۶ شهریور ۱۳۹۸، ۹:۵۸
کد خبر: 83454947
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تقویت همکاری دو سازمان نقشه‌برداری و زمین‌شناسی درباره فرونشست

تهران - ایرنا - رؤسای دو سازمان نقشه‌برداری و زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور، در نشستی درباره زمینه‌ همکاری‌های مختلف در خصوص پدیده فرونشست زمین در ایران گفت و گو و تبادل نظر کردند و خواستار تقویت همکاری‌ها در این باره شدند.

به گزارش روابط عمومی سازمان نقشه‌برداری کشور، مسعود شفیعی رئیس سازمان نقشه‌برداری در این نشست، تلفیق اطلاعات موجود در اطلس‌های فرونشست تهیه شده از سوی سازمان نقشه‌برداری کشور و اطلاعات تولید شده سازمان زمین شناسی در این حوزه را یک اقدام بسیار مفید و تأثیرگذار برای تدوین نقشه پهنه خطر در کشور دانست و گفت: کشور ما در منطقه پرخطری واقع شده و نتیجه هماهنگی در فعالیت‌های مشترک این دو سازمان می‌تواند در کنترل پدیده‌هایی از قبیل فرونشست و زمین لغزش، تأثیرگذار باشد و به جامعه کمک کند.
وی با بیان این‌که چارچوب وظایف سازمان نقشه‌برداری کشور در بخش فرونشست کاملا مشخص است، افزود: این سازمان وظیفه اندازه‌گیری تغییرات هندسی پوسته سطحی زمین را به عهده دارد و از سال‌های دور به کمک روش‌های ترازیابی و سایر روش‌های مهندسی نقشه‌برداری این مطالعات را انجام داده و اکنون با فناوری‌های نوین به پایش‌ ارتفاعی سطح زمین می‌پردازد.
شفیعی خاطر نشان کرد: در راستای این وظایف همان گونه که سازمان نقشه‌برداری کشور، مرکز آمار ایران را در جهت تولید اطلس‌های متعدد با موضوعات مختلف همراهی می‌کند، سازمان‌های زمین شناسی و نقشه برداری کشور نیز می‌توانند با بهره‌مندی از ظرفیت‌های یکدیگر علاوه بر تهیه اطلس‌های تخصصی مانند فرونشست، پروژه‌های موردی و مشترک تعریف کنند.
پیش نشانگرهای مخاطرات زمین از جمله زلزله، موضوع دیگری بود که از سوی رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور مطرح شد تا در این حوزه نیز زمینه‌های همکاری با سازمان زمین شناسی کشور بررسی شود.
معاون سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان این که سازمان نقشه‌برداری با استفاده از  تصاویر راداری، نرخ فرونشست را اعلام می‌کند، افزود: برای تعیین این نرخ صرفاً نمی‌توان بر تصاویر ماهواره‌ای تکیه کرد. به همین منظور سازمان نقشه‌برداری کشور می‌تواند با برنامه مشخص، تعریف یک دوره زمانی و با بهره‌گیری از داده‌های حاصل از GNSS ،GPS و داده‌های ثقلی، در جهت منافع کشور همراه با داده‌های سازمان زمین شناسی نسبت به اعلام نرخ فرونشست اقدام کند. با این تقسیم کار در این حوزه می‌توان از بسیاری موازی‌کاری‌ها جلوگیری کرد.
شفیعی در بخش دیگری از این جلسه، نصب دستگاه‌های ثقل‌سنجی را نیز یکی دیگر از فعالیت‌های سازمان نقشه‌برداری کشور برشمرد که می‌تواند همکاری و تعامل با سازمان زمین شناسی را نیز در برداشته باشد. در همین راستا این سازمان می‌تواند اطلاعات زمین شناسی مربوط به محدوده‌های خطرپذیر در نصب ایستگاه‌ها را با سازمان نقشه‌برداری کشور به اشتراک بگذارد تا ضمن صرفه جویی در هزینه‌های مربوطه، امنیت این دستگاه‌ها و توسعه آن‌ها نیز صورت گیرد.
رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور ضمن تأکید بر اهمیت جایگاه زیرساخت داده مکانی یا SDI در توسعه پایدار گفت: سازمان زمین شناسی نیز مانند دیگر دستگاه‌ها می‌تواند لایه‌های اطلاعاتی خود را در این زیرساخت به اشتراک گذاشته و به این ترتیب در بسط و گسترش NSDI مؤثر باشد.
وی به توسعه همکاری‌ها و ارتباطات دو سازمان در بخش فعالیت‌های مشترک به منظور جلوگیری از موازی‌کاری تاکید کرد و افزود: دو سازمان در حوزه‌های مطالعات فرونشست و پیش‌نشانگرهای زلزله، توسعه سامانه اطلاعات مکانی ملی کشور و مطالعات کارتوگرافی، می‌توانند با تشکیل گروه‌های کاری، برگزاری نمایشگاه و کارگاه‌های مشترک در راستای رشد این همکاری‌ها گام بردارند.
همچنین علیرضا شهیدی، رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور نیز در این نشست گفت: سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در بخش اکتشاف مواد معدنی، مطالعات ژئوفیزیک زمینی، ژئوفیزیک هوایی برای شناسایی پتانسیل‌های معدنی پنهان، ژئوفیزیک دریایی به کمک شناور جهت انجام مطالعات زمین‌شناسی دریایی، پیش‌نشانگرهای زمین‌لرزه، مطالعات آتشفشان دماوند، دقیق‌سازی گسل‌های کلانشهرهای کشور، ریزگردها و شناسایی منشاء گرد و غبار و آلودگی‌های تهران نیز فعالیت می‌کند. علاوه بر این موضوعات و به منظور تقویت همکاری‌های این دو سازمان، می‌توان در زمینه پدیده فرونشست، زمین لغزش،GPS و پروژه‌های دیگری که ماهیت مشترک با سایر فعالیت‌های سازمان نقشه‌برداری کشور دارد، بستر تعاملات مشترک را ایجاد و هموار کرد.
شهیدی از راه‌اندازی سایت پیش‌نشانگر زلزله در چندین منطقه خبر داد و گفت: داده‌های بدست آمده در زمینه هشدارهای خطر در تهران، پیش‌تر جنبه پژوهشی داشته است. گرچه در هیچ جای دنیا با هیچ ابزاری نمی‌توان زلزله را پیش‌بینی کرد اما این اطلاعات می‌تواند برای آیندگان مورد استفاده و بهره‌برداری قرار گیرد.
در بخش دیگری از این نشست، وی به توسعه همکاری‌ها و ارتباطات دو سازمان در بخش فعالیت‌های مشترک به منظور جلوگیری از موازی‌کاری تاکید کرد و افزود: دو سازمان در حوزه‌های مطالعات فرونشست و پیش‌نشانگرهای زلزله، توسعه سامانه اطلاعات مکانی کشور و مطالعات کارتوگرافی قادر به توسعه همکاری‌ها هستند.
در این نشست همچنین رضا شهبازی مدیرکل دفتر بررسی مخاطرات زمین‌شناختی، زیست‌محیطی و مهندسی سازمان‌ زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور به ارائه دستاوردهای مطالعاتی این سازمان در بخش مخاطرات طبیعی به خصوص فرونشست پرداخت.
روسای دو سازمان به تفاهم‌نامه نافرجام که بین این دو سازمان در سال ۱۳۹۵ در دست انعقاد بود، اشاره کردند و خواستار بازنگری در تفاهم‌نامه‌های پیشین و انعقاد تفاهم‌نامه جدید همکاری‌های مشترک دو سازمان شدند. همچنین بنا بر پیشنهاد طرفین مقرر شد تا هر فصل با برگزاری جلسه مشترک، نتایج تعاملات مشترک مورد بررسی و پایش قرار گیرد.
 

۰ نفر

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha