۸ آبان ۱۳۹۸، ۱۱:۱۲
کد خبر: 83534943
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تمامی کشور متوجه خسارت فرونشست است

تهران- ایرنا- معاون فنی سازمان نقشه برداری کشور گفت: بخشی از مطالعات فرونشست به اتمام رسیده و بخشی از آن نیز در دست اقدام می‌باشد و تمام کشور متوجه خسارت فرونشست است.

یحیی جمور معاون فنی سازمان نقشه‌برداری کشور روز چهارشنبه در نشست پدیده فرونشست با حضور نمایندگان مجلس اظهار داشت: این سازمان حاکمیتی بوده و  برای نقشه‌برداری و اطلاعات مکانی است که  فعالیت‌هایی از جمله نقشه‌برداری، ژئودوزی، ژئودینامیک، عکسبرداری هوایی، فتوگرامتری، انجام فعالیت‌های بین‌الملل و همکاری مشترک، کارتوگرافی، هیدروگرافی، نقشه داده‌های مکانی، استانداردسازی و تحقیق و توسعه انجام می‌دهد.

وی در خصوص موقعیت کشور تصریح کرد: به طور هفتگی در کشور  زلزله‌های کوچک داریم و برای اولین بار در محدوده سال ۹۹ تا ۲۰۰۱ میلادی به واسطه تعدادی داده نرخ کوتاه شدگی زمین ۲۰ تا ۲۵ میلیمتر بدست آمد و ۲۰ سال این مطالعات قدمت دارد و استفاده می‌شود.

جمور عنوان کرد: سازمان نقشه برداری در سال ۲۰۰۱ به ۱۲۰ ایستگاه جی پی اس مجهز شد و ایستگاه‌های فرعی نیز به کمک ایستگاه‌های دائم‌ آمدند.

معاون فنی سازمان نقشه‌برداری عنوان کرد: مطالعات زیادی در خصوص پیش بینی زلزله در دنیا در حال انجام است که از سیگنال های جی پی اس استفاده می‌شود. در ایران مطالعات در خصوص زلزله با توجه به بررسی بردارها و تبدیل آن‌ها به نقشه مناطق تحت فشار پوسته کشور مشخص می‌شود.

وی گفت: همچنین به جز زمین لرزه آتشفشان نیز در کشور فعال است و چند سال اخیر دماوند فعال شده و تعدادی ایستگاه در آن مکان مستقر است. اگر این روند ادامه پیدا کند نتایج آن قابل ارائه است.

جمور عنوان کرد: در حال حاضر نیز مطالعات راداری در حال انجام است. موضوع رانش زمین در مناطق کوهستانی بسیار دیده می شود و با استفاده از تصاویر راداری حرکت توده‌های زمین به سمت دره در نقشه‌های خطر پذیر مشخص است.
 
وی ادامه داد: موقعیت ایستگاه‌های دائمی جی ان اس اس تحت تاثیر پدیده فرونشست که ۵۰ ایستگاه در این مناطق وجود دارد میزان تغییرات زمین را نشان می‌دهد. این ایستگاه‌ها علاوه بر اینکه بررسی روزانه در آن انجام می‌شود، امکان پردازش هر ۳۰ ثانیه یک بار را نیز دارند. از مجموع ۱۴۰ ایستگاه یک ایستگاه در منطقه فرونشست و در تهران است.

جمور تصریح کرد: شبکه ترازیابی قوی در سازمان وجود دارد و بدون اینکه تمرکز خاصی در استخراج نرخ های ارتفاعی باشد با اندازه گیری دو نقطه ارتفاع قابل استخراج است و تغییرات ارتفاعی را مشخص می‌کند. با استفاده از خطوط اصلی ترازیابی متوجه تغییرات ارتفاعی شدیدی بین سال ۶۸ تا ۷۴ داشته‌ایم و کارهای فنی مطلوبی صورت گرفت و پس از آن نیز بحث استفاده از داده‌های راداری مطرح شد.

معاون فنی سازمان نقشه برداری عنوان کرد: در سیل فروردین در گلستان و خوزستان تراز یابی انجام شد و تراز ارتفاعی دریا و رودخانه‌ها نیز انجام می‌شود.

جمور با اشاره به محدوده و الگو فرونشت گفت: جنوب، جنوب غرب و جنوب شرق تهران محدوده قرچک و ورامین در منطقه فرونشست است. گستره فرونشست از حاشیه تهران به داخل شهر نفوذ پیدا کرده و مناطق ۱۷، ۱۸، ۱۹، ۲۰ درگیر هستند. همچنین بیشترین نرخ ۲۰ سانتی متر در  محدوده احمدآاباد مستوفی است.

۰ نفر

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha