۱۰ مرداد ۱۳۹۸، ۱۱:۵۶
کد خبرنگار: 2785
کد خبر: 83420551
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تغذیه با شیر مادر به افزایش هوش کودکان کمک می‌کند

۱۰ مرداد ۱۳۹۸، ۱۱:۵۶
کد خبر: 83420551
تغذیه با شیر مادر به افزایش هوش کودکان کمک می‌کند

زنجان - ایرنا - تغذیه انحصاری با شیر مادر، موجب بهبود رشد و نمو، تکامل بهتر، افزایش ایمنی بدن کودک در برابر بسیاری از بیماری و حتی افزایش هوش کودکان می‌شود.

یک متخصص اطفال و فوق تخصص نوزادان مرکز آموزشی و درمانی تخصصی و فوق تخصصی آیت الله موسوی زنجان روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: تغذیه با شیر مادر به پیشگیری از انواع سوء تغذیه ها کمک و امنیت غذایی شیرخواران و خردسالان را تامین می کند و در نتیجه برای خروج از چرخه گرسنگی و فقر تاثیر مثبتی دارد.         
دکترناهید جعفری افزود: این مهم زیربنا و اساس زندگی هر فردی بوده و حفظ، ترویج و حمایت از تغذیه با شیر مادر امری حیاتی برای یک جهان پایدارتر است.  
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان ادامه داد: تغذیه مطلوب با شیر مادر برای سلامتی مادام العمر و رفاه و تندرستی زنان و کودکان حیاتی است و سازمان جهانی بهداشت(who) و یونیسف شروع زود هنگام تغذیه با شیرمادر تا یک ساعت اول پس از تولد، تغذیه انحصاری با شیر مادر برای ۶ ماه اول زندگی، ادامه تغذیه با شیر مادر تا ۲ سالگی یا بیشتر همراه با عرضه غذاهای کمکی مغذی، کافی و سالم از پایان ۶ ماهگی به بعد را توصیه کرده است.  

وی، فواید تغذیه انحصاری نوزاد با شیر مادر برای مادر را  تنظیم هورمون های او، جبران اضافه وزن ایجاد شده در دوران بارداری و کمک به کاهش وزن، کاهش خونریزی، بهبود سریعتر حال عمومی مادر، بهبود افسردگی بعد از زایمان و کمک به فاصله گذاری بین حاملگی ها عنوان کرد.

جعفری افزود: کاهش ریسک احتقان، کاهش ریسک التهاب (ماستیت) و آبسه پستان، کاهش ریسک سرطان پستان و رحم و تخمدان از دیگر فواید انحصاری با شیر مادر است.

 عضو انجمن نوزادان ایران ادامه داد: پیشگیری از بسیاری از عفونت های نوزادی، کاهش ریسک عفونت نوزادی، کاهش ریسک اسهال و استفراغ، کاهش ریسک تب و عفونت های دوران شیرخوارگی، کم شدن ریسک کم وزنی و کوتاهی قد و اختلال رشد، به حداقل رسیدن ریسک سرطان ها، کاهش ریسک ابتلا به چاقی و سندرم متابولیک و کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی در آینده از فواید تغذیه نوزاد با شیر مادر است.

وی یادآوری کرد: اغلب کودکان با سن زیر ۶ ماه غیر از شیر مادر و قطره ویتامین نباید چیز دیگری دریافت کنند و در این میان دریافت شیر کمکی علاوه بر شیر مادر باعث سندرم سردرگمی شیرخوار و قطع شیردهی در سه تا چهار ماهگی خواهد شد.

۱۰ تا ۱۶ مرداد هفته تعذیه با شیر مادر  در کشور نامگذاری شده است.

۹۶۴۶/۶۰۸۵

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha