۳ شهریور ۱۳۹۸، ۱۸:۵۰
کد خبرنگار: 1272
کد خبر: 83450959
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

36 طرح آبخیرداری و کشاورزی در سردشت افتتاح شد

۳ شهریور ۱۳۹۸، ۱۸:۵۰
کد خبر: 83450959
36 طرح آبخیرداری و کشاورزی در سردشت افتتاح شد

مهاباد- ایرنا- 36 طرح آبخیرداری و کشاورزی به مناسبت گرامیداشت هفته دولت روز یکشنبه در شهرستان مرزی سردشت به بهره‌برداری رسید.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سردشت روز یکشنبه در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طرح‌های آبخیزداری شامل 16 طرح است که در زیر حوزه روستای «نستان» از توابع بخش مرکزی و با هزینه هفت میلیارد و 890 میلیون ریال از محل صندوق توسعه ملی اجرا شده است.
سیدکامل حسینی با اشاره به اینکه این طرح‌ها در بخش‌های مختلف احداث شده است اظهار داشت: در بخش مکانیکی پنج سازه سدملاتی با حجم یکهزار و 100 مترمکعب، یک سازه سد گابیونی با حجم 200 مترمکعب و هفت سازه سد خشکه‌چین با حجم 100 مترمکعب احداث شده است.
وی اضافه کرد: در بخش بیومکانیکی و بیولوژیکی نیز 30 هکتار نهالکاری، 25 هکتار بانکت‌بندی، 60 هکتار حفاظت و قرق اجرا شده است.
وی گفت: برای اجرای این طرح‌ها برای چهار نفر بصورت مستقیم و برای 850 نفر هم به صورت غیرمستقیم اشتغالزایی ایجاد شده است که 165 بهره‌بردار و بیش از پنج هزار واحد دامی مجاز از آن استفاده می‌کنند.

به همین مناسبت 20 طرح آبیاری تحت‌فشار نیز به مناسبت گرامیداشت هفته دولت با 14 میلیارد ریال هزینه در سردشت افتتاح شد.

مدیر جهادکشاورزی سردشت در حاشیه بهره‌برداری از این طرح‌ها اظهار داشت: طرح آبیاری تحت‌فشار در سطح 100 هکتار و اشتغالزایی 50 نفر به صورت مستقیم با اعتبار 14 میلیارد ریال که 12 میلیارد ریال آن کمک بلاعوض دولت از محل صندوق توسعه ملی و مابقی به صورت آورده شخصی تامین هزینه شده است.
صلاح‌الدین حق‌گوی اضافه کرد: با بهره‌برداری از این طرح‌ها ساکنان بیش از 20 روستای بخش مرکزی سردشت از آن برخوردار شدند.
در هفته دولت امسال ۳۵ طرح عمرانی با اعتباری بالغ بر 110 میلیارد ریال در سطح شهرستان سردشت به بهره‌برداری خواهند رسید.
شهرستان مرزی سردشت در جنوب آذربایجان‌غربی و در نوار مرزی ایران با عراق واقع شده و 90 هزار هکتار از مساحت آن را عرصه‌های جنگلی تشکیل می‌دهد.
در سردشت ۲۸ هزار و ۹۴ هکتار اراضی کشاورزی وجود دارد که ۹ هزار و ۷۷۸ هکتار آبی و ۱۸ هزار و ۳۱۶ هکتار به صورت دیم است؛ سالانه ۱۲۲ هزار تن انواع محصولات دامی، آبزی، زراعی و باغی در سردشت تولید می‌شود.
شهرستان مرزی سردشت دارای 271 روستاست که از این تعداد 171 روستا با 25 هزار نفر در بخش مرکزی سکونت دارند.
7562/6185/

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha