۱ مهر ۱۳۹۸، ۱۴:۴۸
کد خبر: 83486902
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نشست وزیران خارجه کشورهای آسیای میانه و پمپئو

تهران – ایرنا – وزیر امور خارجه آمریکا در دیدار با وزیران خارجه پنج کشور آسیای مرکزی در نیویورک ضمن وارد کردن اتهاماتی علیه کشور چین در ارتباط با موضوع مسلمانان ، اعلام کرد که آمریکا آماده گفت و گو درباره سرمایه گذاری در زیرساختهای آسیای مرکزی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت خارجه آمریکا ، مایک پمپئو در این دیدار که روز یکشنبه در نیویورک برگزار شد گفت در ابتدا به موضوع "مقابله با تروریسم" پرداخت و گفت: همه شما می دانید که ما بطور مطلق باید در زمینه مقابله با تروریسم همکاری کنیم. وی خاطرنشان کرد که این مساله بطور خاص شامل مساله دشوار اما مهم استرداد و محاکمه جنگجویان خارجی و خانواده های آنها می شود. وی گفت که آمریکا آماده کمک به کشورهای آسیای مرکزی در این فرایند است.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه اظهاراتش درباره تروریسم ، مدعی شد که "کارزار سرکوب چین در استان سین کیانگ ربطی به تروریسم ندارد بلکه مربوط به تلاش چین برای از بین بردن دین  و فرهنگ اسلامی شهروندان خودش است" .  

دولت چین اتهامات و ادعای برخی کشورها و موسسات غربی درباره سرکوب مسلمانان سین کیانگ را رد می کند. دولت چین بتازگی با انتشار کتاب سفیدی درباره این منطقه تاکید کرد که در حال حاضر سین کیانگ شاهد توسعه اقتصادی، ثبات اجتماعی، افزایش رفاه مردم، شکوفایی فرهنگی و همزیستی ادیان در خود است و اقوام این منطقه شمال غربی چین نیز مثل دانه‌های انار همبسته و یکپارچه هستند و سین کیانگ (شین جیانگ) در شکوفاترین دوره خود در تاریخ قرار دارد. 

بسیاری از کارشناسان مسائل بین المللی بر این باورند که آمریکا بر اساس استاندارد دوگانه برخورد با مقوله حقوق بشر ، تلاش می کند تا از ادعاهای حقوق بشری درباره مسلمانان چین به عنوان اهرم فشاری علیه دولت چین در بحبوحه جنگ تجاری و رقابت های ژئوپولتیک با این کشور استفاده کند.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه اظهاراتش خطاب به وزیران امور خارجه کشورهای قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان و ترکمنستان گفت: دولت ترامپ همچنین نگرانی های شما درباره امنیت مرزی را بسیار جدی می گیرد.

وی با بیان اینکه "ما نمی خواهیم قاچاقچیان مواد مخدر با مصونیت از مرزهای شما عبور کنند" ، افزود: همکاری بیشتر در این زمینه با آسیای میانه و افغانستان به تضمین امنیت کشورها و مردم شما کمک خواهد کرد.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه گفت که کشورش خواستار کمک به کشورهای آسیای میانه برای رشد اقتصاد این کشورها بر مبنای منفعت متقابل و بصورت پایدار است. وی افزود: ما فرصتهای همکاری زیادی در این منطقه در زمینه موضوعات مرتبط با انرژی می بینیم.

پمپئو گفت: من مشتاق بحث درباره فرایند همکاری های اقتصادی و دورنمای سرمایه گذاری آمریکا در پروژه های زیرساختی کشورهای آسیای میانه هستم.

وی مدعی شد: ما البته به  حق شما برای معاملات تجاری با هر کسی که مایل هستید احترام می گذاریم اما در نظر داشته باشید که آمریکا بصورت باز و عادلانه و بر اساس سود متقابل کار می کند.

آمریکا، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان اواخر مرداد ماه نیز  در شهر نورسلطان پایتخت قزاقستان گرد هم آمدند و بیانیه مشترکی صادر کردند که در آن آمده است: دولت های پنج کشور آسیای مرکزی و آمریکا امروز در قالب C۵+۱ درباره موضوعات سیاسی، اقتصادی و امنیتی مورد علاقه مشترک تبادل نظر کردند.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha