۱۹ مرداد ۱۳۹۸، ۹:۲۵
کد خبر: 83431388
T T
۳ نفر
جنگ روانی سارقان کشتی ایرانی از جبل‌الطارق تا خلیج فارس

لندن – ایرنا – آرایش جدید تروئیکای واشنگتن، لندن و تل‌آویو در خلیج‌فارس به بهانه محافظت از تردد کشتی‌های تجاری، به نظر اقدامی کمتر از حد درگیری نظامی اما فراتر از رقابت خصمانه میان طرف‌ها با ایران است که ممکن است به ظاهر اوضاع تشدید شود اما از حد جنگ روانی یا به اصطلاح «آستانه جنگ» تجاوز نمی کند.

اندیشکده بین المللی مطالعات استراتژیک انگلیس (IISS) در گزارشی می نویسد که رویدادهای خصمانه در خلیج فارس، بعید است به درگیری مسلحانه بکشد و به صورت از راه دور و خارج از قلمرو ایران دنبال خواهد شد.

به گزارش این اندیشکده انگلیسی، استفاده از جنگ افزارهای هوایی و حملات سایبری، چنانچه ایران پهپاد جاسوسی آمریکا را سرنگون کرد و آمریکا هم مدعی حمله به تجهیزات نظامی ایران شد نمونه اقداماتی است که ثابت می کند این تحولات از یک جنگ روانی تجاوز نخواهد کرد.

به عبارت دیگر ایجاد اختلال در ظرفیت های دفاعی اصلی ترین ویژگی جنگی است که فارغ از اندازه و قدرت نظامی دو طرف در جریان خواهد بود. اما به اذعان اندیشکده بین المللی مطالعات استراتژیک انگلیس، ایران از تاکتیک هایی استراتژیک و عملیاتی نظیر توقیف کشتی و دستگیری جاسوسان طرف های مقابل برخوردار است که می تواند توازن این درگیری را به هم بزند.

در این گزارش اشاره شده که ادامه این درگیری به گفتمان داخل ایران برای مقاومت دربرابر آمریکا و اراده بیشتر دولت ترامپ برای انزوای اقتصادی ایران دامن خواهد زد. البته این شرایط تا زمانی که به دولت های منطقه و شرکت های تجاری اسیب نزد و کشورهای غربی را وادار به همسویی با آمریکا نکند قابل تحمل است اما زمانی که متغیرهای ژئوپلیتیک منطقه تغییر کند اوضاع فرق خواهد کرد و درگیری شکل دیگری پیدا می کند.

بر اساس این گزارش، ایران و آمریکا هرکدام قصد دارند تا در شرایط برتر با یکدیگر مذاکره کنند «اما ویژگی جنگ غیر متقارن در این است که هیچکدام از طرف ها چه در درگیری زمینی و یا اندازه تلفات پیروز نخواهند شد.»

بنابراین اگر راهی برای خروج از این شرایط باشد تنها از طریق واسطه و یا مذاکرات محتاطانه برای کاهش تنش ها و سپس برقراری توازن قوا در منطقه حاصل  خواهد شد که در شرایط کنونی دور از انتظار است. اما اگر تحولات به سمت درگیری نظامی و شلیک به سمت یکدیگر پیش برود شاید مذاکره قابل ترجیح باشد.

ایالات متحده آمریکا در ادامه اعمال سیاست فشار حداکثری علیه ایران پیشنهاد کرده، ائتلافی برای محافظت از مسیر حیاتی انتقال نفت در تنگه هرمز تشکیل شود. این کشور فشارها بر آلمان، فرانسه و بریتانیا را برای پیوستن به ائتلاف دریایی تنگه هرمز افزایش داده است.

تاکنون بسیاری از کشورهای جهان از جمله ژاپن، آلمان و اسپانیا با درخواست آمریکا برای پیوستن به ائتلاف دریایی مخالفت کرده و «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو نیز اعلام کرده که تاکنون هیچ‌ درخواست رسمی از سازمان پیمان آتلانتیک شمالی برای مشارکت در ائتلاف نظامی در تنگه هرمز و آغاز مأموریت در این منطقه طرح نشده است.

پیوستن رژیم صهیونیستی به ائتلاف دریایی بین المللی در خلیج فارس برای آنچه ارائه خدمات جاسوسی خوانده شده، تداعی کننده تروئیکایی است که یک ماه پیش ۲.۱ میلیون بشکه نفت ایران را در جبل‌الطارق سرقت کردند.

دولت انگلیس سه شنبه گذشته با صدور بیانیه ای موافقت خود را برای پیوستن به این ماموریت بین المللی با ادعای حفاظت از کشتی های تجاری درتنگه هرمز اعلام و ادعا کرده که این عملیات «عمدتا مبتنی بر امکانات نظامی موجود در منطقه خواهد بود».

بر اساس بیانیه وزارت دفاع انگلیس، این ماموریت با هدف تقویت همکاری بین کشورها در مورد مسائل دریانوردی تعریف شده و لندن در کنار نیروی دریایی آمریکا جهت اطمینان از امنیت کشتی های تجاری در تنگه هرمز همکاری خواهد کرد.

با این حال، نشریه تایمز چندی پیش گزارش داد عامل اصلی آغاز بحران در منطقه خلیج فارس را به توقیف نفتکش ایرانی در جبل الطارق نسبت داد.

به نوشته این روزنامه انگلیسی به نقل از حقوق‌دانان؛ تغییرات در قوانین دولت محلی جبل الطارق به گونه ای بود که وانمود شود توقیف گریس ۱ دقیق(قانونی) بوده است.

مقررات تحریم های ۲۰۱۹ دولت محلی جبل الطارق که در تاریخ سوم ژوئیه (۱۲ تیرماه امسال) به قانون این سرزمین تبدیل شد، به مقام های آن اختیار شناسایی و توقیف کشتی ها را در صورتی می دهد که سر وزیر حکومت محلی مشکوک شود که از این کشتی ها برای نقض تحریم های اتحادیه اروپا استفاده می شود.

دولت محافظه کار انگلیس ۱۳ تیرماه امسال یک فروند نفتکش حامل محموله نفت ایران (گریس یک) را در آبراه بین المللی جبل الطارق در یک اقدامی مغایر با اصول حقوقی ناظر بر روابط بین الملل و در راستای جلب رضایت دولت ترامپ توقیف کرد.

مقامات رژیم صهیونیستی و آمریکا نخستین دولت هایی بودند که بلافاصله از توقیف نفتکش ایرانی استقبال کردند.

«یوال اشتاینیتز» وزیر انرژی رژیم صهیونیستی در گفت وگو با رادیو تل‌آویو گفت: «بریتانیایی‌ها با متوقف کردن این [کشتی] اقدام بسیار خوبی انجام دادند. این افزوده‌ای بسیار مثبت، برای فشارها به ایران است.»

«جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید هم از اقدام انگلیس استقبال و آن را «خبری عالی» توصیف کرده است.

در حالی که انگلیس مدعی است توقیف این کشتی با هدف ممانعت از نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه صورت گرفته، اما دولت اسپانیا که بر سر حاکمیت بر آب‌های اطراف جبل‌الطارق با لندن اختلاف دارد، تأکید کرده که اقدام انگلیس به درخواست آمریکا صورت گرفته است.

مقامات انگلیس ادعا می کنند که از حمایت اروپا نسبت به توقیف نفتکش ایرانی در جبل الطارق  برخوردار هستند اما تاکنون حتی یک مقام اروپایی هم از اقدام ضد ایرانی انگلیس دفاع نکرده است. یک مقام دیپلماتیک انگلیس که خواست نامش فاش نشود در اظهاراتی مضحک ادعا کرد حتما حمایت‌هایی در کار بوده است. اگر به اظهارات فدریکا موگرینی توجه کنید مواردی را در حمایت از انگلیس پیدا خواهید کرد.

او با ایران درباره اظهار نظر اسپانیا پیرامون درخواست آمریکا از انگلیس برای توقیف نفتکش گریس یک گفت: نمی دانم آنها بر چه اساسی این ادعای کاملاً اشتباه را مطرح کرده اند.

واشنگتن در ماجرای گرایس یک، لندن را شریک جرم کرد

روزنامه " ال پاییس " چاپ اسپانیا در گزارشی رسما از نقش آمریکا در توقیف نفتکش ایرانی در آبهای جبل الطارق پرده برداشت و نوشت: ایالات متحده در این عملیات سری؛ به جای مادرید، لندن را به عنوان شریک خود انتخاب کرد.

در این گزارش آمده است:‌ واشنگتن، مادرید را ۴۸ ساعت قبل از رسیدن گریس ۱ مطلع کرده بود و نیروی دریایی اسپانیا حرکت آن را در تنگه جبل الطارق زیر نظر داشت.

هرچند انتظار می‌رفت که این نفتکش همانند سایر کشتی‌ها از آب‌های بین المللی گذر کند، اما کشتی در نیمه شب ۴ ژوئیه، وارد منطقه‌ای شد که لندن آن را آب‌های سرزمین‌های بریتانیایی جبل الطارق قلمداد می‌کند و این لحظه‌ای بود که پلیس جبل الطارق با پشتیبانی ۳۰ تفنگدار دریایی بریتانیا از آن استفاده کرد تا آن را محاصره کند. یک قایق گشت دریایی ژاندارمری اسپانیا به سوی نفتکش حرکت کرد اما نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا راه او را بستند.

تلاش وزیر امور خارجه پیشین انگلیس برای تکذیب نقش آمریکا در گریس یک

جرمی هانت دوشنبه ۳۱ تیرماه در آخرین روز کاری خود در کسوت وزیر امور خارجه انگلیس طی سخنانی در نشست فوق العاده مجلس عوام، نقش آمریکا در ماجرای گریس یک را تکذیب و ادعا کرد که دولت لندن، نفتکش ایرانی را به درخواست آمریکا توقیف نکرده است. وی گفت: ما این کار را صورت دادیم چون کشتی ایرانی از آب‌های سرزمین‌های بریتانیایی جبل الطارق برخلاف قوانین اتحادیه اروپا علیه سوریه حرکت می کرد.

زمانی که «فابیان همیلتون» نماینده منطقه «لیدز شمال شرقی» درباره علت تغییر قوانین دولت جبل‌الطارق ۳۶ ساعت پیش از گذر نفتکش حامل نفت ایران (گریس ۱) از این منطقه پرسید، هانت مقصد ادعایی نفتکش ایرانی را مورد اشاره قرار داد و گفت: «ضرورت داشت ما خطوط قرمز قوانین بین المللی را علیه استفاده از تسلیحات شیمیایی توسط رژیم بشار اسد دوباره بازتعریف می کردیم.»

او همچنین در جریان این جلسه پیشنهاد کرد که دولت لندن برای محافظت از عبور و مرور کشتی های تجاری در خلیج فارس، با کشورهای اروپا ائتلاف خواهد کرد و مدعی شد: ایران حق دارد که نسبت به افزایش حضور کشتی های جنگی در حیات خلوت خود نگران باشد. اما این عاقبت تصمیمی است که این کشور درباره توقیف استنا ایمپرو اتخاذ کرد.

یک منبع موثق دولت انگلیس به تازگی به ایرنا گفته است که دولت لندن همچنان با سیاست فشار حداکثری آمریکا علیه ایران مخالف است.

وی که خواست نامش فاش نشود، افزود که انگلیس موضع خود را بارها به طرف آمریکایی اعلام و تصریح کرده که به توافق هسته ای ایران پایبند است. او درباره ماموریت گروه بین المللی اقدام دریایی در خلیج فارس هم مدعی شد که این عملیات برای محافظت از تردد کشتیرانی در منطقه و تقویت حاکمیت قوانین بین‌المللی است.

با این حال بحث پیوستن رژیم صهیونیستی به این ائتلاف دریایی برای آنچه ارائه خدمات جاسوسی خوانده شده، تداعی کننده تروئیکایی است که یک ماه پیش ۲.۱ میلیون بشکه نفت ایران را در جبل‌الطارق سرقت کردند.

سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به انتشار این اخبار گفت: جمهوری اسلامی ایران معتقد است اصل این ائتلاف تنش زا است و هرگونه حضور احتمالی رژیم اشغالگر قدس در این ائتلاف خودخوانده را، که وجود نامشروعش در خاورمیانه اساس ناامنی و بی‌ثباتی است، تهدیدی آشکار علیه امنیت، حاکمیت و تمامیت ارضی خود و عاملی بحران آفرین و بی ثبات ساز در منطقه خلیج فارس تلقی می‌کند و در چارچوب سیاست بازدارندگی و دفاعی کشور، حق مقابله با این تهدید و دفاع از خود را محفوظ می دارد و در عمل به آن در چارچوب سیاست دفاعی کشور، تردیدی ندارد و مسئولیت کلیه عواقب این اقدام خطرناک برعهده رژیم آمریکا و رژیم نامشروع صهیونیستی خواهد بود.

رودنی شکسپیر تحلیل مسائل سیاسی در انگلیس هم در گفت وگو با ایرنا گفت:‌ خروج آمریکا از برجام، تحریم ایران و ماموریت دریایی خلیج فارس تلاشی عمدی است که شرایط به سمت درگیری با ایران کشانده شود. اما آمریکا، اسرائیل و انگلیس متحدان رژیم های خودکامه، قرون وسطایی، وحشی و به ویژه بی ثبات خاورمیانه هستند که به زودی متوجه خواهند شد ضرر درگیری با ایران بیشتر از فواید آن است و منجر به سرنگونی رژیم های استبدادی منطقه خواهد شد.

وی افزود از اینکه به کشوری تعلق دارد که در این تحولات سهیم است شرمسار و متاسف است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha