در سال های اخیر واگذاری پذیرش دانشجویان به دانشگاه ها و مراکز علمی یکی از مهم ترین دغدغه های نظام آموزش عالی کشور به شمار می رود.
بسیاری از صاحب نظران این امتیاز را از جمله اختیارات اساسی دانشگاه ها مطرح و شماری از کارشناسان و تحلیل گران نیز بر اعمال سلیقه در این پذیرش به عنوان یکی از آسیب های حیاتی این طرح تاکید می کنند.
برخی از دانشگاهیان نیز واگذاری این امتیاز به دانشگاه ها را به منزله شکست تمرکزگرایی در نظام آموزش عالی کشور و به عبارت دیگر حذف آزمون کنکور می دانند. رقابتی که این روزها به عقیده بسیاری از صاحب نظران توان سنجش و ارزیابی صحیح دانش داوطلبان را ندارد.
عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور در این رابطه به خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا گفت: پذیرش دانشجویان در دانشگاه ها باید براساس سوابق تحصیلی انجام پذیرد.
امیرحسین بهروز افزود: سنجش دانش داوطلبان از طریق یک آزمون متمرکز (کنکور) سطح علمی آنها را نشان نمی دهد.
وی تصریح کرد: به عبارت دیگر سنجش و ارزیابی داوطلبان باید براساس عملکرد آنها در طول سال های تحصیلی صورت بگیرد؛ که این مهم نیازمند واگذاری امتیاز پذیرش دانشجو به دانشگاه ها و مراکز علمی است.
بهروز ادامه داد: مولفه های این سنجش اما باید قابل نظارت و یکسان برای همه باشد. چراکه این مسئله اعمال سلیقه در پذیرش دانشجو را به حداقل می رساند.
این استاد دانشگاه با بیان این مطلب که در آزمون دکتری گاه یک دانش آموخته با کسب رتبه برتر به سبب آنکه در مقطع کارشناسی ارشد در آن دانشگاه تحصیل نکرده است؛ پذیرفته نمی شود، افزود: شاخص ها در این پذیرش باید برای همه یکسان باشد.
وی تاکید کرد: در سایر کشورها نیز استادان دانشگاه براساس سوابق تحصیلی، مهارت های فردی و همچنین سبقه تحقیقی - پژوهشی دانش آموختگان اقدام به پذیرش می کنند.
بهروز با اشاره به برخی از شاخص ها مانند تعداد مقالات خاطرنشان کرد: باید برای هر یک از شاخص ها مرزی به منظور کسب امتیاز در نظر گرفته شود. به عنوان مثال کمبود امتیاز در سایر عرصه های پژوهشی و تحقیقاتی با افزایش تعداد مقالات جبران نشود.
ایده پردازی از مولفه های پذیرش دانشجو باشد
وی در ادامه با اشاره به مولفه های پذیرش در دانشگاه ها اظهار کرد: در مقطع کارشناسی بی تردید سوابق تحصیلی باید مورد توجه قرار بگیرد؛ اما در سایر مقاطع برخی از شاخص ها نظیر تعداد مقالات و ایده ها حائز اهمیت است.
بهروز افزود: امروزه بسیاری از پایان نامه های مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در زمینه رفع نیازهای جامعه تعریف نمی شود. این مسئله در حالی است که رساله دانشجویان تحصیلات تکمیلی باید کاربردی باشد.
وی همچنین تصریح کرد: موضوع بسیاری از پایان نامه ها مشابه یکدیگر است و نمونه های موردی تغییر می کند. این نوع از تحقیقات کشور را به تولید علم نخواهد رساند.
بهروز در پایان اظهار داشت: انتخاب موضوع تحقیق و در حقیقت ایده پردازی (در دوره تحصیلات تکمیلی) باید از بدو ورود به دانشگاه مورد توجه قرار بگیرد. به عبارت دیگر در صورت تفویض اختیار به دانشگاه ها برای پذیرش دانشجو باید ایده پردازی نیز به عنوان یکی از مهم ترین معیارهای پذیرش در نظر گرفته شود.
نظر شما