۲ مرداد ۱۳۹۸، ۲۲:۰۱
کد خبرنگار: 2105
کد خبر: 83410571
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۴۰۹ عنوان کتاب برای کسب جایزه سال کردستان داوری شدند

سنندج - ایرنا - ۴۳۲ اثر به دومین دوره جایزه کتاب کردستان ارسال شد که از این تعداد ۴۰۹ اثر شرایط لازم برای داوری را داشتند.

نخستین دوره جایزه کتاب سال کردستان آبان سال ۹۰ در شهرستان کامیاران برگزار شد و حال بعد از گذشت این سال ها دومین دوره آن از عصر چهارشنبه به مدت دو روز در شهرستان سقز آغاز شده البته دومین دوره جایزه کتاب سال کردستان قرار بود سال ۹۷ برگزار شود که به دلایلی این اتفاق نیفتاد.

این دوره از جایزه کتاب در ۱۲ بخش شعر، داستان، رمان، نقد و پژوهش، ادبیات کودکان و نوجوانان، جامعه‌شناسی و روانشناسی، علوم سیاسی و دینی، هنر، معاری، فلسفه و جغرافیا برگزار و آثار ارسالی نیز داوری شده است.

از جمله شرایط شرکت در این جشنوار اینکه آثار ارسالی می بایست در بازه سال‌های ۹۱ تا ۹۶ چاپ و منتشر شده باشند ضمن اینکه شامل کتاب درسی نباشند و از دیگر شرایط شرکت در این دوره اینکه پدیدآورنده کردستانی یا ناشر کتاب از انتشارات استان باشد.


ضعیف ترین حوزه کتاب مربوط به دین و مذهب است

 احمد احمدیانی یکی از نویسندگان اهل شهر مهاباد استان آذربایجان غربی در افتتاحیه این مراسم به بیان مطالبی در خصوص کتابخوانی و کتاب‌نگاری در کردستان پرداخت و اظهار داشت: یکی از نیازهای امروز ما تولید و تهیه کتاب‌های زندگی‌نامه شخصیت‌های برجسته کُرد برای گروه سنی کودک و نوجوان توسط نویسندگان مطرح و صاحب قلم است.

وی در ارتباط با تدوین فرهنگ زبان اضافه کرد: حداقل زمان لازم برای تدوین فرهنگ زبان ۲۰ سال است و افرادی که مدعی می‌شوند در حدود یکسال فرهنگ زبانی را تهیه کردند قطعا کار آنها کپی است.

احمدیانی با بیان اینکه دین و مذهب ضعیف‌ترین حوزه کتاب را در جامعه اسلامی ما به‌خود اختصاص داده است،  یادآور شد: ۹۰ درصد کتاب های حوزه دینی هم ترجمه هستند که ترجمه‌ها هم زیاد مطلوب و رضایت بخش نیست.

این نویسنده سقزی گفت: تولید کتاب هم مانند خرید خودرو و کسب مدرک در بین مردم به مد و کلاس تبدیل شده و همین باعث تولید کتاب‌های کم محتوا شده است.

از دیگر برنامه‌های آیین افتتاحیه، برگزاری پنل تخصصی با موضوع سیمای زنان در ادبیات معاصر کُردی با حضور فوزیه سلطان بیگی، مفیده مظهر، چنور فتحی و سحر معزی بود.

دبیر جشنواره جایزه کتاب سال کردستان در حاشیه برگزاری این مراسم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ۴۳۲ عنوان کتاب از ۴۶ انتشارات به زبان‌های کُردی و فارسی ارسال شده بود.

رضا شجیعی با بیان اینکه از تعداد مذکور ۲۳ اثر به دلیل نداشتن شرایط مندرج در فراخوان حذف شدند و ۴۰۹ اثر داوری شد، افزود: بیشتر اثر ارسالی مربوط به بخش کودک و نوجوان با ۸۰ اثر و کمترین هم مربوط به بخش حقوق و سیاست با هفت اثر است.

دبیر جشنواره جایزه کتاب سال کردستان با اشاره به اینکه ۲۲ نفر از نویسندگان و اساتید برجسته در استان های مختلف کشور داوری این آثار را بر عهده داشتند اضافه کرد: احمد احمدیانی و وریا غفوری داوران بخش ترجمه ادبی، محمد رحیمیان و عبدالله لطیف پور داوران بخش رمان بودند.

شجیعی گفت: سوران حسینی و لیلا صالحی داوری بخش کودکان، حمیدر رضا اردلان و فردین صادق ایوبی هم داوری بخش هنر و معماری و محمد یعقوبی و بدریه قوامی هم داوری بخش شعر را بر عهده داشتند.

وی تشویق و ترغیب ناشران  و نویسندگان، معرفی و شناساندن کتاب‌های ارزشمند و حفظ و ارتقای هویت فرهنگی را از جمله اهداف برگزاری این جشنواره ذکر کرد و یادآور شد: اگر این برنامه در دوره‌ای مشخص و به طور مستمر در یکی از شهرهای استان برگزار شود تاثیرگذاری بهتری هم خواهد داشت.

دبیر جشنواره جایزه کتاب سال کردستان با بیان اینکه افزایش مبلغ مادی جوایز بزرگ‌ترین و بهترین فاکتور در موفقیت این برنامع محسوب می‌شود،  تاکید کرد: مبلغ جوایزه این دوره نسبت به دوره نخست که ۲ سکه بهار آزادی بود کاهش یافته و به ۲۰ میلیون ریال رسیده است.

وی اظهار داشت: در هر عنوان دو جایزه به اثر برتر و شایسته تقدیر اهدا می‌شود.

دبیر جشنواره جایزه کتاب سال کردستان یکی از برنامه‌های این جایزه را برگزاری سه پنل تخصصی خواند و یادآور شد: سخنرانان پنل‌ها بر اساس سوابق کاری آنها انتخاب شدند و تعدادی از اعضای پنل‌ها را هم داوران این دوره از جایزه کتاب تشکیل می دهند.

سقز با بیش از ۲۲۶ هزار نفر جمعیت دومین شهرستان پر جمعیت استان کردستان است که در ۱۹۰ کیلومتری شمال سنندج مرکز این استان قرار دارد.
۹۹۳۶ /۹۱۰۲

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha