فرصت های مغفول گردشگری مذهبی در کهگیلویه و بویراحمد

یاسوج - ایرنا - سرزمین چهارفصل کهگیلویه و بویراحمد افزون بر تفرجگاه های بکر و طبیعی و جاذبه های تاریخی ،ظرفیت ها و فرصت های مغفول مذهبی متنوعی برای گردشگری دارد که به جز در موارد محدودی بهره چندانی از آن برده نشده است.

به گزارش ایرنا، در گذشته های دور مفهوم سفر تنها به معنای رفتن به جایی دیگر برای خوش‌گذرانی محسوب می شد اما با توسعه صنعت گردشگری این مفاهیم کلی جای خود را به دسته‌بندی‌های مختلف داده‌ است که هرکدام تعریف خاصی از مسافرت را در بر می گیرد و «گردشگری مذهبی» یکی از این موارد به شمار می رود.

از آنجا که تمامی ادیان و مذاهب در سراسر جهان نیز اماکن، آثار، سنت‌ها و مراسم‌های مذهبی مختلفی دارند که به یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری آنها تبدیل شده و بزرگترین و با ارج ترین و زیباترین آن آیین با شکوه حج است.

استان کهگیلویه وبویراحمد هم جلوه های های زیادی برای جذب علاقه مندان به سفرهای مذهبی دارد به عنوان مثال وجود هشت آیین عزاداری سنتی دهه نخست محرم یکی از این ظرفیت هاست اما استفاده شایسته ای از آنان صورت نگرفته است.

آیین استقبال از محرم در روستای امامزاده علی (ع) از توابع چرام، دمام زنی در گچساران، مویه خوانی زنان سوق، ترقو خوانی و تعزیه خوانی در لنده، شام غریبان در سوق ونذری روستای دشت رز بویراحمد و سینه زنی حسینیه بهبهانی های گچساران از جمله این آیین هاست که می توان بامعرفی بهتر و ایجاد امکانات بازدید آنان را در سطح ملی مطرح کرد.

اهمیت جذب گردشگر داخلی و خارجی در آیین های سنتی مذهبی تا جایی است که استان یزد در همین محرم امسال افزون بر جذب ایرانگردان توانسته ۴۰۰ جهانگرد را برای تماشای مراسم محرم جذب کند کهگیلویه وبویراحمد هم با توجه به آیین هایی چون شروه خوانی، گهواره حضرت علی اصغر (ع)و حجله امام قاسم (ع) می تواند گردشگران زیاد ایرانی و خارجی را جذب کند.

در آیین سوگواری گهواره حضرت علی (ع) بانوان گهواره های محلی به گویش محلی آن را تهته می گویند را با پارچه های سبز درست و تزیین می کنند و در هیات جمع شده و به گویش لری برای طفل شیرخوار دشت کربلا سوگواری می کنند.

در آیین عزاداری حجله حضرت قاسم (ع) هم عزاداران حجله هایی با استفاده از مورد درست کرده و با پارچه های سبز و سرخ و آینه و شمعدان می آرایند و به یاد داماد دشت کربلا سوگواری می کنند.

فرصت های مغفول گردشگری مذهبی در کهگیلویه و بویراحمد

بارگاه حضرت بی بی حکیمه ظرفیتی برای اجرای برنامه های مذهبی جذاب

باید به این نکته اشاره کرد که «گردشگری مذهبی» را نمی‌توان جایگزین واژه «زیارت»کرد زیرا در زیارت افراد به قصد تشرف به مکان مقدس مذهبی سفر می کنند به عنوان مثال شیعیان به قصد زیارت و انجام اعمال مذهبی به حرم امام رضا (ع) در مشهد می‌روند اما در گردشگری مذهبی ممکن است یک مسلمان برای بازدید از کلیسای تاریخی به شهر دیگری سفر کند یا برای شرکت در کنفرانس مذهبی، رویدادهای فرهنگی ـ مذهبی و اجرای کنسرت موسیقی مذهبی جزو گردشگری مذهبی سفر کند.

اگرچه استان کهگیلویه وبویراحمد دارای ۲۲۵ بقعه متبرکه در مناطق مختلف است اما حرم بی بی حکیمه (س) خواهر امام رضا (ع) یکی از مکان های مقدس استان است که به علت پذیرش صدها هزار زایر ایرانی و خارجی در طول سال می تواند مکانی برای اجرای برنامه های مذهبی و فرهنگی خاص باشد که شمار اجرای چنین برنامه هایی انگشت شمار است.

فرصت های مغفول گردشگری مذهبی در کهگیلویه و بویراحمد

آن طور که کارشناسان فرهنگی کهگیلویه وبویراحمد اعتقاد دارند می توان با پیش بینی برنامه های ملی با موضوع مسابقات قرآنی،نهج البلاغه و صحیفیه سجادیه که به صورت مستقیم از شبکه های استانی پخش شود برای معرفی هرچه بیشتر این مکان مقدس گام برداشت.

بارگاه نورانی حضرت بی بی حکیمه دختر باب‌الحوائج امام موسی کاظم(ع) با وجود استقبال زایران خارجی به ویژه شهروندان کشورهای خلیج فارس امکانات شایسته ای برای پذیرش مهمانان ندارد که تزریق اعتبار برای توسعه زیرساخت ها از مطالبات بر زمین مانده زایران در این مکان مقدس است.

آن طور که کارشناسان فرهنگی کهگیلویه وبویراحمد اعتقاد دارند در صورت ایجاد رستوران های سنتی، سالن های بزرگ اجتماعات،بازارچه های فروش صنایع دستی و سایر محصولات محلی و همچنین اقامتگاه های بومگردی به افزایش حضور گردشگران که منجر به درآمدزایی برای اهالی منطقه شود کمک کرد.

بقعه متبرکه بی بی حکیمه (س) از گذشته تاکنون

آستانه نورانی حضرت بی بی حکیمه (س) دختر باب‌الحوائج امام موسی کاظم(ع) و خواهر پیشوای هشتم شیعیان، امام رضا(ع)از سده‌های پیشین تاکنون کانون معرفت زائرانی از سرتاسر کشور، کشورهای حوزه خلیج فارس و شیعه نشین از جمله کویت، قطر، بحرین، امارات و دیگر کشورهای عربی از قبیل لبنان، عراق، سوریه و عربستان است.

بارگاه نورانی حضرت بی‌بی حکیمه(س) در حد فاصل بندر گناوه و شهر دوگنبدان، در فضایی تقریباً دایره شکل، بنا شده است،این آستانه در دل غاری کوهستانی و منطقه ای سختگذر، میعادگاه دلدادگانی است که در عمق دریای معرفت، غرق شناخت و اندیشه می‌شوند.

فرصت های مغفول گردشگری مذهبی در کهگیلویه و بویراحمد

شکل این مکان مقدس با حفظ نمای طبیعی آن سنگ تراشی شده و با علم معماری نوین، مستحکم و زبره کاری سیمانی شده است،در جوار این مکان روحانی آرامگاه دیگری قرار گرفته است که بر اساس روایات معتبر محلی متعلق به بی‌بی گل‌خاتون(س) کنیز با وفا و نجیب بی‌بی حکیمه(س) می‌باشد.


صحن این آرامگاه از کف تا سقف، ارتفاعی بیش از ۱۰مترو مساحت صحن حرم بالغ بر ۴۲۰ متر مربع می‌باشد. از دهانه غار (ورودی آرامگاه) تا کف حرم تعداد ۱۴ پله در قسمت ورودی زنانه و ۱۳ پله در قسمت ورودی مردانه بکار رفته است و دیوار شیشه‌ای جایگاه زوار مردانه و زنانه را حائل شده است.

در سمت شمال غربی ضریح، درب کوچکی معروف به «باب المراد» وجود دارد که به استناد روایات متعدد، ورودی غاری بوده که بی‌بی حکیمه(س) با همراهی کنیز وفادار خود از دست دشمنان ظالمش در آن پناه گرفته است.

برای زیارت این آستانه متبرکه باید از میدان سرباز شهر دوگنبدان راهی شد و زائران پس از عبور از روستاهای آب‌شیرین، کمبل، بابا کلان به این مکان مقدس می رسند.

بارگاه نورانی امامزاده حضرت بی‌بی حکیمه(س) یکی از زیارتگاه‌های معروف جنوب کشور در حدود یک کیلومتری سمت شرقی روستای بی‌بی حکیمه(س) واقع در دهستانی به همین نام از توابع شهرستان گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است.

این مکان مقدس در دامان کوه زرد (زردکوه) و تنگه بزرگ و طولانی در فاصله هشتاد کیلومتری جنوب غربی دوگنبدان (مرکز شهرستان گچساران) قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha