۲۲ تیر ۱۳۹۸، ۱۱:۳۹
کد خبر: 83392972
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

جلیقه سیاه‌ها در فرانسه چه می خواهند؟

۲۲ تیر ۱۳۹۸، ۱۱:۳۹
کد خبر: 83392972
امیر خانزاده
جلیقه سیاه‌ها در فرانسه چه می خواهند؟

تهران - ایرنا - پدیده مهاجران غیرقانونی یکی از چالش های اصلی فرانسه به عنوان یکی از عمده کشورهای مهاجر پذیر در اروپاست؛ فرانسه هم اینک در جایگاه دوم مهاجرپذیری قرار دارد.

در کمتر از دو ماه گذشته، این دومین بار است که مهاجران غیرقانونی در فرانسه برای عدم دریافت اقامت در این کشور دست به تجمع اعتراضی می زنند.

سی ام اردیبهشت امسال (۲۰ می) نیز صدها تن از مهاجران اخراجی از فرانسه در فرودگاه شارل دوگل پاریس تجمع کرده و خواستار دیدار با نخست وزیر این کشور شدند.


ده ها هزار نفر از مهاجران غیرقانونی که از طریق مدیترانه وارد یونان و ایتالیا می شوند، در کشورهای مختلف اروپایی تقسیم می شوند.

طبق یک نظرسنجی که حدود یک سال پیش توسط موسسه "ایفوپ" منتشر شد، ۵۵ درصد از مردم فرانسه مخالفت خود نسبت به پذیرش مهاجران غیرقانونی را اعلام کردند.

فرانسه یکی از کشورهای پذیرنده مهاجر از نقاط مختلف جهان است؛ براساس اطلاعات اداره آمار اتحادیه اروپا (یوروستات) درسال ۲۰۱۸ میلادی حدود ۴۰ درصد از پاسخ های مثبت به تقاضاهای پناهندگی در اتحادیه اروپا را آلمان صادر کرده بود. ایتالیا و فرانسه نیز در جایگاه دوم و سوم قرار دارند.

اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ (۲۲ آوریل ۲۰۱۸ میلادی) مجلس فرانسه لایحه ای را تصویب کرد که در آن دولت موظف شده تطبیق مهاجران با جامعه میزبان را بهبود داده و روند اخذ پناهندگی را تسریع کند؛ مهاجرت کنترل شده و تسهیل اخراج مهاجران اقتصادی از جمله اهداف این لایحه است.

در این لایحه مدت زمان بررسی درخواست های پناهندگی از ۱۲ ماه به ۶ ماه کاهش یافته و فرصت ارائه درخواست پناهندگی نیز از ۱۸۰ روز به ۹۰ روز کاهش می یابد. از سوی دیگر متقاضیان پناهندگی ۱۴ روز فرصت ارائه درخواست تجدیدنظر پرونده پناهندگی خود را خواهند داشت. سازمان های مردم نهاد حامی مهاجران اعلام کرده اند که براساس این تغییرات، متقاضیان پناهندگی زمان کافی برای ارائه مدارک تکمیلی نخواهند داشت.

**دستگیری ۳۷ مهاجر غیرقانونی در پاریس

صدها نفر از مهاجران غیرقانونی که خود را "جلیقه سیاه‌" می نامند روز جمعه در پاریس، به بنای یادبود "پنتِئون"(Panthéon) یورش بردند و خواستار دریافت حق اقامت در این کشور شدند و گردشگران را مجبور به انتقال به داخل ساختمان کردند.

به گزارش رویترز، پلیس حاضر در صحنه تعداد معترضان در محل بنا را ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر برآورد کرده بود که به طور عمده از غرب آفریقا بودند. این در حالی است که سازمان دهندگان این اعتراض تعداد جمعیت معترض را ۷۰۰ نفر اعلام کرده بود.

پلیس فرانسه معترضان را که خواستار دیدار با «ادوارد فیلیپ» نخست وزیر فرانسه بودند ساعاتی پس از شروع اعتراض ها از داخل بنا به بیرون انتقال داد و آنها را متفرق کرد.

معترضی که خود را جلیقه سیاه می خواند دست نوشته ای در دست داشت که "ما تا زمانی که همگی اسناد اقامت را دریافت نکنیم در اینجا خواهیم ماند."

گفته شده که پلیس برای متفرق کردن مهاجران از گاز اشک آور نیز استفاده کرده است.

یکی از معترضان حاضر در این تجمع پیش از اشغال ساختمان پنتئون در ویدئویی در فیسبوک گفته بود "تحویل اوراق ما باید در اولویت آنها قرار گیرد. ما حقوق برابر با مردم فرانسه را خواستاریم."

حدود ۵۰ تا ۶۰ پلیس ضد شورش در محل تجمع حضور یافتند و مانع از دسترسی مهاجران به داخل ساختمان شدند اما ویدئوهایی در یوتیوب منتشر شده که نشان می دهد که مهاجحران سد پلیس را می شکنند و نیروهای امنیتی با استفاده از باتوم و سپر آنها را تعقیب آنها می روند تا معترضان رامتوقف کنند.

«ادوارد فیلیپ» نخست وزیر فرانسه در توئیتی از تخلیه تمامی معترضانی که وارد ساختمان شده بودند خبر داد و نوشت: فرانسه یک کشور قانونمدار است در هر آنچه که شامل احترام به قوانین اعم از قوانین اقامت، بناهای عمومی و حافظه ای است که این بناها به خاطر می آورند.

پلیس می گوید که ۳۷ نفر را در جریان این اعتراض ها دستگیر کرده است.

پنتئون(Panthéon) "معبد خدایان" بنایی در محله "لاتن" در شهر پاریس است که در ابتدا با کاربریِ کلیسا به دستور لویی پانزدهم در سال ۱۷۵۸ شروع و در سال ۱۷۸۹ ساخته شده بود، هم اینک به‌عنوان مقبرهٔ مشاهیر فرانسوی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این بنا مشاهیری مانند "ویکتور هوگو" و "وُلتر" دفن شده اند.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha