۸ مرداد ۱۳۹۸، ۱۵:۳۳
کد خبرنگار: 2534
کد خبر: 83418031
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

شکست ائتلاف دریایی آمریکا و انگلیس

۸ مرداد ۱۳۹۸، ۱۵:۳۳
کد خبر: 83418031
شکست ائتلاف دریایی آمریکا و انگلیس

تهران- ایرنا- به دنبال توقیف نفتکش انگلیسی به نام «استنا ایمپرو» از سوی ایران، ادعای لزوم ائتلاف دریایی برای تامین امنیت در منطقه خلیج فارس از سوی آمریکا و سپس انگلیس قوت گرفت. رسانه های داخلی دلایل شکست این ائتلاف ها را مورد بررسی قرار دادند.

 شامگاه جمعه ۲۸ تیرماه نیروی دریایی سپاه پاسداران براساس درخواست سازمان بنادر و امور کشتیرانی استان هرمزگان، کشتی انگلیسی به نام «استِنا ایمپرو» را به دلیل حادثه‌آفرینی، خاموش کردن سیستم موقعیت‌یاب و دفع پسماند نفتی توقیف کرد.

اقدام ایران در توقیف نفتکش انگلیسی مقابله به مثل نبود، بلکه این اقدام براساس مقررات  بین المللی انجام شد. مقامات رسمی کشور نیز به صراحت اعلام کردند که اقدام ایران به منظور مقابله به مثل نبوده است. نفتکش انگلیسی تجهیزات رهگیری‌اش را خاموش کرده و به گونه‌ای ادامه مسیر می‌داد که احتمال تصادف و یا ایجاد حادثه در منطقه وجود داشت. لذا ایران در چارچوب مقررات بین‌المللی این نفتکش را توقیف کرد ه است.

این اقدام جمهوری اسلامی درحالی از سوی رسانه ها و مقامات انگلیس مورد هجمه واقع شد که لندن، ۱۳ تیرماه سال جاری نفتکش حامل محموله نفت ایران (گریس یک) را در آبراه بین المللی جبل الطارق در اقدامی مغایر با اصول حقوقی ناظر بر روابط بین الملل توقیف کرد.

طرح ائتلاف دریایی آمریکا، ناکامی انگلیس برای ایجاد ائتلاف دریایی مستقل از آمریکا و همچنین موضوع  تبادل نفتکش ها از مهم ترین محورهای خبری رسانه های دو طیف سیاسی اصلاح طلب و اصولگرا است.

به گزارش گروه نشریات خبری، بررسی امروز (۸ مرداد ماه) روزنامه‌ها، تارنماها و خبرگزاری‌های  ایندو جریان سیاسی نشان می دهد که رسانه های اصلاح طلب در اخبار و گزارش های خود به محورهایی چون رد پیشنهاد ایران از سوی انگلیس برای مبادله نفتکش ها؛ روزهای پرتنش میان ایران و بریتانیا و مرتبط شدن توقیف نفتکش ایرانی در جبل الطارق با برجام پرداخته اند.

رسانه های اصولگرا موضوع پاسخ منفی انگلیس به پیشنهاد آمریکا برای ائتلاف آمریکایی؛ شکست طرح ائتلاف انگلیس برای تامین امنیت در منطقه خلیج فارس؛ واکنش وزارت خارجه ایران به طرح ائتلاف دریایی انگلیس؛ انتشار فیلم اخطار سپاه به ناو جنگی انگلیس؛ توضیح وزیرخارجه انگلیس درباره تبادل نفتکش با ایران و تغییر رویکرد دولت جدید انگلیس مبنی بر لزوم همکاری آمریکا با انگلیس در عملیات حفاظت دریایی در خلیج فارس را محورگزارش های خود قرار دادند.

رسانه های اصلاح طلب

برخی از عبارت های به کار رفته در اخبار و گزارش رسانه های نزدیک به جریان اصلاح طلب  درباره این موضوع  عبارتست از: وزیرخارجه انگلیس در اوج گیری اختلافات بین ایران و انگلیس اثرگذار است؛ بعید بود انگلیس به صورت مستقیم پیشنهاد تبادل نفتکش ها را بپذیرد؛ تبادل نفتکش‌ها آبروی انگلیس را می‌برد؛ دولت تازه نفس بریتانیا مچ‌اندازی دیپلماتیک با ایران را آغاز کرده است.

 رد پیشنهاد ایران از سوی انگلیس برای مبادله نفتکش ها

خبرگزاری ایسنا در گزارشی با تیتر"موضوع تبادل نفتکش بین ایران و انگلیس یک معامله پایاپای نیست" می نویسد: انگلیس روز دوشنبه این ایده را که کشتی حامل سوخت ایران را در ازای آزادی نفتکش انگلیسی توقیف ‌شده توسط ایران آزاد کنند، رد کرد.

 دومینیک راب، وزیر امور خارجه انگلیس گفت: این یک تبادل نیست. موضوع نوعی مبادله پایاپای نبوده بلکه قانون بین‌المللی و حمایت از قوانین سامانه قانونی بین‌المللی است و این چیزی است که ما بر سر آن پافشاری خواهیم کرد. این اظهارات وزیر امور خارجه انگلیس در این باره در حالی مطرح می‌شود که نیروهای انگلیسی به تازگی یک نفتکش حامل نفت ایران را در جبل‌الطارق با ادعای اینکه مقصد آن سوریه بوده است توقیف کردند و تاکنون نیز برای آزادی آن تلاشی نکرده‌اند. ...

کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی کشورمان در مورد تحولات رخ‌داده در روابط ایران و انگلیس در طی روزهای اخیر و اقدام غیر قانونی این کشور در توقیف نفتکش ایرانی در جبل‌الطارق تصریح کرد: ایران بر اساس قوانین بین‌المللی و تخلفاتی که نفتکش انگلیسی انجام داده بود، این نفتکش را متوقف کرد و اکنون این موضوع مراحل قضایی خود را طی می‌کند. اگر انگلیسی‌ها هر چه زودتر نفتکش ایران را آزاد کنند، ما هم می‌توانیم مراحل قضایی رسیدگی به تخلفات نفتکش انگلیسی را تسریع کنیم.

تارنمای انتخاب می نویسد: وزیر امور خارجه انگلیس امروز اعلام کرد که «هیچگونه تبادل نفتکش ها با ایران وجود نخواهد داشت و آنها باید نفتکش ما را آزاد کنند.» ظاهرا این اظهارات در واکنش به سخنان اخیر روحانی رئیس جمهوری ایران است که گفته بود: «به دنبال ادامه تنش با برخی از کشورهای اروپایی نیسیتیم و چنانچه به چارچوب‌های بین‌المللی متعهد باشند و از اقدامات خلاف خود از جمله آنچه در جبل الطارق انجام دادند دست بردارند، پاسخ متناسبی نیز از ایران دریافت خواهند کرد.»

قاسم محبعلی مدیرکل اسبق خاورمیانه وزارت خارجه در گفتگو با «انتخاب» با اشاره به رد پیشنهاد ایران از سوی انگلیس برای مبادله نفتکش ها، گفت: به طور طبیعی با تشدید تنش ها مواجه خواهیم شد. از سوی دیگر، دولتی هم در انگلیس سرکار آمده که از تندروترین دولت ها است، به خصوص وزیر خارجه آن که در اوج گیری اختلافات بین دو کشور اثرگذار است.

وی با بیان اینکه «بعید بود انگلیس به صورت مستقیم چنین پیشنهادی را بپذیرد»، گفت: این موضوع نیاز به یک مجموعه مقدمات داشت که شاید بهتر بود تمهیداتی در مورد این پیشنهاد در مذاکرات خصوصی  پیش بینی می شد.

این دیپلمات سابق وزارت خارجه خاطرنشان کرد:  ایران می گوید توقیف نفتکش انگلیسی اقدامی متقابل نبوده و به دلیل نقض قوانین دریانوردی بوده است. انگلیس نیز مدعی است که توقیف نفتکش ایران به دلیل تبعیت از تحریم های اتحادیه اروپا علیه سوریه بوده است. بنابراین، اگر طرفین تمایلی به مبادله هم داشته باشند،‌ به صورت مستقیم  و علنی به آن مبادرت نمی کنند.                                          

      

به گزارش عصر ایران به نقل از "یورونیوز"، تنش‌ها بین ایران و بریتانیا پس از توقیف نفتکش "استینا ایمپرو" دارای پرچم این کشور توسط ایران افزایش یافت. توقیف نفتکش بریتانیا پس از اقدام مشابه این کشور در خصوص نفتکش "گریس ۱"  ایرانی در "جبل‌الطارق" روی داد.

 نیروی دریایی بریتانیا یک ابرنفتکش ایرانی را در اوایل ماه جولای با ادعای  نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه در تنگه جبل‌الطارق توقیف کرد.

"دومینیک راب" وزیر امور خارجه بریتانیا در گفت‌وگو با رادیو بی‌بی‌سی گفت: "خبری از یک تبادل و معامله نیست". ما در خصوص قوانین بین‌المللی و سیستم جهانی صحبت می کنیم و بر آن تکیه داریم.

به گزارش تلگراف، پیشنهاد تعویض نفتکش‌ها در اوایل ماه جاری از سوی ایران مطرح شد.

پیش از این کمال خرازی، وزیر امورخارجه اسبق ایران و رئیس شورای راهبردی روابط خارجی، در این باره گفت: اگر بریتانیا نفتکش ایران را آزاد کند، جمهوری اسلامی نیز به آزادی نفتکش بریتانیا سرعت می‌بخشد.

راب در این باره مدعی شد، نفتکش ایران براساس قوانین بین‌الملل به دلیل نقض توافق‌های موجود علیه سوریه در جبل‌الطارق توقیف شده است، اما توقیف نفتکش بریتانیا غیرقانونی و مانند یک "دزدی دریایی" است.

روزنامه آفتاب یزد در یادداشتی با عنوان "تبادل نفتکش‌ها آبروی انگلیس را می‌برد" می نویسد: وزیر امور خارجه انگلیس طرحی مبنی بر آزادی کشتی‌ حامل سوخت ایران در ازای آزادی نفتکش انگلیسی توقیف‌شده توسط ایران را ردکرد. ... اقدام انگلیس در رد تبادل کشتی‌های توقیفی میان ایران و انگلستان به این دلیل است که اگر چنین تبادلی صورت می‌گرفت قطعا یک‌عقب‌نشینی از سوی انگلیس به شمار می‌آمد و یک بی اعتباری و بی حیثیتی برای بریتانیا بود. از همین روست که این کشور نباید پیشنهاد ایران را برای تبادل مورد توجه قرار می‌داد، اما به نظر نمی‌رسد این تنش برای طولانی مدت تداوم داشته باشد. به هر حال انگلیس نمی‌تواند از یک طرف مدام بگوید خواهان حفظ برجام است و از سویی سیاست‌های منطبق برخواست ترامپ را در پیش بگیرد. این سیاست متناقضی است که انگلیس بهتر است آن را حل کند.

البته که قطعا رد تبادل نفتکش‌ها از سوی انگلیس می‌تواند نشانه‌ای از سیاست معاندانه و ستیزه جویانه این کشور در قبال جمهوری اسلامی ایران باشد، اما در مجموع به نظر نمی‌رسد انگلیسی‌ها به دنبال تنش بیشتر در روابط شان با ایران باشند. آن‌ها می‌خواهند موضوع نفتکش‌ها را از حساسیت بزدایند و در فضای دیگری این موضوع را حل و فصل کنند اما حل و فصل این موضوع به معنای مبادله نفتکش‌ها با ایران نیست.

                                                                    

روزهای پرتنش میان ایران و انگلیس

روزنامه اعتماد در مطلبی با عنوان "بازی خطرناک لندن در خلیج‌فارس" درباره توقیف نفتکش ایرانی در جبل الطارق توسط انگلیس است.

در بخشی از این گزارش آمده است: دولت تازه نفس بریتانیا مچ‌اندازی دیپلماتیک با ایران را آغاز کرده است. البته صحنه این مچ‌اندازی چند روز پیش از روی کار آمدن بوریس جانسون به عنوان نخست‌وزیر و دومینیک راب به عنوان وزیر خارجه با توقیف نفتکش حامل نفت ایران در جبل‌الطارق آماده شده بود. از تنگه جبل‌الطارق تا تنگه هرمز، ایران و بریتانیا روزهای پرتنشی را تجربه می‌کنند. تنشی که پای آن به حاشیه‌های مذاکرات برجامی میان ایران و ۱+۴ در وین هم کشیده‌ شده و هیات‌های ایران و بریتانیا درباره این مساله نیز رایزنی‌هایی با هم داشته‌اند. بوریس جانسون که روزگاری در جامه وزیر خارجه به تهران سفر کرده و با محمدجواد ظریف، همتای ایرانی دیدار کرده بود در نخستین حضور در مجلس بریتانیا به منظور خوش‌خدمتی به دولت دونالد ترامپ، رییس‌جمهور ایالات متحده امریکا که از جانسون در رقابت‌ با جرمی هانت حمایت کرده ‌بود، با لحنی تند و تیز درباره ایران اظهارنظرکرد. با این ‌همه بسیاری با احساسی خواندن آن موضع‌گیری جانسون اعلام کردند که این اظهارات نمی‌تواند متر و معیاری برای قضاوت درباره رویکرد لندن به تهران باشد. با این‌ همه رفتارهای نظامی بریتانیا در خلیج‌فارس و اظهارات روز گذشته «دومینیک راب» وزیر امور خارجه انگلیس نشان داد که بریتانیا حداقل در ظاهر کمربندها را برای تقابل با ایران محکم بسته است.

ارتباط توقیف نفتکش ایرانی در جبل الطارق با برجام

در بخشی از گزارش روزنامه اعتماد می خوانیم: نیویورک‌تایمز در گزارشی درباره تنش میان تهران و لندن درباره مساله نفتکش‌ها می‌نویسد که ایران برای نخستین‌بار مساله توقیف نفتکش حامل نفت خود در تنگه جبل‌الطارق را به برجام مرتبط کرده و می‌گوید این اقدام بریتانیا نقض برجام به حساب می‌آید. ایران با ایجاد چنین ارتباطی تلاش می‌کند، اروپایی‌ها را وادار به عمل به تعهدات اقتصادی خود طبق برجام کند. از زمانی که نفتکش انگلیسی توسط ایران توقیف شده تهران نشانه‌هایی دال بر آمادگی برای معاوضه نفتکش‌ها بروز داده و البته وعده داده که نفت نفتکش پس از آزادی به سوریه نخواهد رفت. با این همه لندن می‌گوید این دادگاه جبل‌الطارق است که باید در این زمینه تصمیم‌گیری کند. ... این رسانه آمریکایی در ادامه تحلیل خود ادعا می‌کند که اقدام ایران در توقیف نفتکش انگلیسی اگر تداوم پیدا کند، می‌تواند تروییکای اروپایی را از مسیر دفاع از برجام و تلاش برای حفظ آن دور کند. همزمان کاهش تعهدات برجامی ایران هم زنگ خطر را در اروپا به صدا درآورده است. ناتالی طوسی از مشاوران ارشد رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این باره به نیویورک‌تایمز می‌گوید: بخش اعظمی از تنش در خلیج‌فارس نتیجه نقض برجام توسط آمریکا بوده است اما اگر این وضعیت ادامه پیدا کند امکان اینکه اینستکس بتواند جان سالم به در ببرد، کمتر خواهد شد.

در بخش دیگری از گزارش اعتماد می خوانیم: بریتانیا در حالی با انتخاب گام‌های نادرست مانند اعزام ناو جنگی به منطقه، اصرار بر ائتلاف‌سازی مشترک اروپایی در تنگه هرمز و رد پیشنهادهای ایران برای کاهش تنش در حال تطویل بحران است که این اقدام‌ها می‌تواند به بروز شکاف در جمع ۱+۴ و از بین رفتن برجام منتهی شود. ایران اعلام کرده در برداشتن گام سوم در مسیر کاهش تعهدات برجامی جدی است مگر آنکه ۱+۴ اقدامی ملموس در اجرای تعهداتش انجام بدهد.

رسانه های اصولگرا

به برخی از عبارت هایی که در رسانه های منتسب به این طیف سیاسی پیرامون این موضوع به کار رفته اشاره می شود: رزم‌ناو انگلیسی همان ناوی است که کشتی «استنا ایمپرو» را اسکورت می‌کرد؛ طرح ائتلاف دریایی آمریکا، اعلام نشده شکست خورد؛ انگلیس در ماجرای جنگ نفتکش‌ها با ایران، هزینه همراهی با سیاست‌های تمامیت‌خواهانه آمریکا در قبال ایران را پرداخت می‌کند؛ کشورهای تعیین‌کننده اروپا با دیده تردید به طرح ائتلافی لندن نگریستند؛ به نظر می‌رسد بوریس‌جانسون می‌خواهد به تیم «بی» (بولتون، بن‌سلمان، بی‌بی) بپیوندد؛ "بوریس جانسون" برخلاف دولت قبلی خود خواستار همکاری آمریکا در عملیات حفاظت دریایی در خلیج فارس است.


 پاسخ منفی انگلیس به پیشنهاد آمریکا برای ائتلاف آمریکایی

کیهان در یادداشتی با عنوان "تحقیر آمریکا و انگلیس در گام دوم!" می نویسد: طرح ائتلاف دریایی آمریکا، اعلام نشده شکست خورد، چون اولا این طرح یک طرح نمایشی برای اعاده حیثیت بر باد رفته آمریکا و ترساندن ملت ایران بود. ثانیا کشورهای مختلف اروپایی و عربی به علت ترس و برخی کشورهای دیگر از جمله کشورهای آسیایی مثل ژاپن با نگرانی از هرگونه رویارویی با ایران و تحت تاثیر قرار گرفتن اوضاع اقتصادی و سیاسی کشورشان ناشی از هرگونه تنشی، از طرح ائتلاف دریایی استقبالی نکردند.

بعداز اعلام طرح ائتلاف دریایی آمریکا، انگلیس و فرانسه و روسیه نیز هر کدام طرح‌های جداگانه‌ای برای تامین امنیت کشتیرانی در دریاها بدون حضور آمریکا به علل همان ترس و یا نگرانی از پیامدهای همراهی با آمریکا پیشنهاد دادند. این یعنی از یکسو اختلاف بین کشورهای جهان و از سوی دیگر اتحاد در جامعه جهانی برای دوری از طرح‌های آمریکا در منطقه. ... در طرح انگلیس نیز که به «ائتلاف دریایی اروپایی» معروف و توسط وزیرخارجه این کشور در نشست اخیر بروکسل مطرح شد، گفته شده اتحادیه اروپا، ناتو و یا آمریکا مشارکت مستقیم نخواهند داشت!.

مشرق نیوز در مطلبی می نویسد: ۱۹ ژوئیه بود که ترامپ گفت با بریتانیا در مورد نفتکشِ توقیف‌شده‌شان در خلیج فارس گفتگو می‌کند. اما دو روز بعد پمپئو اعلام کرد بریتانیا خودش باید مواظب کشتی‌هایش باشد. با این حال شش روز بعد همکاری دو کشور در این زمینه طی یک مکالمه تلفنی میان ترامپ و جانسون نخست‌وزیر جدید بریتانیا مطرح شد. دلیل این پیام‌های متناقض از سوی آمریکا چیست؟

جالب تر اینکه برایان هوک چند ساعت پیش از توقیف کشتی انگلیسی در خلیج فارس از لزوم یک ائتلاف غربی برای ایجاد امنیت کشتیرانی در منطقه سخن می‌گفت، آنچه پنتاگون «یک تلاش بین‌المللی در حوزه دریانوردی» نام نهاده است یعنی عملیات سنتینل.

این تارنما با میان تیتر "ائتلاف آمریکایی یا عملیات نگهبانی" می افزاید: Operation Sentinel یا عملیات نگهبانی، نام ائتلافی است از نیروهای دریایی که آمریکا به کشورهای غربی پیشنهاد داده تا در آبراه‌های غرب آسیا به راه اندازند. واشینگتن از ماجرای توقیف نفتکش انگلیسی در خلیج فارس سوء‌استفاده کرده و بار دیگر این موضوع را توسط پمپئو مطرح کرد. بریتانیا که پیام تلخ پمپئو را شنیده بود، پاسخ منفی داد و دست یاری به سمت اروپاییان دراز کرد و این مسأله ترامپ را به تکاپو انداخت تا بار دیگر در یک تماس تلفنی با جانسون، قلاب خود را بیندازد.

جرمی هانت که تا چند روز پیش وزیر خارجه بریتانیا بود دلیل پاسخ منفی به پیشنهاد پمپئو را، عدم همراهی ترامپ با اروپاییان در سایر عرصه‌های سیاست خارجی دانست و گفت لندن قصد دارد یک ائتلاف دریایی با فرانسه، آلمان و سایر کشورهای اروپایی تشکیل دهد، اما نه با آمریکا. او گفت بریتانیا عضوی از کمپین «فشار حداکثری» علیه ایران که ترامپ به راه انداخته نیست.

این اظهارات هانت در حالی است که بریتانیا نفتکش ایرانی را به ادعای اینکه به سمت سوریه می‌رود در جبل الطارق توقیف کرد تا خدمتی به تحریم‌های آمریکا کرده باشد. اما ظاهراً پاسخ دندان‌شکن ایران با توقیف نفتکش انگلیسی آن چنان دردآور بوده که حالا تأکید می‌کند با سیاست آمریکا در قبال ایران مخالف است.

شکست طرح ائتلاف دریایی انگلیس

به گزارش روزنامه صبح نو، پس از توقیف «استنا ایمپرو»، تانکر نفتی انگلیس، در تنگه هرمز، مقام‌های این کشور از ائتلافی بین‌المللی سخن گفتند که هدف آن به‌اصطلاح تأمین امنیت در منطقه خلیج‌ فارس عنوان شد. اخیرا در خبرها آمد که این طرح پیش از آنکه رسما رنگ واقعیت به‌خود بگیرد، با تشکیک و خروج برخی از اعضا مواجه شده است.

صبح نو افزود: چندی پس از آنکه انگلیس به طرح ائتلافی واشنگتن برای تأمین امنیت کشتی‌های تجاری در تنگه هرمز پاسخ منفی داد، خود به ‌بهانه توقیف تانکر نفتی‌اش در این تنگه به‌دست ایران، طرح ائتلاف بین‌المللی برای تأمین امنیت در منطقه خلیج‌فارس را پیش کشید. انگلیس که در ماجرای جنگ نفتکش‌ها با ایران، هزینه همراهی با سیاست‌های تمامیت‌خواهانه آمریکا در قبال ایران را پرداخت می‌کند، ضمن مخالفت با طرح ترامپ برای ایجاد ائتلاف در خلیج‌فارس، به‌طورمستقل پای به عرصه گذاشت. در شرایطی که دولت ترامپ انتظار داشت انگلیسی‌ها فورا به طرح ابتکاری واشنگتن بپیوندند، جرمی هانت، وزیر امورخارجه وقت انگلیس، در نشست پارلمان این کشور، به پارلمان پیشنهاد کرد ائتلاف بزرگ‌تری از کشورهایی تشکیل شود که مانند انگلیس، رویکرد متفاوتی درقبال توافق هسته‌ای ایران دارند. با ‌این‌حال، یکی از ژنرال‌های بلندپایه آمریکا اعلام کرد طرح انگلیس در خلیج ‌فارس مکمل اقدام‌های آمریکاست.

کشورهای تعیین‌کننده اروپا با دیده تردید به طرح ائتلافی لندن نگریستند؛ اما برخی رسانه‌های غربی به‌نقل از سه منبع اروپایی، مدعی شدند فرانسه، ایتالیا و دانمارک حمایت اولیه خود را از طرح انگلیس برای تشکیل ائتلاف دریایی در خلیج‌فارس اعلام کرده‌اند. بااین‌حال، برخی کشورها نظیر آلمان برای پیوستن به ائتلاف مزبور هنوز تمایلی از خود بروز نداده‌اند.

اخیرا در اخبار آمد فرانسه با وجود اعلام آمادگی اولیه، از ادامه همکاری با انگلیس در ائتلاف دریایی پاپس کشیده است.

فارس می نویسد: مقام‌های دولت آلمان با بیان خطرناک بودن مشارکت نظامی این کشور با انگلیس در خلیج فارس گفتند که حضور نظامی در منطقه به تشدید تنش منجر می‌شود.

به نوشته وبگاه شبکه خبری «دویچه وله»، در دولت ائتلافی آلمان درباره اینکه آیا برلین در مأموریت پیشنهادی انگلیس برای محافظت از تردد کشتی‌ها در تنگه هرمز شرکت کند یا خیر، اختلاف پیش آمده است. سوسیال دموکرات‌های آلمان نیز می‌گویند گزینه‌های نظامی فقط باعث تشدید تنش‌ها می‌شود.

واکنش وزارت خارجه ایران به طرح ائتلاف دریایی انگلیس

در بخشی از گزارش صبح نو در این باره آمده است: آقای سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان، روز گذشته در نشستی خبری، با اشاره به طرح اروپایی‌ها برای ائتلاف دریایی در خلیج ‌فارس گفت: توصیه نمی‌کنیم کشورهای فرامنطقه‌ای به این ائتلاف‌ها بپیوندند؛ ائتلاف‌هایی که مبنای درستی ندارند و براساس توهم هستند. او با بیان اینکه ایران خود را موظف به حفظ امنیت خلیج‌فارس و تنگه هرمز می‌داند، تصریح کرد: با آمدن کشورهای فرامنطقه‌ای به‌منظور تأمین امنیت تنگه هرمز راضی نیستیم؛ زیرا این منطقه امنیت دارد. پیش از موسوی، آقای علی ‌ربیعی، سخنگوی دولت، نیز با خصمانه توصیف‌کردن اقدامات اروپایی‌ها، اعزام ناوگان به خلیج ‌فارس را «تحریک‌کننده» و موجب افزایش تنش‌ها ارزیابی کرد.

انتشار فیلم اخطار سپاه به ناو جنگی انگلیس

به گزارش روزنامه کیهان، فیلم رهگیری هوایی ناو جنگی انگلیس که نفتکش توقیف‌شده اخیر را اسکورت می‌کرد و بخشی از مکالمه نیروهای سپاه با آن منتشر شد. نیروهای سپاه در این مکالمه به ناو انگلیسی هشدار می‌دهند که در فرایند توقیف نفتکش دخالت نکنند.

بنابر این گزارش، زمانی که رزم‌ناو انگلیسی تصمیم‌ می‌گیرد در مأموریت نیروهای سپاه دخالت کند، شناور این نیرو به ناو انگلیسی دستور می‌دهد که در کار این شناورها دخالت نکند.

لازم به ذکر است رزم‌ناو انگلیسی همان ناوی است که کشتی «استنا ایمپرو» را اسکورت می‌کرد؛ همان کشتی‌ای که در تاریخ ۲۸ تیر از سوی نیروی دریایی سپاه توقیف شد و البته در آن مأموریت نیز قصد دخالت داشت، اما باز هم در پی هشدار نیروی دریایی سپاه نتوانست مانع مأموریت این نیرو شود.

روزنامه وطن امروز با تیتر "تندر غرور" درباره  انتشار فیلمی از مکالمه شناور سپاه با یک رزم‌ناو انگلیسی و اخطار به این ناو جنگی می نویسد: هنگامی که لندن در یک ماجراجویی آشکارکه شبیه رفتارهای استعماری قرن نوزدهمی به حساب می‌آمد و در خوش‌خدمتی برای آمریکا به دولت محلی جبل‌الطارق دستور داد نفتکش «گریس یک» که حامل نفت ایران بود را توقیف کند، هیچگاه تصور نمی‌کرد پاسخ دندان‌شکن و دنباله‌داری از ایران دریافت کند که در تاریخ دریانوردی حکومت سلطنتی بریتانیا بی‌سابقه باشد؛ آنگونه که «رابرت فیسک» در ایندیپندنت می‌نویسد: هرچه باشد تخصص ایرانی‌ها تحقیر کسانی است که باور دارند تحقیرشان کردند.

وطن‌امروز افزود: پس از توقیف نفتکش «استینا ایمپرو» توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران که پاسخ قاطع ایران به دزدی دریایی انگلیسی‌ها محسوب می‌شود، بتازگی فیلمی از یکی از عملیات‌های نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منتشر شده است که درآن شناورهای نیروی دریایی سپاه یک نفتکش انگلیسی را درحضور یک رزم‌ناو این کشور به‌کنترل خود درآورده‌اند و زمانی که رزم‌ناو انگلیسی می‌خواهد در مأموریت نیروهای سپاه دخالت کند، شناور تندر نیروی دریایی سپاه به ناو انگلیسی دستور می‌دهد در کار او دخالت نکند. بنا بر این گزارش، رزم‌ناو انگلیسی مونتروز فاکس ترات۲۳۶ همان ناوی است که کشتی «استینا ایمپرو» را اسکورت می‌کرد؛ کشتی‌ای که در تاریخ ۲۸ تیر از سوی نیروی دریایی سپاه توقیف شد و البته در آن مأموریت نیز قصد دخالت داشت اما باز هم در پی هشدار نیروی دریایی سپاه نتوانست مانع مأموریت این نیرو شود.

بر اساس تصاویر منتشرشده، شناوری که از سوی نیروی دریایی سپاه در حال مکالمه و هشدار دادن به ناو انگلیسی است شناور تندر است که سنگین‌ترین شناور موشک‌انداز نیروی دریایی سپاه است.

ادعاهای دروغین انگلیس برای سرپوش گذاشتن بر ناتوانی‌شان در رویارویی با نیروهای سپاه

در بخشی از یادداشت روزنامه کیهان با عنوان "تحقیر آمریکا و انگلیس در گام دوم!" آمده است: اگرچه انگلیسی‌ها تلاش دارند القا کنند که به علت دوری ناوچه‌های انگلیسی از محل توقیف نفتکش این کشور در خلیج ‌فارس، ایران موفق شد آن را توقیف کند و اگر یگان‌های دریایی انگلیس نزدیک بودند و باشند، ایران نمی‌توانست و در آینده نمی‌تواند دست به چنین اقدامی بزند، اما اولا علیرغم ادعای دروغ انگلیسی‌ها ناوچه نظامی آنها در محل حضور داشت و با آغاز عملیات نیروهای سپاه برای ورود به نفتکش و توقیف آن حتی دو بالگرد نظامی‌شان نیز از عرشه ناوچه به پرواز درآمدند اما با هشدار قاطع نیروهای سپاه و از ترس هرگونه درگیری با نیروهای ایرانی، بالگردها دستور برگشت به عرشه ناوچه و ناوچه نیز از لندن دستور ترک منطقه را دریافت کرد. ثانیا این ادعای دروغ آنها تلاشی برای سرپوش گذاشتن بر حقارت و ناتوانی‌شان در رویارویی با نیروهای سپاه و جلوگیری از توقیف نفتکش خود در فضای سیاسی و افکارعمومی هم داخل انگلیس و هم در عرصه بین‌الملل بود. ثالثا تلاشی برای القای ضرورت ایجاد ائتلاف دریایی هرچند از قبل شکست خورده، با هدف ترساندن ملت ایران و بهره‌برداری‌های سیاسی- رسانه‌ای تلقی می‌شود.

توضیح وزیرخارجه انگلیس درباره تبادل نفتکش با ایران

فارس نوشت: وزیر امور خارجه جدید انگلیس با بیان اینکه از ایران می‌خواهد نفتکش توقیفی را آزاد کند، گفت لندن برنامه‌ای برای تبادل نفتکش با ایران ندارد.

«دومینیک راب» وزیر امور خارجه انگلیس گفت این کشور در خصوص تیرگی روابط با ایران اقدامی براساس «این در مقابل آن» انجام نخواهد داد و انگلیس خواهان آزاد شدن کشتی دارای پرچم انگلیس است که توسط ایران توقیف شده است.

راب روز دوشنبه در مصاحبه با «رادیو ۴ بی‌بی‌سی» در پاسخ به سوال مجری در رابطه با کشتی انگلیسی توقیف شده توسط ایران گفت: «ما به متقاعد کردن ایران ادامه می‌دهیم. از آنجا که آن‌ها در تلاش هستند پذیرش خود از سوی جامعه جهانی را بالا ببرند، باید به قوانین بین‌المللی احترام بگذارند و این کشتی که شما در موردش صحبت می‌کنید به‌صورت غیرقانونی توقیف شده و ما قصد داریم با مقامات ایرانی وارد صحبت و تبادل نظر شویم تا این مسئله را شفاف کنیم که انتظار داریم کشتی و خدمه آن آزاد شوند».

او در پاسخ به سوال مجری مبنی بر تبادل نفتکش‌ها گفت: «نه، [اقدامی طبق رویکرد] "این در مقابل آن" انجام نخواهد شد. اگر درباره ایجاد وضعیت برابر صحبت می‌کنید یا تلاش برای ایجاد وضعیت برابر بین [نفتکش] گریس ۱...»

مجری با قطع صحبت‌های راب توضیح داد: «آن‌ها (ایرانی‌ها) می‌گویند استنا ایمپرو (کشتی انگلیسی) را به‌خاطر گریس ۱ توقیف کرده‌اند».

راب ادامه داد: «به همین دلیل است که به این نکته درباره سیستم قانون محور بین‌المللی ارجاع دادم، [سیستمی] که ایران نیز می‌خواهد توسط آن پذیرفته شود».

او مدعی شد: «گریس ۱ به این دلیل مورد توقیف قرار گرفت که درحال دور زدن تحریم‌ها بود و با محموله نفت در راه سوریه بود. این آگاهی و اطلاعات ما بود».

مجری گفت: «اما ایران مشمول تحریم‌های اتحادیه اروپا نیست».

راب پاسخ داد: «نه، ولی ما کاملاً به طور قانونی در خصوص توقیف آن به‌صورتی که انجام شد محق بودیم. پس موضوع بر سر انجام نوعی تبادل دادن و گرفتن نیست. موضوع بر سر قوانین بین‌المللی و رعایت قواعد سیستم قانونی بین‌المللی است. این چیزی است که بر آن اصرار داریم».

رد پیشنهاد تبادل نفتکش ها از سوی وزیر خارجه انگلیس

جوان در گزارشی با عنوان "چرخش بوریس به سمت تیم «بی»" نوشت: فعلاً لندن با دولت جدیدش سرش درد می‌کند، برای دردسر و مدعیانه می‌خواهد بچرخ تا بچرخیم بازی کند، آن‌هم از نوع آمریکایی‌- صهیونیستی‌اش. وزیر امور خارجه جدید انگلیس مجدداً مدعی قانونی بودن توقیف نفتکش ایرانی شد و تبادل این نفتکش را با نفتکش توقیف شده انگلیس رد کرد. به نظر می‌رسد بوریس‌جانسون می‌خواهد به تیم «بی» (بولتون، بن‌سلمان، بی‌بی) بپیوندد.

جوان  افزود: دومینیک راب که تازه سکان وزارت امورخارجه روباه پیر استعمار را به عهده گرفته است با همان لحن استعماری گفته است: «اگر ایران می‌خواهد از سایه (کنایه از انزوایی که در مورد ایران ادعا می‌شود) خارج شود و به عنوان یک عضو مسئول جامعه بین‌المللی شناخته شود، باید به سیستم قانون محور جامعه بین‌الملل تن بدهد.»‌

 تغییر رویکرد دولت جدید انگلیس در خلیج ‌فارس

تسنیم نوشت: رسانه‌های آلمانی از تغییر رویکرد دولت جدید انگلیس تحت نخست وزیری "بوریس جانسون" خبر داده و نوشتند که لندن دیگر خواستار یک ماموریت مستقل اروپایی در خلیج فارس نبوده و همکاری آمریکا برای این ماموریت حفاظت دریایی را می‌خواهد.

به گزارش تسنیم به نقل از نشریه "فوکوس" آلمان، دولت جدید انگلیس تحت نخست وزیری "بوریس جانسون" برخلاف دولت قبلی و شرکای اروپایی خود خواستار همکاری آمریکا در عملیات حفاظت دریایی در خلیج فارس است.

حدود یک هفته پیش انگلیس یک ماموریت دریایی صرفا اروپایی را در تنگه هرمز پیشنهاد داد. به نوشته نشریه "فوکوس" اما حالا یک نخست وزیر جدید و یک وزیر امور خارجه جدید و یک رویکرد جدید در این مسئله مهم در انگلیس شکل گرفته است.

دولت جدید انگلیس تحت نخست وزیری "بوریس جانسون" حالا دیگر بر یک عملیات نظامی صرفا اروپایی به منظور حفاظت از کشتی های تجاری در تنگه هرمز تاکید ندارد.

وزارت امور خارجه لندن روز دوشنبه در پاسخ به سوال خبرگزاری آلمان در این باره گفت که رویکرد اروپایی با حمایت آمریکا در این باره بهترین راه است.

حالا این سیاست جدید انگلیس برای شرکای اروپایی آن در فرانسه و آلمان مسئله ساز شده است چرا که آن ها می خواستند خود را از سیاست فشار حداکثری دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در قبال ایران جدا کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha