۱۳ مرداد ۱۳۹۸، ۱۵:۱۴
کد خبرنگار: 1498
کد خبر: 83424176
T T
۰ نفر
سفیر سابق چین: تحریم یک وزیرخارجه در جهان  بی سابقه بود

پکن- ایرنا- دیپلمات با تجربه چین و سفیر پیشین این کشور در تهران در واکنش به تحریم «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران توسط واشنگتن، ضمن اظهار شگفتی از این اقدام آمریکا گفت: تحریم وزیر خارجه یک کشور توسط کشور دیگری تاکنون سابقه نداشته است حتی کشورهایی هم که با یکدیگر دشمن بوده اند چنین اقدام غیر دیپلماتیک و غیر منطقی انجام نداده اند.

«خوالی مینگ» روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا  از ظریف وزیر خارجه ایران به عنوان یک دیپلمات با تجربه، کار کشته و بین المللی نام برد و گفت: ظریف کسی است که نه تنها برای ایران بلکه به نفع جهان کار کرده است و مذاکره او با کشورهای ۵ بعلاوه یک برای به ثمر رسیدن برجام یک نفع بین المللی بود.

این دیپلمات چینی به سخنان رییس جمهوری اسلامی ایران که تحریم ظریف را «بچگانه» خوانده بود استناد کرد و او نیز تایید نمود که تحریم ظریف توسط آمریکا اقدامی بچگانه و دور از اصول دیپلماتیک است.

«خوا» تحریم ظریف را پشت پا زدن آمریکا به دیپلماسی و مذاکره عنوان کرد و گفت: با این شرایط تا وقتی که آمریکا به برجام بر نگردد امکان مذاکره بین ایران و آمریکا وجود ندارد چون با چنین اقداماتی ایران هیچ وقت به آمریکا اعتماد نمی کند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا عصر چهارشنبه گذشته (بامداد پنج شنبه به وقت تهران) به وقت واشنگتن از تحریم محمدجواد ظریف خبر داد.

براساس اطلاعیه دفتر کنترل دارایی‌های خارجی خزانه‌داری آمریکا (اوفک)، دلیل تحریم وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تبعیت مستقیم یا غیر مستقیم از رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران اعلام شده است.

ظریف پیشتر (اوایل تیر) که احتمال تحریم او را مطرح کرده بودند، در مصاحبه با روزنامه نیویورک‌تایمز گفته بود: «هر کس که من را می‌شناسد می‌داند که من یا خانواده‌ام ملکی در خارج از ایران نداریم. من شخصاً حتی حساب بانکی هم در خارج از ایران ندارم. ایران کل زندگی و تنها تعهد من است بنابراین، من هیچ مشکل شخصی با تحریم‌های احتمالی ندارم.»

وزیر خارجه ایران افزود: «تنها تأثیر-و احتمالاً تنها هدفِ- قرار دادن من در فهرست تحریم، محدود کردن توانایی من برای برقراری ارتباط است و شک دارم که این کمکی به کسی بکند. مطمئناً این کار، احتمال تصمیم‌گیری از روی آگاهی در واشنگتن را محدود خواهد کرد».

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha