۱۹ تیر ۱۳۹۸، ۹:۳۶
کد خبر: 83387632
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

ظرفیت های زیارتی و سیاحتی بقاع متبرکه

۱۹ تیر ۱۳۹۸، ۹:۳۶
کد خبر: 83387632
 ظرفیت های زیارتی و سیاحتی بقاع متبرکه

گچسارانی - ایرنا - بقاع متبرکه و امامزادگان دارای ظرفیت های فراوانی برای زیارت و سیاحت دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت (ع) هستند،گام نهادن در مسیر سفری که امتدادش مکانی معنوی و فراتر از زیبایی های دنیای مادی باشد تجربه‌ای دلنشین و به یادماندنی است،

به گزارش ایرنا، روز هفدهم تیر برابر با پنجم ذی القعده که بنام بزرگداشت امامزادگان و بقاع متبرکه نامگذاری شده فرصتی مناسب برای معرفی این گنجینه‌های معنوی در سراسر ایران است.

اکنون گردشگری مذهبی یکی از جذاب ترین ابعاد سفر است که نشاط روحی انسان‌ها را به دنبال دارد و در ایران طرفداران بسیاری دارد.

در ایران اسلامی بارگاه مقدس امام رضا (ع) و آستانه حضرت معصومه (س) در صدر مناطق گردشگرپذیر مذهبی قرار دارند و در استان کهگیلویه و بویراحمد هم حرم بی بی حکیمه (س) خواهر امام رضا (ع) پذیرای بیشترین گردشگران در بین جاذبه‌های گردشگری این استان در طول سال است.

این استان با داشتن ده‌ها بقعه متبرکه یکی از مقاصد گردشگری مذهبی جنوب کشور محسوب می‌شود.

یک پژوهشگر و نویسنده کتاب‌های تاریخی می‌گوید: مهاجرت امامزادگان به ایران به دلیل ظلم و ستم حاکمان به ویژه امویان در سال‌های ۶۷ تا ۱۳۲ هجری قمری صورت گرفته است.

سیدعلی موسوی نژاد سوق که ۳۰ سال در این حوزه تحقیق کرده است می‌گوید: بیش از هشت هزار بقعه متبرکه و بنای مذهبی در ایران وجود دارد.

وی توضیح داد: ۲ هزار و۸۰۰ بقعه متبرکه و بنای تاریخی مذهبی در استان‌های زاگرس نشین قرار دارد. او تعداد بقاع متبرکه و بناهای تاریخی مذهبی استان کهگیلویه و بویراحمد را ۳۸۸ مورد می‌داند.

موسوی نژاد سوق معتقد است که شهرستان‌های کهگیلویه و گچساران دارای بیشترین تعداد بقعه متبرکه و بنای تاریخی در کهگیلویه و بویراحمد هستند..

موسوی سوق گفت: علاقه مندان به تحقیق درباره امامزادگان و بقاع متبرکه کهگیلویه و بویراحمد می‌توانند به کتاب ستارگان پراکنده ایران زمین مراجعه کنند.

نگاهی به امامزادگان و بقاع متبرکه شاخص کهگیلویه و بویراحمد

حرم بی بی حکیمه (س)

بارگاه نورانی امامزاده حضرت بی‌بی حکیمه (س) یکی از زیارتگاه‌های معروف جنوب کشور در حدود یک کیلومتری شرق روستای بی‌بی حکیمه (س) واقع در دهستانی مزین به همین نام از توابع شهرستان گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.
این بقعه متبرکه در دامان کوه زرد و تنگه بزرگ و طولانی در فاصله ۸۰ کیلومتری جنوب غربی دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران قرار دارد.
این مکان مقدس زیارتگاه دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت (ع) به ویژه استان‌های هم جوار، کشورهای حوزه خلیج فارس و شیعه نشین از جمله کویت، قطر، بحرین، امارات و دیگر کشورهای عربی از قبیل لبنان، عراق، سوریه و عربستان، از سده‌های پیشین تاکنون بوده است.
بارگاه نورانی امامزاده بی‌بی حکیمه (س) در حد فاصل بندر گناوه و شهر دوگنبدان، در فضایی تقریباً دایره شکل، بنا شده است.
در جوار این بارگاه، مزار دیگری قرار گرفته است که بر اساس روایات معتبر محلی متعلق به بی‌بی گل‌خاتون (س) کنیز بی‌بی حکیمه (س) است.
صحن این آرامگاه از کف تا سقف، ارتفاعی بیش از ده متر و مساحت صحن حرم افزون بر ۴۲۰ متر مربع است.
از دهانه غار (ورودی آرامگاه) تا کف حرم تعداد ۱۴ پله در قسمت ورودی زنانه و ۱۳ پله در قسمت ورودی مردانه بکار رفته است و دیوار شیشه‌ای جایگاه زوار مردانه و زنانه را حائل شده است.
در سمت شمال غربی ضریح، درب کوچکی معروف به «باب المراد» وجود دارد که به استناد روایات متعدد، ورودی غاری بوده که بی‌بی حکیمه (س) با همراهی کنیز وفادار خود از دست دشمنان ظالمش در آن پناه گرفته است.
مرحوم علامه مجلسی (ره) فرزندان امام موسی کاظم (ع) را ۳۹ فرزند بر شمرده و حکیمه را یکی از آنها دانسته و چنین فرمودند: در کوه‌های مسیر بهبهان، زیارتگاهی است که منتسب به حکیمه خاتون است و شیعیانی که در این مسیر رفت و آمد دارند آنجا را زیارت می‌کنند.
در زمینه ورود این بانوی بزرگوار به ایران زمین روایت‌های متعددی نقل شده است.
از جمله اینکه نزدیک به یک سال پس از سفر حضرت معصومه (س) به کشور ایران، جمعی از خانواده ایشان به قصد زیارت امام رضا (ع) از مسیر ارجان به شیراز به سرپرستی احمد بن موسی (ع) شاه چراغ به سوی مرو رهسپار شدند.
از افرادی که در این سفر حضور داشتند می‌توان به حسین بن موسی (ع)،محمد بن موسی (ع) و حکیمه بنت موسی (ع) که هر سه از فرزندان امام هفتم بودند اشاره کرد.
ایشان با عبور از شهر باستین وارد شهر متروکه میشان که تنگه‌ای عظیم و امن داشته می‌شوند و سپس در مکان کنونی سکنی می‌گزیند.
در پایان قرن سوم و اوایل قرن چهارم بقعه این سلاله پاک نبی اکرم (ص) به دست ابو محمد حسن حاکم ارجان ساخته و در دوره‌های مختلف بازسازی شد.
مطالعه سیر تاریخی این آستانه نورانی نشان می‌دهد که در دوره صفویه به دستور شاه عباس نوسازی، در سال ۱۰۹۹ هجری قمری از سوی حسن علی خان زنگنه تعمیر و پس از آن عطا الله بیک حاکم وقت منطقه، این بقعه را مرمت کرد.

بقعه متبرکه امامزاده جعفر (ع)

بقعه امامزاده جعفر (ع) درمجاورت جاده گچساران به بابامیدان در دشتی وسیع در روستای امامزاده جعفر (ع) و ۲۰ کیلومتری شهر دوگنبدان قرار گرفته است.

این مکان مقدس به لحاظ موقعیت جغرافیایی آن در مسیر جاده گچساران به شیراز میزبان زائران زیادی از سراسر ایران اسلامی است.

بنای قدیمی امامزاده با ابعاد ۴×۴ متر که تنها از یک واحد گنبد خانه که سقف آن‌را با چوب و برگ درختان پوشش داده‌اند، احداث شده بود.

بنای جدید این زیارتگاه در سال ۱۳۷۷ (ه. ش) توسط اداره اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد به طور کلی تخریب و طرح جامع آن در زمینی به مساحت یکهزار متر مربع با ابعاد ۱۲×۱۲ متر احداث شد که دارای یک شبستان ۶×۶ متر که بر فراز آن گنبدی بزرگ به ارتفاع ۶ متر قرار گرفته است،

در ضلع غربی ساختمان یک زائر سرا به ابعاد ۶×۴ متر که بر روی آن دو گلدسته ۸ متری قرار گرفته است.

بارگاه نورانی امامزاده سید محمد (ع) در روستای سرابیز

بقعه متبرکه امامزاده سید محمد (ع) مکانی معنوی در روستای سیاحتی زیارتی سرابیز از توابع شهرستان باشت، در استان کهگیلویه وبویراحمد است.

بنای قدیمی این مرقد مطهر در سال ۸۸ تخریب گردید و ساخت بنای جدید با نقشه‌ای به میزان ۹۰۰ مترمربع انجام شد.

در ضلع غربی این زیارتگاه امکانات رفاهی نظیر سکوی نشیمن و آلاچیق ایجاد شده است.

امام زاده شاه مختار (ع)

این بقعه متبرکه یدر حاشیه جاده کمربندی یاسوج شیراز و اصفهان قرار دارد.

طبیعت بهاری و آب و هوای مفرح در کنار این مکان نورانی بقعه متبرکه امامزاده شاه مختار (ع) را به بهشتی رویایی برای عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت در فصل تابستان مبدل کرده است.

بقعه متبرکه امامزاده عبدالله (ع)

این بارگاه نورانی در ضلع شمال شرقی شهر یاسوج در ابتدای جاده ورودی آبشار قرار دارد.
شهر یاسوج از جنوب شرقی در مسیر راه اردکان به شیراز، از شمال به سمیرم و اصفهان، از شمال غربی به بروجن و از جنوب در مسیر جاده بابامیدان به دوگنبدان و نورآباد قرار دارد، این شهر مرکز شهرستان بویراحمد و استان کهگیلویه و بویراحمد است.
در کتاب دائرة‌المعارف شجره آل رسول (ص)، جلد سوم، نوشته سیدعلی موسوی‌نژاد سوق، در مورد این بقعه متبرکه این چنین گفت: بنای امامزاده عبدالله (ع) تا اوایل حکومت پهلوی اول به روش معماری چینه‌ای بوده و تا پیروزی انقلاب اسلامی تنها صورت قبری از آن مشهود بوده است که بر ستونک آن پارچه سبزی نصب شده بود.

این مقبره در دهه دوم انقلاب اسلامی توسط اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان با نقشه جامع مهندسی تجدید بنا شد.

امامزاده محمد محمود (ع)

این امامزاده مشهود به سید محمید (ع) یکی دیگر از زیارتگاه‌های استان کهگیلویه و بویراحمد است.

نمای بیرون گنبد و گلدسته‌ها که از کاشی معرق چند رنگ پوشش داده شده همراه با انبوه درختان جنگلی بلوط در سراب و نشیب کوهستان عظیم آن، فضای زیبایی را به طبیعت آن مکان بخشیده است.

در ضلع شمال‌غربی این زیارتگاه، متصل به کوه تعداد ۲۲ اطاق در ۲ طبقه جهت اسکان زائرین احداث شده است.

اجرای برنامه‌های فرهنگی

مدیرکل اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد گفت: سالیانه برنامه‌های مختلفی برای معرفت افزایی زائران و مجاوران بقاع متبرکه این استان برگزار می‌شود.

حجت الاسلام سید نورالله جنتی پور افزود: طرح آرامش بهاری در نوروز، ضافت قرآنی در ماه مبارک رمضان، نشاط معنوی در تابستان و برنامه‌های متنوع دیگر در سوگواره‌ها و اعیاد مذهبی در این مکان‌های نورانی برگزار می‌شود.

وی بیان کرد: سالیانه ها میلیون‌ها نفر از استان‌های مختلف کشور و حتی زائران خارجی به بقاع متبرکه کهگیلویه و بویراحمد مشرف می‌شوند.

استان ۷۲۰ هزار نفری کهگیلویه وبویراحمد در جنوب غربی ایران قرار دارد.

بیش از ۲۰۰ بقعه متبرکه این استان در سامانه امامزادگان کشور ثبت شده است.

۸۱۴۳/‏۱۶۶۲
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha