به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش، واگذاری اختیار پذیرش دانشجو به دانشگاه ها در سال های اخیر یکی از مهمترین چالش های مراکز آموزش عالی کشور به شمار می رود.
برخی از صاحبنظران دانشگاهی واگذاری پذیرش دانشجو به دانشگاه ها را سبب افزایش غنای علمی مراکز آموزش عالی کشور و سنجش دانشگاه ها و اعضای هیات علمی برای ارزیابی دانش داوطلبان معتبر می دانند و آزمون های متمرکز را غیراستاندارد معرفی می کنند.
شماری از تحلیل گران نیز پذیرش دانشجو توسط دانشگاه ها را نیازمند یک نظارت دقیق و همه جانبه به منظور جلوگیری از اعمال سلیقه عنوان می کنند؛ چرا که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان علمی این طرح با اعمال نقطه نظرات شخصی همراه می شود.
تعدادی از رؤسای دانشکده ها نیز در این خصوص اظهار می کنند: گاه رؤسای دانشگاهها و مراکز آموزش عالی، قدرت امتناع از پذیرش معرفی شدگان را در اختیار ندارند و این مهم هم از اساسیترین چالشهای این طرح به شمار می رود.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این خصوص عنوان کرد: تعدادی ظرفیت براساس قانون سنجش و پذیرش به منظور پذیرش دانشجو از طریق دانشگاه ها بر اساس قانون در نظر گرفته شده است.
وی خاطرنشان کرد: در مقطع دکتری نیز مصاحبه از داوطلبان دانشگاهی فعال شده است و هر تصمیمی در خصوص تغییر وضعیت در پذیرش دانشجویان باید براساس مصوبه شورای سنجش و پذیرش مجلس شورای اسلامی باشد.
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور نیز اخیرا از تدوین طرح تفکیک سنجش از پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی دانشگاه ها توسط مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی خبر داد و افزود: اختیارات بیشتری در زمینه پذیرش دانشجو به دانشگاه ها داده می شود و در مقابل پاسخگویی و مسئولیت مراکز علمی نیز افزایش می یابد.
به گفته «ابراهیم خدایی» اولویت روش های اصلاح فرآیند سنجش و پذیرش دانشجو از دوره های تحصیلات تکمیلی آغاز می شود.
موضوع واگذاری اختیار پذیرش دانشجوی دکتری به دانشگاه ها اردیبهشت ماه هم از سوی معاون آموزشی سابق وزیر علوم، تحقیقات و فناوری مطرح شد.
«مجتبی شریعتی نیاسر» در گفت و گو با یکی از خبرگزاری ها با تاکید بر این مهم که پذیرش دانشجویان دکتری باید به طور مستقیم توسط دانشگاهها انجام شود، گفت: در حال حاضر قانون مجلس شورای اسلامی این امر را نفی میکند و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به دنبال راهکاری برای حل این مساله است.
معاون آموزشی وقت خاطرنشان کرد: برخی نگران اعمال سلیقه و نقطه نظرات شخصی در پذیرش دانشجو توسط دانشگاهها به ویژه در مقطع دکتری هستند؛ اما بی تردید هر اقدامی در آغاز با برخی چالشها مواجه است و باید به دانشگاهها اعتماد کرد.
شریعتی نیاسر یادآور شد: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال ۱۳۹۴ هم در خصوص اجرای این طرح اقدام و برخی از دانشگاههای مجری نیز رضایت خاطر داشتند؛ اما قانون مجلس شورای اسلامی از استمرار این طرح جلوگیری کرد؛ بنابراین تکرار این طرح نیازمند یک راهکار برای این قانون است.
رئیس دانشگاه تهران در این باره به خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش گفت: پذیرش دانشجو در مقطع دکتری باید در اختیار دانشگاه ها و اعضای هیات علمی باشد.
«محمود نیلی احمدآبادی» افزود: امروزه در بسیاری از دانشگاه های معتبر جهان نیز پذیرش دانشجو براساس ارزیابی و تایید دانشگاه ها و اعضای هیات علمی انجام می شود. رئیس دانشگاه تهران: امروزه در بسیاری از دانشگاه های معتبر جهان پذیرش دانشجو براساس ارزیابی و تایید دانشگاه ها و اعضای هیات علمی انجام می شود.
وی همچنین در خصوص این مساله که برخی از اعضای علمی و دانشگاهی اعمال سلیقه را به عنوان یکی از آسیب های حیاتی این طرح مطرح می کنند؛ تصریح کرد: تجارب بسیاری از دانشگاهها در پذیرش دانشجوی دوره دکتری حاکی از آن است که این امتیاز باید در اختیار دانشگاه ها قرار گیرد.
پذیرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی در اختیار دانشگاهها باشد
رئیس دانشگاه شهید بهشتی هم پیش از این در گفت وگو با ایرنا در خصوص این مساله اظهار داشت: پذیرش دانشجو در دوره تحصیلات تکمیلی به ویژه مقطع دکتری باید در اختیار مراکز آموزش عالی باشد.
«سید حسن صدوق» افزود: در مقطع کارشناسی نیز بخشی از پردیس دانشگاه های معتبر و سطح یک کشور باید به پذیرش دانشجویان (به همراه دریافت شهریه) اختصاص پیدا کند.
وی همچنین در باره اعمال سلیقه در پذیرش دانشجویان توسط دانشگاه ها عنوان کرد: مدیریت دانشگاه بر این پذیرش نظارت می کند و بی تردید نظارتهای مدیریتی این طرح را از اعمال نقطه نظرات شخصی باز می دارد.
رئیس دانشگاه شهید بهشتی تصریح کرد: در زمان حاضر پذیرش دانشجویان مقطع دکتری براساس مجموع نمرات مصاحبه و آزمون سنجش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انجام می شود و در این نوع از پذیرش هم امکان اعمال نقطه نظرات دانشگاهیان وجود دارد.
نظر شما