۱۹ مرداد ۱۳۹۸، ۱۴:۰۳
کد خبرنگار: 2176
کد خبر: 83431971
T T
۰ نفر
شرایط در خلیج فارس برای آمریکا و اسراییل کلاف سردر گم شد

تهران-ایرنا- روزنامه فرامنطقه ای رای الیوم نوشت که گسست ائتلاف عربی ضد یمن میان عربستان و امارات و اختلاف شورای همکاری خلیج فارس درباره حضور اسرائیل در ائتلاف دریایی و نزدیک شدن آنها به تهران، کلاف پیچیده ای برای آمریکا و اسرائیل بوجود آورده است به نحوی که واشنگتن و تل آویو این حجم از پیچیدگی را تاکنون درک نکرده بودند.

دودستگی در میان شورای همکاری درباره ایران/ عربستان و بحرین تنها شده اند

رای الیوم در مطلبی دیگر درباره تحولات چند روز اخیر نوشت که کشورهای حاشیه خلیج فارس بار دیگر در میان تنش های موجود در خلیج فارس دچار دودستگی شده اند.

این روزنامه اشاره می کند که امیر حاتمی وزیر دفاع ایران روز پنجشنبه تماس های تلفنی با همتایان قطری، کویتی و عمانی خود داشت در حالی که پیش از آن یک هیات اماراتی به تهران سفر کرده بود که اقدامی بی سابقه در شرایط تنش آمیز منطقه خلیج فارس بود.

به ادعای این روزنامه این تماس ها پس از آن صورت گرفت که رژیم اسرائیل برای مشارکت در ائتلاف آمریکایی در آب های خلیج فارس اعلام آمادگی کرد به معنی دیگر واضح است که این تصمیم اسرائیل سهم زیادی در جناح بندی کشورهای شورای همکاری  به نفع محور مخالفت با دشمنی با ایران داشت.

طبق  این گزارش، وزارت دفاع ایران از وزیر دفاع کویت نقل کرد که این کشور به نقش مؤثر و سرنوشت ساز ایران در حفظ امنیت منطقه باور دارد و تهران حسن همجواری خود را از زمان موضع گیری آن در حمله عراق به کویت ثابت کرده است.

وزیر دفاع قطر نیز تاکید کرده که بی شک امنیت منطقه باید توسط کشورهای آن تامین شود و دولت ایران نقش مهمی در حفظ امنیت آب های خلیج فارس دارد.

در همین راستا وزیر دفاع عمان در گفت و گو با حاتمی بر ضرورت مشارکت کشورهای منطقه در حفظ امنیت دریانوردی در خلیج فارس و تداوم هماهنگی و همکاری نزدیک میان ایران و سلطنت نشین عمان در بخش نیروی دریایی دو کشور برای حفاظت از امنیت تنگه هرمز تاکید کرده است.

رای الیوم در ادامه اشاره می کند که سکوت امارات نیز در این میان پرمعنا است بخصوص اظهارات و موضعگیری های آن پس از حمله به سه نفتکش آن در بندر الفجیره آرام شده و می توان این طور تفسیر کرد که سیاست خارجی آن در جهت استقلال از مواضع عربستان پیش می رود.

ابوظبی موضع شبه سکوت را درباره تنش های خلیج فارس اتخاذ کرده  است درحالی که پیش از این تنش ها برای قطع روابط با ایران تلاش می کرد.

اما ائتلاف اماراتی- سعودی معروف به ائتلاف راهبردی محمد بن زاید و محمد بن سلمان با موضعگیری های اخیر امارات در محک تغییرات است و پرسش ها و پیش بینی هایی را درباره احتمال از بین رفتن آن برانگیخته است.

بنابراین محور دوستان ایران در شورای همکاری یعنی کویت، عمان و قطر در برابر عربستان و بحرین قرار گرفته همزمان امارات نیز در وسط ایستاده در حالی که ازرویکرد ریاض دور می شود و سعی دارد بیطرفی مثبت کویت در سیاست خارجی خود را در پیش گیرد.

تحلیلگران معتقدند که کشورهای دوست ایران در شورای همکاری سعی دارند تا بابی برای گفت و گو با تهران بازکنند بخصوص که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا هرگونه در خواست اسرائیل و عربستان برای جنگ نظامی با ایران را رد می کند.

نا امیدی اسرائیل از گسست ائتلاف عربی ضد یمن

روزنامه رای الیوم به نقل از روزنامه صهیونیستی ها (هاآرتص) نوشت: منابع سیاسی و امنیتی در تل آویو افشا کردند که علی رغم اینکه مشاوران ترامپ همانند "جان بولتون" مشاور امنیت داخلی آمریکا خواهان تغییر نظام در ایران هستند اما ترامپ تا این لحظه مخالف آن است حتی پس از ساقط شدن پهپاد آمریکایی توسط ایران، واشنگتن از هرگونه واکنش نظامی علیه تهران امتناع کرد.

منابع صهیونیستی همچنین معتقدند که سیاست خویشتن دارانه آمریکا و فرورفتن عربستان و امارات به جنگ یمن که دهها هزار قربانی به جا گذاشته و برای آنها هیچ پیروزی نداشته باعث شده تا کشورهای حوزه خلیج فارس به دنبال تغییر سیاست خود درباره ایران و بازنگری در برآوردها و تعیین سیاست های جدید باشند.

از جمله این تغییر سیاست ها، توافق میان ایران وامارات درباره حمایت از سواحل در دیدار فرمانده نظامی امارات با همتای خود در تهران بود و مسئولان تل آویو مهم ترین نشانه تأثیر آن را که بسیار پراهمیت بوده در رویکرد امارات برای کاهش مشارکت خود در جنگ یمن می دانند.

منابع صهیونیستی تاکید می کنند که بدون مشارکت امارات در جنگ یمن به طور قطع سعودی ها شکست خواهند خورد چرا که تاکنون هیچ پیروزی در مقابل نیروهای انصارالله نداشته اند و تسلط آنها بر شمال یمن پابرجا است.

رای الیوم نوشت که این خبرها برای رژیم اسرائیل مسرت بخش نیست همچنان که منابعی در این رژیم افشا کردند که تسلط حوثی ها بر مسیرهای دریانوردی چالش هایی را برای نیروی دریایی رژیم اسرائیل ایجاد و ارتباط ایران با حماس در نوارغزه را آسان می کند.  

طبق گزارش رای الیوم برآورد صهیونیست ها این است که امارات میدان جنگ یمن را  ترک و عربستان شکست  خواهد خورد و یمن تجزیه شده باقی می ماند و ایران آن را پیروزی بزرگی برای خود خواهد دانست در حالی که این بشارتی تلخ برای ائتلاف ضد ایران بویژه ترامپ و نتانیاهو است که سختی جنگ با ایران را درک نکرده بودند اما زمان به آنها ثابت کرد که این نزاع بسیار پیچیده بوده و ناامیدی اکنون بر همه امور غلبه کرده است.

طفره رفتن آمریکا از مواجهه با ایران در آب های خلیج فارس

رای الیوم همچنین نوشت که آمریکا برای نخستین بار از جنگ جهانی دوم به بعد از حمایت دریانوردی بین المللی سربازده  و روز چهارشنبه به طور بی سابقه تنها به کشتی هایی که با پرچم آمریکا در تنگه هرمز و خلیج فارس در تردد هستند نسبت به تنش در این آب ها به دلیل تهدیدات ایران هشدار داد.

این برای نخستین بار است که آمریکا تنها از کشتی هایی حامل پرچم آمریکا اعلام حمایت می کند در حالی که پیش از آن همیشه داعیه دفاع از دریانوردی بین المللی و کشتی ها تحت هرپرچمی بود.

پس از جنگ جهانی دوم آمریکا ناوگان عظیمی برای حمایت از دریانوردی بین المللی به راه انداخت که مشهورترین آن ناوگان پنجم دریایی ارتش آمریکا در خلیج فارس و ناوگان ششم آن در دریای مدیترانه و ناوگان هفتم در آب های آسیایی است که امنیت دریانوردی را به وسیله آنها در زمان تهدیدات و تنش ها تامین می کرد.

واشنگتن  پس از جنگ جهانی دوم این مسئولیت را از امپراتوری بریتانیا گرفته بود و پس از برعهده گرفتن این مسئولیت خود را رهبر جهان آزاد و تجارت جهانی و ملزم به فراهم کردن امنیت در آب های بین المللی در برابر تهدیدات و راهزنی ها می دانست و به درخواست کمک همه کشتی در آب های بین المللی پاسخ می داد.

اما در هفته های گذشته دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از تأمین امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز شانه خالی کرده و از کشورهای ابر قدرت ازجمله چین و ژاپن درخواست حمایت از کشتی های خودشان کرده است.

درسایه این تصمیم دولت آمریکا این نخستین باری است که از زمان جنگ جهانی دوم آمریکا از حمایت آب های بین المللی شانه خالی کرده و از کشورهای دیگر خواسته تا از کشتی های خود حمایت کنند که می توان آن را اینگونه تفسیر کرد که دولت آمریکا تمایل دارد تا کشتی های جنگی کشورهای قدرتمند در آب های خلیج فارس از کشتی ها حمایت کنند و چه  بسا قصد دارد تا از هرگونه مواجهه با ایران در صورت اقدام سپاه به توقیف کشتی های غیر آمرکایی ها دور بماند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha