۵ تیر ۱۳۹۸، ۱۹:۵۱
کد خبرنگار: 2105
کد خبر: 83371621
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کنگره ای برای معرفی و تولید سرمایه های نمادین کُرد

سنندج - ایرنا - برگزاری کنگره بین المللی مشاهیر کُرد گامی موثر در راستای تولید سرمایه های نمادین که از محورهای اصلی توسعه هر جامعه ای به شمار می‌روند، است.

‌به گزارش سایت کنگره بین المللی مشاهیر کُرد، سال‌ها است که سرمایه تنها در بعد اقتصادی تعریف نمی‌شود و هر جامعه‌ای در دیگر بخش‌های فرهنگی، اجتماعی و انسانی دارای سرمایه‌هایی است که موتور توسعه جامعه هم محسوب می‌شوند.

در تعریف سرمایه آمده است هر منبع ارزشی که موجب خلق ارزش جدید شود سرمایه به شمار می‌رود به عنوان نمونه ماشین نه تنها خودش ارزشمند است بلکه با تولید کالا هم ارزش جدیدی می‌آفریند بنابراین ماشین ویژگی‌های سرمایه فیزیکی را دارا است که بعد از گذشت زمان دچار استهلاک و در نتیجه کاهش ارزش آن خواهیم بود.

ولی ویژگی مذکور شامل سرمایه انسانی و اجتماعی نمی‌شود چراکه استفاده از این سرمایه با گذشت زمان نه تنها به کاهش ارزش آن منجر نمی‌شود بلکه بر ارزش آن می‌افزاید.

حال سرمایه‌های مختلف اعم از اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را می‌توان به سرمایه نمادین تبدیل کرد که با این اتفاق ارزش این سرمایه چندین برابر افزایش پیدا می‌کند.

کُردها دارای سرمایه‌های نمادین فراوانی هستند

به گفته کارشناسان امر، سرمایه نمادین یکی از انواع سرمایه‌های اقتصادی، انسانی و اجتماعی است که به مرز شهرت می‌رسد، یعنی در حافظۀ عامۀ مردم جا می‌گیرد به گونه‌ای که وقتی اعضای یک گروه، یک جامعه، یا یک ملت اسم آن را می‌شنوند احساس افتخار و احترام آنها برانگیخته می‌شود.

بر مبنای این تعریف تعداد سرمایه‌های نمادین کُردها کم نیستند و می‌توان به افرادی هم چون ماموستاعبدالرحمان شرفکندی مشهور به هه ژار، شیرکو بی که س ملأ خدر شاویسی میکایلی) نالی (و بنیان‌گذار مکتب شعری بابان، محمد قاضی، ابراهیم یونسی، پروفسور مظفر پرتوماه، کامکارها اشاره کرد.

اقتصاددانان معتقدند ملتی که نتواند سرمایه نمادین تولید، تکثیر و حفاظت کند، اصولاً توانایی توسعه ندارد و این بیانگر جایگاه والای سرمایه‌های نمادین

بهره برداری از سرمایه‌های نمادین در مسیر توسعه

علی فقه مجیدی استاد دانشگاه و اقتصاددان در گفت و گو با خبرنگار کنگره بین المللی مشاهیر کُرد اظهار داشت: به طور کلی اندیشمندان توسعه بر ۶ نوع سرمایه متشکل از اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، انسانی و نمادین تاکید می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه این ۶ نوع سرمایه اضلاع مختلف توسعه کشور یا منطقه هستند، اضافه کرد: پنج سرمایه اول ذکر شده وقتی به نقطه اوج خود به لحاظ اثربخشی در توسعه وشهرت برسند به سرمایه نمادین تبدیل می‌شوند.

این اقتصاددان افزود: برای مثال شخصیت‌های سیاسی که سرمایه سیاسی جامعه محسوب می‌شوند اگر در میان آحاد مردم مقبولیت داشته باشند سرمایه نمادین هم تلقی می‌شوند مانند مصدق در ایران، چرچیل در انگلستان و غیره.

فقه مجیدی یادآور شد: به لحاظ علمی فردی که در حوزه‌ای توانمند و متخصص باشد زمانی که در حیطه کاری خود به مرزهای دانش دست پیدا کند می‌توان از آن به عنوان سرمایه نمادین یاد کرد مانند انیشتن، نیوتن و یا در ایران هم مانند کوچربیرکار و مرحوم میرزا خانی.

وی گفت: حتی در بخش فرهنگی، ساز و آلات موسیقی هم چون شمشال قاله مه ره یا کمانچه کلهر یا حتی در بخش سرمایه اقتصادی ساختمان‌ها و بناهایی وجود دارد که در گذر زمان به دلایل مختلف از جمله ارزش هنری و تاریخی به سرمایه نمادین تبدیل شدند که می توان به تخت جمشید و طاق بستان به عنوان یکی از این سرمایه ها نام برد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه کردستان با بیان اینکه سرمایه نمادین زیادی در جامعه وجود دارد حداقل وظیفه ما تجلیل و معرفی آنها است، یادآور شد: در کشورهای توسعه یافته برای معرفی هرچه بهتر مشاهیر، بناها وغیره و تبدیل آنها به سرمایه‌های نمادین اقدام به شناساندن آنها از طریق کتاب‌های درسی، ایجاد کرسی‌های در دانشگاه‌ها و نامگذاری اماکن گوناگون، ساخت مجسمه در میادین مختلف می‌کنند.

فقه مجیدی اظهار داشت: دولت، شهرداری و مسئولان می‌توانند سرمایه‌های موجود در کشور را با معرفی فراگیر به سرمایه نمادین تبدیل کنند.

وی با اشاره به اینکه درسال های اخیر کشورهای مختلف سرمایه‌های نمادینی مانند برج خلیفه، برج عرب را ایجاد کردند، افزود: در ایران هم با توجه به قابلیت‌های فراوان تاریخی، علمی و ادبی و فرهنگی از منظرداشتن سرمایه‌هایی که قابلیت تبدیل به سرمایه نمادین را دارند دارای مزیت نسبی هستیم.

این استاد دانشگاه کردستان با بیان اینکه سرمایه‌های نمادینی زیادی در جامعه داریم که نیاز به معرفی بیشتر ونماد سازی دارند، اظهار داشت: مثلاً رقص و موسیقی کردی، معماری روستاهای مناطق کردنشین، شخصیت‌های علمی و ادبی که نیازمند معرفی در ابعاد وسیع هستند.

فقه مجیدی تاکید کرد: وقتی شهری یا منطقه‌ای به واسطه مشاهیر و سرمایه‌های نمادین آن معرفی شود علاوه بر اینکه جاذبه گردشگری در این مناطق ایجاد می‌شود و سرمایه اجتماعی را تقویت می‌کند در مباحث و رویدادهای مختلف هم می‌توان از اثرگذاری آنها، بهره برداری‌هایی در راستای توسعه یا حل بحران‌ها انجام داد.

مدیریت بحران از طریق سرمایه‌های نمادین

وی یادآور شد: کشورها در برهه‌های که دچار بحران‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی می‌شوند در صورت وجود سرمایه‌های نمادین به راحتی می‌توانند آنها را مدیریت کنند.

فقه مجیدی افزود: به عنوان نمونه وقتی پیام‌های حفاظت از محیط زیست و آثار باستانی از سوی شخصیت‌هایی که سرمایه نمادین هستند منتشر شود اثرگذاری بیشتری به دنبال خواهد داشت.

وی در ارتباط با برگزاری کنگره بین المللی مشاهیر کُرد گفت: بی شک معرفی مشاهیر نخستین قدم برای نماد سازی این شخصیت‌ها است و علاوه براین همواره در برگزاری مراسم‌ها و کنگره‌ها دستاوردهای حاصل می‌شود که می‌توان به عنوان مؤلفه توسعه در بعد ملی، استانی، شهری از آن استفاده کرد.

این استاد دانشگاه کردستان افزود: از آنجا که کُردهای سایر نقاط دنیا نوعی وابستگی عاطفی و فرهنگی با ایران دارند، برگزاری این کنگره باعث همگرایی و انسجام ملی و بهره برداری در راستای تحقق اهداف توسعه کشور و به تبع آن مناطق کردنشین می‌شود.

فقه مجیدی اضافه کرد: همچنین با توجه به برگزاری آن برای اولین بار می‌تواند به عنوان معرفی ظرفیت سیاسی، فرهنگی و اجتماعی کردها برای ایران نیز در سطح بین الملل مؤثر باشد.

شناخت جایگاه هر ملتی با سرمایه‌های نمادین آن امکان پذیر است

رئیس کمیته پشتیبانی کنگره بین المللی مشاهیر کُرد هم در این رابطه با اشاره به اینکه برگزاری این کنگره گامی در راستای معرفی سرمایه‌های نمادین کُرد به جامعه است، گفت: جایگاه هر ملت و جامعه‌ای در دنیا با سرمایه‌های نمادین آن شناخته و تعیین می‌شود.

حسین فیروزی با بیان اینکه تشویق نسل جوان به الگو قراردادن این مشاهیر از دیگر مزایای برگزاری این کنگره است، افزود: مردم مشتاق و علاقمند هستند بدانند رمز موفقیت سرمایه‌های نمادین جامعه شأن چه بوده و چگونه به این جایگاه دست پیدا کردند که بی شک با برگزاری کنگره مشاهیر کُرد، به پاسخ این سوالات می رسند.

وی معرفی مفاخر ومشاهیر را نوعی فرهنگ سازی در جامعه دانست و اظهار داشت: قطعاً وجود سرمایه‌های نمادین در هر جامعه‌ای روند توسعه را تسهیل می‌کند لذا باید توجه ویژه ای به این نوع از سرمایه داشته باشیم.

رئیس کمیته پشتیبانی کنگره بین المللی مشاهیر کُرد اضافه کرد: این رویداد فرهنگی به همت دستگاه‌های دولتی و غیردولتی برگزاری می‌شود که امیدواریم تجربه موفقی شود واستمرار هم داشته باشد.

فیروزی یادآور شد: حساسیت و وسواس فراوانی در ارتباط با هزینه‌های لازم برای برگزاری این کنگره از سوی استاندار کردستان و مدیران دستگاه‌های عضو ستاد برگزاری بکار گرفته شده تا با حداقل هزینه‌ها و بالاترین کیفیت این برنامه اجرا شود.

کنگره مشاهیر کُرد بی شک آغازی برای برگزاری کنگره مشاهیر تُرک و لر و بلوچ و غیره در ایران اسلامی است و بی شک با این اقدام نام آوران تمامی اقوام کشورمان بیشتر معرفی خواهند شد و اینگونه کشورمان از لحاظ سرمایه نمادین در دنیا به جایگاه ارزشمندی خواهد رسید.

همگان در انتظار فرا رسیدن روز برگزاری کنگره مشاهیر کُرد در سنندج که قرار است جمعی از بزرگان و نام آوران کُرد در اقصی نقاط دنیا در آن حضور پیدا کنند، هستند و علاوه براین همه امید دارند این سنت حسنه تجلیل و معرفی مشاهیر در سنوات آینده هم استمرار داشته باشد.

۹۹۳۶ / ‏‬ ۳۰۳۴

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha