شاپور ارصلانی، روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در این مدت (۴ ماه آخر ۲۰۱۷ و ۵ ماه ا ول ۲۰۱۸) ۹۴ هزار و ۳۰۵ تن بار از طریق ۲ هزار و ۹۲۹ واگن از جمهوری اسلامی ایران به ترکیه حمل شده که این میزان در مدت مشابه سال گذشته ۳۶ هزار و ۴۲۳ تن و طریق ۸ هزار و ۵۰۳ واگن حمل شده بود.
وی اظهار داشت: میزان حمل و نقل بار انجام شده از ترکیه به ایران نیز در ۹ ماه اخیر ۱۴۵ هزار و ۵۹۱ تن بود که از طریق ۶ هزار و ۲۳۳ واگن حمل شده به طوری که این میزان در مدت مشابه سال گذشته ۳۱۷ هزار و ۷۹۵ تن و از طریق ۸ هزار و ۴۸۲ واگن جابجا شده بود.
مدیرکل راه آهن آذربایجان با بیان اینکه میزان بار جابجا شده از ترکیه به ایران در این مدت ۱۱.۵ درصد کاهش یافته است، یادآوری کرد: در سی و هشتمین نشست بین مدیران راه آهنهای آذربایجان و ناحیه ۵ مالاتیای ترکیه که در روزهای دوشنبه و سه شنبه دهم و یازدهم تیر برگزار شد، بر حمل و نقل یک میلیون تن بار در سال بین ایران و ترکیه تاکید شد.
ارصلانی، ادامه داد: در این نشست مسائل مرتبط با بازاریابی برای افزایش حمل و نقل ریلی بین ۲ کشور و واگنهایی که تحت شرایط تجارت مرزی از ایران به «کاپی کوی» در «وان» اعزام میشود، بررسی شد و طرفین بر افزایش تلاشهای خود به منظور جذب و اعزام بار بیشتر برای تحقق سیاستهای کلان ۲ کشور در حمل و نقل بار در سال تاکید کردند.
وی گفت: در یک سال گذشته نیز ۱۶۲ هزار و ۹۷۵ تن کالا توسط ۶ هزار و ۲۲۶ واگن از ترکیه به ایران و ۱۳۵ هزار و ۱۲۹ تن بار توسط ۶ هزار و ۱۹۰ واگن از ایران به ترکیه حمل شده است.
به گزارش ایرنا، نخستین خط راه آهن ایران یک قرن قبل در حد فاصل تبریز تا بندر شرفخانه دریاچه ارومیه توسط روسها ساخته شد.
راهآهن آذربایجان به عنوان یکی از نواحی نوزدهگانه راهآهن ایران در محورهای تبریز - میانه، تبریز- جلفا، تبریز- رازی و مراغه - ارومیه فعال بوده و در آینده نزدیک مسیر میانه - بستان آباد نیز فعال می شود و خطوط ریلی این ناحیه به حدود یک هزار و ۱۰۰ کیلومتر میرسد.
راهآهن آذربایجان به استانهای آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل خدمترسانی میکند.
شرکت حمل و نقل ریلی رجا در راستای توسعه حمل و نقل ریلی، قطار تبریز – وان را با همکاری راه آهن ترکیه در سال ۱۳۸۰ راه اندازی کرد.
۸۰۲۳/۳۰۷۷