۱۴ مرداد ۱۳۹۸، ۱۵:۴۷
کد خبرنگار: 2122
کد خبر: 83426084
T T
۰ نفر
ایران و روسیه در موعد حساسی رزمایش برگزار می کنند

تهران – ایرنا – "جو معکرون" تحلیلگر مرکز تحقیقات عرب در واشنگتن در مصاحبه با پایگاه خبری «عربی ۲۱" گفت: زمان بندی مناسب رزمایش مشترک مسکو و تهران، واکنش خوبی به تصمیم آمریکا برای تشکیل ائتلاف در خلیج فارس است.

پایگاه خبری عربی ۲۱ نوشت مسکو و تهران تصمیم دارند در برهه ای که تنش ها در منطقه افزایش یافته است، رزمایش مشترک در تنگه هرمز برگزار کنند، اتخاذ این تصمیم و زمان بندی برگزاری آن موضوعی سوال برانگیز است.
به نوشته این پایگاه خبری، اکنون در این مرحله حساس ، ایران و روسیه اعلام کرده اند در پایان سال جاری میلادی رزمایش مشترک خود در تنگه هرمز را برگزار می کنند.
این پایگاه خبری نوشت ، روسیه نیز در این میان با ارائه طرح خود برای افزایش امنیت در خلیج فارس به کشورهای این حوزه پیشنهاد کرده تا با تشکیل یک سازمان با عنوان "سازمان امنیت و همکاری" مانند مشابه آن در اروپا بتوانند با یکدیگر امنیت این منطقه را تامین کنند، مسکو پیشنهاد کرده است تا چین، روسیه، آمریکا و اتحادیه اروپا نیز به عنوان اعضای ناظر این سازمان باشند.
طبق این گزارش، روسیه معتقد است دلایل افزایش تنش در منطقه سیاست متعمدانه آمریکا در قبال ایران در خلیج فارس است.
جو معکرون  در مصاحبه با این پایگاه خبری گفت: زمان بندی رزمایش مشترک مسکو و تهران یک واکنش مناسب به ائتلافی است که آمریکا قصد تشکیل آن را دارد.
این تحلیلگر مرکز تحقیقات عربی در واشنگتن افزود: پیام تهران و مسکو به واشنگتن این است که این دوکشور می توانند امنیت دریانوردی بین المللی را تامین کرده و نفوذ خود را بر این منطقه راهبردی تحمیل کنند.  
وی اضافه کرد: این رزمایش نظامی در سطح رزمایش باقی می ماند و به ائتلاف میان ایران و روسیه منجر نمی شود، زیرا تهران می خواهد به طور موقت بر آب های بین المللی تسلط پیدا کند تا بتواند با استفاده از این حربه تحریم ها علیه خود را لغو کند.
عدنان زمانی تحلیلگر و کارشناس مسائل ایران در مصاحبه با عربی ۲۱ تاکید کرد:  این رزمایش یک عرض اندام ایرانی روسی در برابر آمریکا است که آن ها را تحریک می کند و سه پیام برای آمریکا به همراه دارد: نخست آنکه ایران برای هر سناریویی که آمریکا برای خلیج فارس نوشته باشد ،آماده است.
دوم اینکه تهران می خواهد به سران کاخ سفید و همپیمانان آن بگوید که علاوه بر هم پیمانان منطقه ای دارای یک شریک قوی مثل روسیه است و رویارویی با آن می تواند برای منطقه و دنیا خطر ساز باشد.
سومین و آخرین پیام نیز متوجه اروپایی ها است، آنان که تاکنون نتوانسته اند به تعهدات خود در برجام عمل کنند باید بدانند که ایران برای هرگزینه ای از جمله جنگ کاملا آماده است و آنان باید هرچه سریعتر به تعهدات خود عمل کنند تا این تنش ها به درگیری و جنگ منجر نشود.
رزمایش نظامی دریایی مشترک ایران و روسیه با حضور ناوگان دریایی دو کشور در اقیانوس هند، دریای عمان و تنگه هرمز و به احتمال زیاد تا پایان سال جاری  برگزار می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha