«علی ذوعلم» روز سه شنبه در یازدهمین گردهمایی معاونان پژوهش، برنامه ریزی و نیروی انسانی، روسای گروه تحلیل و بررسی محتوای مواد آموزشی و تحقیق و پژوهش استان ها که در مجتمع آدینه برگزار شد، اظهارداشت: در حال حاضر با توجه به اهمیت پژوهش و با وجود مبانی تحول که پژوهش را برای تعلیم و تربیت تعیین کرده است، با جایگاه اصلی آندر جامعه فاصله وجود دارد.
وی افزود: آموزش و پرورش باید چالش ها و موانع بر سر امر پژوهش را بررسی کند تا به راهکار مناسبی دست یابد، تجربه، خلاقیت و نوآوری ها در مدیریت پژوهش استان ها اهمیت بسیاری دارد و در سطح استان و مدرسه اثرگذار است.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی تصریح کرد: اصلاح ساختاری در حوزه ساختاری ضرورت دارد، در این خصوص دو نکته مهم وجود دارد که باید از یکدیگر تفکیک شود، یکی استقرار ساختار تمرکز حوزه یادیگری است که به تدوین و تالیف شاخص ها می پردازد وبخشی دیگر که خود تولید را مدیریت می کند.
ذوعلم خاطرنشان کرد: در آموزش و پرورش نباید تنها به تدوین محتوا پرداخت بلکه باید تحلیل محتوا و اشاعه علم نیز در استان ها محقق شود.
وی یادآورشد:دیدگاه ها در قالب مدیریت و منابع درسی در استان ها باید ترسیم شود، این سازمان درصدد بسترسازی ساختاری برای یک امر مهم یعنی همان برداشتن حصر تولید منابع آموزشی است تا مشارکت جامعه را در تولید بسته های یادگیری فراهم کند.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در ادامه با بیان اینکه آموزش و پرورش به تحول نیاز دارد، افزود: مواردی از جمله در حاشیه قرار گرفتن پژوهش ها، تولید محتوای الکترونیکی پیشرفت های فناورانه و غیره سبب شد تا جمعی مبانی نظری تحول بنیادین آموزش و پرورش را تدوین کردند.
ذوعلم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را پشتیبان این نهاد دانست و گفت: با توجه به این سند قرار شد که راهبردها مشخص شود اما در حال حاضر راهبردها مولود پژوهشی مبانی نظری نیستند و نیاز به بررسی بیشتری در این زمینه است.
وی تاکید کرد سازمان پژوهش و برنامه ریزی باید پرچم تحول در آموزش و پرورش را برافراشته نگه دارد و با تلاش های جدی مشکلات را به صورت ساختاری ساماندهی کند، چرا که گفتمان جدید زمانبر است.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با یادآوری اینکه تحول به معنای رسوخ اندیشه های دانش در تعلیم و تربیت است، خاطرنشان کرد: یکی از رسالت های سازمان پژوهس و برنامه ریزی بازنگری برنامه های گروه محتوا و توسعه تحلیل هاست، چراکه تحلیل بدون نقد نمی تواند پاسخگوی نیازها باشد. آموزش و پرورش استان ها باید با فناوری و مهارت بتواند یک تیم کارشناس عمیق پاسخگو و مدافع نظری و علمی تجهیز و آماده کند.
ذوعلم در ادامه درباره محتوای کتاب های درسی توضیح داد:محتوای واقعی فکری است که پشت سر مطالب وجود دارد و در کتاب های تمامی رشته مصداق دارد، کتاب های راهنمای معلم یظاهر و باطن دارد، چراکه یک فکر خاص این کتاب ها را نوشته است.
وی افزود: سازمان پژوهش و برنامه ریزی باید تحول بدنه آموزش و پرورش را مدیریت کند تا همه درباره این موضوع به درستی فکر کنند.
معاون وزارت آموزش و پرورش درباره برنامه ریزی درسی نیز اظهارداشت: این نگاه که یک عده تولید، ارزشیابی، اجرای آزمایشی و بررسی دیدگاه ها را انجام دهند در منطق نمی گنجد چراکه جایی برای کشف خطا وجود ندارد، از این رو ۱۱ حوزه در نظر گرفته شده که هر کدام اختصاصاتی دارند، گاهی جایگاه عناوین هم با حوزه متخصص متفاوت است.
ذوعلم خاطرنشان کرد: دو بخش در نگاه به حوزه تربیت و یادگیری است که باید مورد مطالعه قرار گیرد، سازمان پژوهش و برنامه ریزی یک مشاور و دستیار برای پیگیری این موضوع و نظارت بر ۱۱ حوزه اختصاصی در نظر گرفته است.
وی معتقد است که امروز امر پژوهش در آموزش و پرورش ارج نهاده نمی شود و همچنین در حیطه اختیارات نهاد خاصی قرار نگرفته، در واقع بخشی برای ساماندهی این بخش وجود ندارد. امروز پژوهش در آموزش و پرورش غایب است و این موضوع باید تعریف شود.
معاون وزارت آموزش و پرورش افزود: در جامعه به پژوهش های آکادمیک کم وبیش نیاز است اما در اصل شناخت مسائل علمی و راهکار برای حل مسئله در مدارس مورد نیاز است. از این رو مدیریت امر پژوهش در مدرسه ها باید ساماندهی شود.
نظر شما