۱۲ تیر ۱۳۹۸، ۲۱:۱۲
کد خبر: 83379988
T T
۰ نفر
روسیه در چهار ماه ۱۵۰ هزار نفر از دست داد

مسکو – ایرنا – معاون نخست وزیر روسیه با فاجعه خواندن روند کاهش جمعیت در کشورش اعلام کرد: تنها در چهار ماه نخست سال ۲۰۱۹ نزدیک به ۱۵۰ هزار نفر از جمعیت روسیه کاهش یافته است.

تاتیانا گولیکووا امروز چهارشنبه در نشستی با شرکت پرسنل درمانی منطقه شمال غرب روسیه گفت: کشور به طور فاجعه آمیزی جمعیت خود را از دست می‌دهد و رشد طبیعی جمعیت کشور و افزایش عمر مردم دو هدف ملی مهم در روسیه محسوب می‌شود.
معاون نخست وزیر روسیه روند کاهش زاد و ولد در روسیه را نامطلوب خواند و در همین حال به کاهش مرگ و میر در این کشور اشاره کرد که نتوانسته تأثیری بر افزایش جمعیت این کشور بگذارد.
وی همچنین به موفقیت‌های اندک این کشور در اجرای برنامه‌ها برای کاهش مرگ و میر بر اثر سرطان و بیماری‌های قلب و عروق در بسیاری از مناطق این کشور اشاره و خاطرنشان کرد که مرگ و میر بر اثر حوادث رانندگی نیز کاهش یافته است.
معاون نخست وزیر روسیه خاطرنشان کرد که جمهوری‌ها و استان‌های روسیه با کمبود کادر پزشکی و درمانی مواجه اند.
گفتنی است روس‌ها بیش از ۱۰ سال پیش برای جلوگیری از کاهش جمعیت در این کشور دست به اجرای طرح‌های حمایتی زدند با این وجود آمارها نشان می‌دهد چندان در این امر موفق نبوده‌اند چرا که جمعیت در بزرگترین کشور جهان هر سال کمتر از پارسال است.
براساس طرح کلان ملی افزایش جمعیت، روس‌ها در صورت داشتن فرزند بیشتر به خانه و زمین می رسند و خدمات و امکانات بیشتری از دولت دریافت می‌کنند و از پدران بیش از سه فرزند به عنوان قهرمان ملی یاد می‌شود.
با این حال اطلاعاتی که کمیته دولتی آمار روسیه در خصوص میزان جمعیت این کشور در اولین ماه سال ۲۰۱۹ میلادی منتشر کرده است، چندان امیدوار کننده نیست.
این اطلاعات نشان می‌دهد که جمعیت روس‌ها نسبت به پارسال ۸۷ هزار نفر کمتر شده و به ۱۴۶ میلیون و ۷۹۳ هزار و ۷۴۴ نفر رسیده است.
به نظر می‌رسد روس‌ها بیش از دو میلیون فردی که در کریمه زندگی می‌کنند (منطقه‌ای که روسیه و اوکراین بر سر مالکیت آن اختلاف دارند) را هم در آمار جمعیتی خود لحاظ کرده‌اند چرا که گوگل هنوز جمعیت روسیه را دو میلیون نفر کمتر از آمار رسمی این کشور اعلام می‌کند.
طبق آمار رسمی روسیه، بیش از ۱۰۹ میلیون نفر در شهرها و مابقی در روستاها زندگی می‌کنند.

** نگاهی به برنامه‌های دولت برای افزایش جمعیت
مطابق برنامه تشویقی دولت، نوزادان روس تا یک و نیم سالگی کمک هزینه ماهانه دریافت می‌کنند؛ این مبلغ ماهانه ۱۰ هزار و ۵۳۲ روبل (حدود ۱۷۰ دلار) است که نیمی از حقوق ماهیانه یک کارگر عادی در روسیه به حساب می‌آید و تنها به خانوارهای کم درآمد داده می‌شود.
ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه پارسال اعلام کرد که برای پرداخت این کمک هزینه در سه سال آینده (۲۰۲۱ میلادی) ۱۴۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون روبل (معادل دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار) ردیف بودجه‌ای تعیین شده است (روس‌ها هر سه سال یک بار بودجه کشور را تدوین می‌کنند).
تدبیر دیگر دولت روسیه تمدید برنامه پرداخت پاداش نقدی برای تولد فرزند دوم است که ۴۷۵ هزار روبل (معادل هفت هزار و ۵۰۰ دلار) اعلام شده است.
گفتنی است، طرح حمایتی فعلی دولت روسیه برای افزایش جمعیت از ۱۱ سال پیش به اجرا درآمد و قرار بود امسال (سال ۲۰۱۹) به پایان برسد اما پوتین دستور تمدید آن تا سه سال دیگر (۲۰۲۱) را صادر کرد.
کمک به تأمین مسکن بویژه خانوارهای پرجمعیت خدمت دیگری از سوی دولت به مردم روسیه است تا شاید بیشتر به فکر بچه دار شدن بیفتند.
در همین ارتباط دمیتری مدودف نخست وزیر روسیه گفته که سه هزار میلیارد روبل
(۴۵ میلیارد و ۱۵۳ میلیون دلار) برای اجرای طرح‌های تشویقی افزایش جمعیت پیش بینی شده است.
طرح جدید جمعیت شامل حمایت مالی از خانواده‌ها و کودکان، کمک به اشتغال زنان، قدم‌هایی برای افزایش طول عمر سالمندان، تقویت سلامت عمومی و ترویج ورزش در بین مردم می‌شود.
دولت روسیه امیدوار است با اجرای این برنامه‌ها از کاهش بیشتر جمعیت این کشور جلوگیری کند چرا که پیشتر کارشناسان پیش بینی کرده بودند در صورتی که دولت دست روی دست بگذارد روند نزولی جمعیت ادامه خواهد یافت و تعداد روس‌ها به ۱۱۰ میلیون نفر خواهد رسید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha