رونق اقتصادی مستلزم ورود به حوزه "های‌تک" است

تهران- ایرنا- مدیر شبکه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی ریاست جمهوری گفت: در شرایط حال حاضر راه رونق اقتصادی ورود ایران با محصولات های‌تک و قیمت پایین در عرصه رقابت با دنیا است، زیرا اگر تکنولوژی بالا باشد توان رقابت داریم.

رضا اسدی فر روز چهارشنبه در نشست رابطین مراکز عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی اظهار داشت: باید برای فعال کردن اقتصاد برنامه‌ریزی بلند مدت و رو به جلو  داشته باشیم.

وی طی سخنانی در دانشگاه امیر کبیر ادامه داد: کشورهایی همچون سنگاپور و قطر توانایی درآمدزایی با مشاغل خدماتی را دارند اما برای کشورهایی با جمعیت زیاد مثل ایران، باید ساختار صنعتی و تولید وجود داشته باشد.

مدیر شبکه فناوری‌های راهبردی عنوان کرد: ایران منابع طبیعی، نفتی و معدنی بسیاری دارد اما هنوز خام فروشی می‌کند که باید با استفاده از تکنولوژی تولید ایجاد کنیم. کشور چین با کالای بی کیفیت و ساده شروع و اقتصاد دنیا را متحول کرد و حالا نیز به حوزه های‌تک ورود کرده است.

اسدی فر تصریح کرد: بهترین راه برای ورود به عرصه رقابت در دنیا، بهره‌گیری از نیروی تحصیل کرده، با استعداد و جوان است اما این نیرو  به تنهایی ارزش افزوده ایجاد نمی کند تا از این منبع انسانی بهره‌برداری شود و نیاز به آموزش دارد.

وی ادامه داد: توجه به زیرساخت دانشگاه‌ها و زیر ساخت ریسرچ دیگر مولفه‌های مهم است که نیاز به توجه فراوان دارد. بسیاری از محققان زمان خود را برای تحقیق مراحل آماده سازی صرف می‌کنند که موج عقب ماندگی می‌شود.

مدیر شبکه فناوری‌های راهبردی عنوان کرد: طرح‌های حمایتی فراوانی برنامه‌ریزی شده و در مرحله اجرا است. همچنین در این راستا اساتید دانشگاه می‌توانند گرنت ها را مدیریت و تقسیط کنند. شبکه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی ریاست جمهوری هر فصل طرح‌های حمایتی جداگانه ایجاد می‌کند و اطلاع‌رسانی می‌شود.

وی گفت: در نظر داریم با طرح‌های حمایتی شبکه مناسب در کشور ایجاد شود و نیاز است با پیشنهاد شما کارهای جدیدی انجام دهیم.

لازم به ذکر است در این نشست از ۱۵ رابط و ۲۵ کارشناس برتر آزمایشگاهی در سراسر کشور تقدیر شد.

۰ نفر

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha