۲۶ شهریور ۱۳۹۸، ۱۶:۱۴
کد خبرنگار: 2154
کد خبر: 83479502
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

تلاش عربستان برای بین المللی کردن تجاوز علیه یمن

۲۶ شهریور ۱۳۹۸، ۱۶:۱۴
کد خبر: 83479502
تلاش عربستان برای بین المللی کردن تجاوز علیه یمن

تهران – ایرنا – عربستان به دنبال حملات پهپادی یمنی ها به تاسیسات نفتی شرکت آرامکو و ایجاد موازنه وحشت از سوی نیروهای مردمی یمن در صدد فرافکنی و بین المللی کردن جنگ و تجاوز علیه این کشور برآمده است.

این در حالی است که سعودی ها از ششم فروردین سال ۱۳۹۴ تا کنون با تشکیل ائتلاف عربی و همراه کردن امارات و بحرین و سودان با خود برای تحقق بخشیدن به زیاده خواهی سیاسی ریاض، تمامی تاسیسات زیربنایی یمن را از بین برده و اقتصادش را فلج کرده و با محاصره هوایی ، زمینی و دریایی آن باعث گسترش و انتشار انواع بیماری های واگیردار و قحطی و گرسنگی و کمبود شدید مواد غذایی و دارویی در این کشور شده است.

سازمان جهانی بهداشت روز پنجشنبه ۲۱ شهریور با صدور بیانیه ای هشدار داد که کاهش کمک‌های مالی جان میلیون‌ها کودک در یمن را تهدید می‌کند.  بخش بهداشتی درمانی در یمن به خاطر درگیری های گسترده با بحران شدید رو به رو است که منجر به شیوع وبا و سایر بیماری ها و بسته شدن درمانگاه ها و مراکز بهداشتی شده است.

در این بیانیه آمده است : هر دو ساعت یک زن یمنی به خاطر کمبود امکانات بهداشتی و درمانی به هنگام وضع حمل جان خود را از دست می دهد و ۱۰۰ بیمارستان از ۲۶۸ بیمارستانی که تحت پوشش صندوق سازمان ملل است، تعطیل شده است. این جنگ همچنین میلیون‌ها یمنی را با بحران شدید گرسنگی و قحطی روبه رو کرده به گونه‌ای که سازمان ملل متحد کمبود شدید مواد غذایی و دارو در این کشور را «بزرگ ترین فاجعه انسانی» نامید.

بر پایه همین گزارش ، تجاوز به یمن توسط ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان تا پایان سال جاری میلادی بیش از ۲۳۳ هزار قربانی برجای خواهد گذاشت. استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل اعلام کرده که جنگ در یمن باعث ۲۱ سال عقب افتادگی در این کشور شده است. پژوهشگران اعلام کرده اند که میزان خسارت اقتصادی این جنگ پنج ساله برای یمن تا پایان سال جاری میلادی ۸۹ میلیارد دلار خواهد بود. اکثر قربانیان جنگ یمن کودکان زیر پنج سال هستند. این گزارش همچنین نشان می دهد که در هر ۱۱ دقیقه و ۵۴ ثانیه، یک کودک بر اثر جنگ و عوارض جانبی آن جان خود را از دست می دهد.

رهبران سیاسی و نظامی یمن ظرف پنج سال گذشته، بارها رهبران سعودی را به توقف جنگ فراخواندند و در سطح منطقه و جهان در مجامع جهانی و محافل بین الملل برای دستیابی به راه حل سیاسی تلاش کردند اما این تلاش ها در اثر عدم همراهی و همگامی ریاض ناکام باقی ماند و جنگنده های سعودی تقریبا همه روزه مردم بی دفاع یمن را بمباران کردند و ملت یمن از نیازهای اولیه و ضروری زندگی مانند دارو ، غذا ، تحصیل و حتی آب و برق محروم باقی ماند. مقامات نظامی و سیاسی یمن تهدید کردند که در صورت ادامه یافتن جنگ مراکز و تاسیسات نظامی و اقتصادی عربستان را آماج حملات بی امان خود قرار خواهند داد.

در همین راستا ملت ، ارتش و کمیته های مردمی یمن با وجود فشارها و محاصره  ظرف یک سال گذشته توانستند گام به گام توان رزمی و بازدارندگی خود را افزایش دهند و پس از مجهز شدن به موشک های بالستیک نقطه زن اولین مرحله سیاست بازدارنده و موازنه قدرت و وحشت خود را آغاز کرد و فرودگاه های جیزان، نجران و عسیر و پایگاه هوایی ملک خالد در ریاض پایتخت عربستان را هدف حملات موشکی خود قرار دادند و هر گونه فعالیت در آنها را مختل و فلج کردند.

نیروهای مردمی یمن پس از مسلح شدن به پهپادهای نظامی دومین مرحله از سیاست بازدارنده خود را آغاز کردند و طی آن در اواخر اردیبهشت امسال تاسیسات نفتی شهر ینبع در جنوب غرب عربستان واقع در ساحل دریای سرخ در فاصله چند صد کیلومتری یمن و در ۲۶ مرداد سال جاری با ۱۰ پهپاد میدان و پالایشگاه نفتی « الشیبه» شرکت ملی نفت عربستان آرامکو و بالاخره شنبه گذشته با ده پهپاد میدان های نفتی « بقیق» و «خریص» و پالایشگاه های آرامکو در استان الشرقیه عربستان را آماج حملات بی امان خود قرار دادند.

در نتیجه حملات یاد شده صدور نفت سعودی به نصف کاهش یافت و عربستان از یک کشور صادرکننده نفت به واردکننده محصولات نفتی تبدیل شد و قیمت جهانی نفت به طور بی سابقه ای افزایش یافت و نرخ هر بشکه نفت در بازارهای جهانی با افزایش تقریبا ۲۰ درصدی به بیش از ۶۰ دلار رسید. در حقیقت تهاجم پهپادی شنبه گذشته انصارالله یمن یک « فاجعه اقتصادی» را برای سعودی ها رقم زد و باعث شد عربستان علاوه بر امنیت نظامی ، امنیت اقتصادی خود را نیز از دست بدهد.

این در حالی است که سعودی های برخوردار از سامانه پدافند موشکی پیشرفته آمریکا و کارشناسان نظامی آمریکایی و اسراییلی در برابر حملات موشکی و پهپادی یمنی ها کاملا عاجز و ناتوان باقی ماندند و نتوانستند موشک های دور برد و پهپادهای یمنی را ردیابی و منهدم کنند. سعودی ها که ظرف پنج سال گذشته همواره به عنوان دست برتر در جنگ به شمار می رفتند و حالت تهاجمی به خود گرفته بودند هم اکنون مجبورند حالت دفاعی به خود بگیرند.    

در واقع عربستان علیرغم بهره مند بودن از کمک های تسلیحاتی پیشرفته و مدرن غربی ها و در راس آنها آمریکا و برخوردار بودن از مشاوره نظامی مستشاران آمریکایی و اسراییلی ظرف پنج سال گذشته نتوانست به هیچ یک از اهداف توسعه طلبانه سیاسی ، نظامی و اقتصادی خود در یمن تحقق ببخشد و به همین دلیل ریاض و واشنگتن سیاست فرافکنی را در پیش گرفته و انگشت اتهام خود را به سوی ایران نشانه رفته اند در حالی که ارتش و جنبش انصارالله یمن مسئولیت حملات یاد شده را برعهده گرفته اند .

در همین رابطه وزارت خارجه سعودی دیرور با صدور بیانیه ای از کارشناسان سازمان ملل و جامعه بین الملل خواست تا در تحقیقات به عمل آمده در خصوص حملات اخیر مشارکت کنند.

ریاض با این اقدام می خواهد بر شکست های پیاپی خود در برابر یمنی ها سرپوش بگذارد و به گونه ای ناتوان ماندن خود در برابر یمنی ها را توجیه کند و از شدت انتقادهای نهادهای مدافع حقوق بشر در جهان علیه خود بکاهد. در واقع عربستان به عنوان بزرگ ترین انبار تسلیحاتی آمریکا نمی خواهد باور کند که نتوانسته است در برابر پهپادهای یمنی کاری از پیش ببرد. باور کردن این واقعیت برای مقامات سعودی و آمریکایی دشوار بوده و همین امر آنها را به فرافکنی واداشته است.

کارشناسان سیاسی معتقدند با توجه به اینکه نفت تنها منبع درآمد سعودی ها به شمار می رود، ادامه این روند دولت سعودی را از پای در خواهد آورد و خسارات بزرگی به ملت عربستان وارد می کند ، چرا که طبیعی است کاسه صبر حدوا پنج ساله ارتش و نیروهای مردمی یمن تمام شده باشد. ۱۴۸۷

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha