مهشید رابطیان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه اجتماعی ایرنا با بیان اینکه مراحل رشد افراد به طور طبیعی در حال انجام است اما آنچه که در این میان موجب تعالی فرد و در نهایت موفقیت و خوشبختی آن می شود، همانا مهارت آموزی صحیح از جانب والدین و مربیان است، اظهارداشت: پدر و مادر به عنوان نخستین مربی نقش بارزی در سلامت جسم و روح فرزندان دارند و با اعمال روش های صحیح تعلیم و تربیت آینده فرزندان خود را تضمین خواهند کرد.
فوق تخصص روانپزشک کودک و نوجوان گفت: شاید درس خواندن در نظر بسیاری از والدین بزرگ ترین درخواست از فرزندان باشد اگرچه اهمیت این موضوع یعنی موفقیت در تحصیل بر کسی پوشیده نیست اما باید پذیرفت که درس خواندن همه زندگی بچه ها نیست و آن ها باید بتوانند در هر مرحله از زندگی و در مواجهه با هر موقعیت مسئولیتی که بر عهده آنان قرار داده شده را به نحو مطلوب بجای آورند.
وی متذکر شد: برای این که فرزندان بتوانند به خوبی از پس مسئولیت های خود در زندگی برآیند باید از دوران کودکی حس مسئولیت پذیری را در آنان تقویت کرد.
**مهارت آموزی
این متخصص روانپزشک، افزود: پدر و مادر به عنوان کوچکترین نهاد اجتماعی زمانی که فرزندی را در بین خود جای می دهند ضمن پذیرش مسئولیت فرزند پروری، ضروری است که در کنار وظایفی که برعهده گرفته اند مهارت و آموزش های ورود کودک و نوجوان خود را به جامعه از همان بدو تولد به نحو مطلوب ارایه کنند.
وی با بیان اینکه کودکان باید بر اساس سن و توانایی که دارند، مسئولیت و وظیفه خود را در منزل بر عهده گیرند، گفت: پدر و مادر بدون ترس و واهمه باید به کودک مسئولیت دهند تا در کنار افزایش توانمندی های کودک، اعتماد به نفس کوچکترین عضو خانواده را هم افزایش دهند.
رابطیان تصریح کرد: فرزند قبل از ورود به اجتماع باید بیاموزد چگونه روی پای خود بایستد، پول خود را مدیریت کند، آشپزی انجام دهد، چطور با بزرگتر صحبت کند، زمان را مدیریت کند، با شکست و اشتباهات مقابله کند، چگونه یک شغل برای خود دست و پا کند، لباس های خود را بشوید، در نگهداری خانه و تمییز کردن آن مشارکت کند، ایمن و منظم آشپزی، رانندگی و شنا کند و در نهایت چگونه از یک نقشه و راهنما برای رسیدن به مقصد، کمک گیرد.
**راهکار مسئولیت پذیری
این روانپزشک کودک و نوجوان افزود: از جمله مواردی که می تواند بچه های را مسئولیت پذیر کرد دخالت دادن آنان در کارهای منزل است. چراکه این امر موجب می شود کودک و نوجوان زحمات و خستگی والدین را درک کرده و خود را جزیی از خانه و خانواده بداند.
رابطیان در عین حال از والدین خواست که در سپردن کارهایی که کودک در آنها ناتوان است، خودداری و در واگذاری مسئولیت به کودکان اعتدال را رعایت کنند و سعی شود به فرزندان اول یا دختران، که بطور معمول وظایف سنگین تر و یا سختر را بر عهده این گروه از بچه ها قرار داده می شود، بیش از سایر فرزندان کاری واگذار نشود.
**ایجاد انگیزه به همراه نظارت
وی افزود: برای آماده سازی حضور کودک و نوجوان در اجتماع ضروری است تا هدف و انگیزه از این کار را برای آن ترسیم و چنانچه مسئولیتی بر عهده فرزندان واگذار نشود و تمامی کارهای منزل و یا بیرون از خانه را والدین انجام دهند، ناخودآگاه کودکان را وابسته به خود کرده و تضمینی برای موفقیت آنان در آینده نخواهد بود.
رابطیان در عین حال گفت: نظارت و سازماندهی دو مساله مهم در حفظ و تداوم مهارت آموزی به کودکان و نوجوانان است و والدین نباید با سرپیچی کردن از بار مسئولیت فرزند پروری که بر عهده دارند، کودکان و نوجوانان را در مسیر بالندگی و رشد تنها رها کنند.
نظر شما