت آمریکا، تغییر «قانون» حجاب نیست. افزایش تقابل بخشی از مردم با حکومت و تضعیف پلیس ایران است. پلیسی که دهها برابر نرم‌تر از پلیس کشورهای غربی است. این را با قاطعیت و براساس تجربه نوزده ساله زندگی در بریتانیا و عضویت چندساله در نهادهای ناظر بر خشونت پلیس در این کشور میگویم.

اهمیت حفظ حجاب

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سید مهدی قریشی در جلسه ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر آذربایجان غربی، به اهمیت رعایت عفاف و حجاب در دین اسلام اشاره کرده و اظهار داشت: در آیات متعددی از قرآن کریم و روایات پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار (علیهم السلام) به رعایت عفاف و حجاب در بین مردان و زنان اشاره شده و لازم است این معروف الهی در جامعه اسلامی به خوبی رعایت شود. هیچ‌کس نمی‌تواند ادعا داشته باشد که پوشش و حجاب در جامعه یک مقوله شخصی است بلکه به موازات تأثیری که در جامعه دارد کاملاً مسأله‌ای اجتماعی و مهم است.

برخورد قاطعانه با بدحجابی

به گزارش فارس، رئیس حوزه علمیه استان همدان نیز با بیان اینکه بدحجابی به عنوان نقطه سیاهی روز به روز گسترده‌تر می‌شود تأکید کرد: آزادی به معنای بی‌حجابی نیست.آیت‌الله سید مصطفی موسوی اصفهانی با بیان اینکه خود مردم برای مقابله با بدحجابی به صورت آگاهانه در جامعه حضور یابند گفت: نیروی انتظامی نیروهای ارزشی بسیاری دارد که خدمات بسیار زیادی نیز ارائه کرده‌اند اما در برابر بدحجابی و بی‌حجابی باید از اهرم‌های بهتری استفاده کند.

تولیدکنندگان پوشاک در ترویج بی‌حجابی دخیل هستند

فارس در گزارشی نوشت: این روزها وضعیت پوشش برخی زنان و دختران به حدی رسیده که دیگر نمی‌توان از آن به عنوان بدحجابی یاد کرد، شلوارهای قد ۹۰، بلوزهای بالای ناف، مانتوهای جلوباز و نازک و روسری‌هایی که دیگر روی سر نیست.سال‌های قبل تنها عقب رفتن روسری‌ها حجاب‌ها را کمرنگ می‌کرد، اما امروزه برخی افراد با هنجارشکنی و پوشیدن لباس‌های خارج از عرف جامعه موجب شکسته شدن حرمت حجاب شده‌اند که اصلاً زیبنده بانوان این سرزمین نیست.

بدحجابی به مسائل مختلفی برمی‌گردد، اما شاید مهمترین مسئله در این میان تولیدکنندگان پوشاک باشند که باید به فرهنگ ایرانی آ اسلامی برگشته و الگوگیری از غرب را کنار بگذارند زیرا هر چقدر هم که ظاهر غربی به خود بگیریم ما انسان‌هایی از تبار ایرانیم. اگر تولیدکنندگان پوشاکی متناسب با فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی تولید کنند و بازار از وجود این لباس‌ها اشباع شود، خود به خود تقاضا نیز متناسب با عرضه می‌شود و این هنجارشکنی‌ها را شاهد نخواهیم بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha