مدرس دورههای پویانمایی گفت: برگشت مالی صنعت پویانمایی در سال ۲۰۱۷ میلادی ۲۴۴ میلیارد دلار بوده اما کشور ما با وجود داشتن توان فنی، تقریباً هیچ سهمی از آن ندارد.
معین صمدی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: درآمد هنگفت صنعت پویانمایی به جیب چند کشور فعال این بخش از جمله ژاپن، آمریکا، کانادا، کره جنوبی، چین، آلمان، فرانسه و انگلیس میرود و به تازگی هند هم در حال پیوستن به این کشورهاست.
در لایحه بودجه سال ۹۸ میزان درآمدهای نفتی ایران ۲۶ میلیارد دلار پیشبینی شده که در صورت تحقق کمتر از یکنهم گردش مالی پونمایی در دنیاست.
ملوان زبل، یک نمونه موفق
مدرس دورههای پویانمایی با اشاره به کارتون "ملوان زبل" گفت: در دهه ۱۹۳۰ مصرف اسفناج در آمریکا بسیار کم و به دلیل رکود اقتصادی، انبارها پر از کنسرو اسفناج بود اما پس از ساخت و انتشار پویانمایی ملوان زبل تقاضا برای مصرف اسفناج به صورت تصاعدی بالا رفت و انبارها خالی شد به طوری که اسفناج در بین پرمصرفترین سبزیجات آمریکاییها قرار گرفت؛ یعنی هم درآمد اقتصادی و هم رواج فرهنگ مصرف.
صمدی همچنین مثال زد که درآمد فروش پویانمایی "میکی ماوس" حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون دلار بوده اما در ادامه فروش اسباببازیهای این برند از مرز ۶۹ میلیارد دلار هم گذشته که رقم شگفتانگیزی است.
کارگردان انیمیشن "جمشید؛ مرثیهای برای یک اسطوره" اظهار کرد: پویانمایی هم درآمد هنگفت اقتصادی و هم فرهنگی و رفتاری دارد به طوری که شرکتهای بزرگ پویانمایی اکنون به سمت جهتدهی سلیقه مخاطبان در آینده رفتهاند.
باید به سمت تجاریسازی حرکت کنیم
به اعتقاد صمدی، ایران از نظر تکنیکی و فنی توان لازم برای ورود به رقابت جهانی در حوزه پویانمایی را دارد اما این کار برنامه میخواهد.
این فیلمساز کرمانشاهی روند و جهتگیری فعلی صنعت انیمیشن در کشور را مثبت و رو به پیشرفت دانست اما تاکید کرد: باید به سمت تجاری سازی حرکت کنیم و اگر بتوانیم سرمایهگذار تجاری جذب کنیم حتماً برگشت مالی خوبی خواهیم داشت.
او وظیفه دولت در این حوزه را فقط ایجاد زمینه و هدایتگری دانست و گفت: دولت کره جنوبی فقط شرکتهای پخش را موظف کرده است که ۳۰ درصد از اکرانها را به پویانمایی کرهای اختصاص دهند و یکی از دلایل موفقیت آن همین است.
معین صمدی معتقد است ایران از نظر فنی توان لازم برای رقابت در حوزه پویانمایی را دارد
صمدی همچنین به صدا و سیما پیشنهاد داد که آثار پویانمایی را به صورت مشارکتی تولید کند، به این صورت که بخشی از سرمایه ساخت آثار را خودش تامین کند و بخشی را هم به سازنده بسپارد، در این صورت فیلمساز هم چون پای سرمایه خودش در میان است تمام تلاش و توان خود را برای ساخت یک اثر با کیفیت به کار میگیرد.
او همچنین بر ضرورت شناخت سلیقه و علایق مخاطبان پیش از ساخت اثر تاکید کرد و گفت: سازندگان اگر به خوبی بدانند برای چه کسانی و با چه ویژگیهایی فیلم و پویانمایی میسازند اثر آنان با استقبال همراه میشود.
معین صمدی برنده حدود ۲۰ جایزه از جشنوارههای داخلی و خارجی است که برای تدریس در کارگاههای آموزشی دومین جشنواره ملی پویانمایی و برنامههای عروسکی تلویزیون به کرمانشاه آمده است.
این جشنواره ۱۸ تیر با شعار «ایران پویا و کرمانشاه زیبا» در تالار انتظار شهر کرمانشاه گشایش یافته است و فردا جمعه با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان میدهد.
فنون و شگردهای فیلمنامهنویسی و پویانمایی، فرآیند برندینگ و تجاریسازی پویانمایی، تحلیل آثار شاخص بینالمللی پویانمایی تلویزیونی و شخصیتپردازی و طراحی در نمایش عروسکی عنوان کارگاههایی است که در جشنواره ملی پویانمایی برپا میشود.
۷۴۴۴/۸۰۶۶
مصاحبه از عبدالله الماسی
نظر شما