کاهش نیروهای نظامی در غرب آسیا بدون توافق با ایران ممکن نیست

تهران - ایرنا - استاد دانشگاه جورج تاون واشنگتن گفت: ترامپ می‌خواهد حضور نظامی آمریکا در آسیای غربی را کاهش دهد و این را می‌داند که تحقق این هدف جز با رسیدن به یک توافق با ایران ممکن نیست.

«شیرین هانتر» روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا، درباره تلاش‌های فرانسه برای کاهش تنش میان ایران و آمریکا گفت: با توجه به اظهاراتی که مقامات ارشد ایران از جمله رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه بلافاصله بعد از سخنان مکرون در نشست مشترک خبری با همتای آمریکایی‌اش بیان کردند، از احتمال دیدار میان روحانی و ترامپ کاسته شده است.

وی با بیان اینکه خواسته ایران آن است که آمریکا قبل از هرگونه دیدار و عکس گرفتن، تحریم‌ها را بردارد، اظهار داشت: به نظر من، احتمال آنکه آمریکا برای جلب نظر ایران، تحریم‌ها را متوقف کرده و بردارد، بسیار کم است. از طرف دیگر، ایران نمی‌تواند مطمئن باشد که اگر حاضر به مذاکره و انجام گفت‌وگو شود، تحریم‌ برداشته شود.

این کارشناس ارشد مسائل آمریکا ادامه داد: تنها راه این است که آمریکا بعضی از تحریم‌های مهم را بردارد تا از این طریق، اعتماد ایران به نوعی جلب شود و ایران هم موافقت خود را برای گفت‌وگو اعلام کند.  

گفت‌وگو با آمریکا بدون ایجاد اجماع داخلی فایده‌ای ندارد

هانتر در پاسخ به این سوال که برای کاهش تنش میان دو کشور چه اقداماتی باید از سوی دو طرف انجام شود؟ تصریح کرد: در مرحله اول، باید در ایران یک موضع واحد و منسجم درباره گفت‌وگو با ایالات متحده ایجاد شود. در صورتی که این اجماع حاصل نشود، گفت‌وگو با آمریکا فایده‌ای ندارد و اگر توافقی هم به دست آید، دوام و بقای چندانی نخواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: آمریکا باید در گفت‌وگو صادق باشد و تقاضاهایی نداشته باشد که می‌داند ایران قادر به قبول آنها نخواهد بود. از طرف دیگر، آمریکا نباید از گفت‌وگو با ایران سوء استفاده کند و اگر مذاکرات شکست خورد، از آن برای اعمال فشارهای بیشتر بر ایران استفاده کند.

مواضع اصلی آمریکا در قبال ایران تغییری نکرده است

 استاد دانشگاه جورج تاون واشنگتن در پاسخ به این سوال که اعلام آمادگی ترامپ برای گفت‌وگو با ایران به تغییر سیاست آمریکا نسبت به ایران منجر خواهد شد؟ ابراز داشت: مواضع اصلی آمریکا در قبال ایران تغییری نکرده است و بعید هم به نظر می‌رسد که هم در این دولت و هم در دولت‌های بعدی چنین تغییری ایجاد شود. خواسته اصلی آمریکا این است که ایران سیاست‌های انقلابی و در نتیجه رویکردهایش را در منطقه را تغییر دهد.

هانتر با بیان اینکه آمریکا از خصومت ایران با اسرائیل ناراضی است و می‌خواهد ایران روابط خود را با گروه‌هایی نظیر حزب‌الله لبنان و حماس قطع کند، عنوان کرد: موضوع برنامه اتمی ایران هم از این جهت حائز اهمیت است که آمریکا نگران است ایران از آن برای مقابله با اسرائیل استفاده کند. چون پاکستان خصومتی با اسرائیل ندارد در حالی که برنامه هسته‌ای آن از سوی آمریکا مورد قبول واقع شده است.

کاهش نیروهای نظامی در غرب آسیا بدون توافق با ایران ممکن نیست

وی با بیان این که ترامپ می‌خواهد حضور نظامی آمریکا در آسیای غربی را کاهش دهد، گفت: تحقق این هدف جز با رسیدن به یک توافق با ایران ممکن نیست. ترامپ همچنین می‌خواهد مسائل اعراب و فلسطینیان را هم حل و فصل کند. به زعم ترامپ تغییر موضع ایران در این مورد هم به حل مسئله کمک می‌کند.  

این تحلیلگر مسائل بین الملل اضافه کرد: ترامپ همچنین می‌داند که اگر مسئله ایران را حل کند، شانس پیروزی‌اش در انتخابات آینده ریاست جمهوری در سال ۲۰۲۰ هم نسبت به قبل افزایش می‌یابد.

هانتر در پاسخ به این سوال که آیا  تحرکات دیپلماتیک کنونی منجر به رفع تحریم‌ها خواهد شد؟ بیان کرد: اگر روحانی و ترامپ بتوانند در مورد مسائل اصلی تنش‌زا در روابط دو کشور به توافق برسند، تحریم‌های اعمال شده ایالات متحده علیه ایران برداشته می‌شوند. در غیر این صورت، شاید برخی از تحریم‌ها در قبال بعضی انعطاف‌ها از طرف ایران، برداشته شوند اما برای بازگشت کامل ایران به اقتصاد بین‌المللی کافی نخواهد بود.

وی درباره اهداف فرانسه در تلاش‌های دیپلماتیک ماه‌های اخیرشان هم گفت: مکرون می‌خواهد با این اقدامات، شان، حیثیت و جایگاه فرانسه را در سطح اروپا و همچنین عرصه بین‌المللی ارتقا دهد. از طرف دیگر، فرانسه نگران درگیری میان ایران و آمریکا در خلیج فارس و چه بسا در کشورهای دیگر منطقه است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: چنین درگیری‌ای زیان‌های فراوان و بسیاری را برای فرانسه و اروپا به همراه خواهد داشت و همین مسئله موجب می‌شود تا مکرون بخواهد از چنین درگیری‌ای جلوگیری کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha