به گزارش معاونت روابط عمومی و اطلاعرسانی آموزشوپرورش، محسن حاجی میرزایی روز دوشنبه در دیدار صمیمانه با مدیران حوزه ستادی در سالن اجتماعات ساختمان شهید رجایی، بر ضرورت گفتگوی بیشتر و تقریب نظرات تأکید کرد و افزود: سازمانها همانند انسانها دارای حیات محدود هستند که بهمرور از توانایی آنها کاسته میشود و روزی دچار مرگ میشوند؛ لذا طول عمر متوسط سازمانها همانند انسانها است، اما سازمانها میتوانند با تلاش با شادابی به حیات خود ادامه دهند.
وی با اشاره به اینکه نظام تعلیم و تربیت باید بداند به چه سمت و سویی حرکت میکند، گفت: گاهی اوقات بهمرور زمان مشکلات، محدودیتها و موانع موجب فراموشی اهداف یک سازمان میشود. بنابراین در بسیاری از موارد علی رغم تلاش برخی دستگاهها باز هم مأموریت اصلی آنها مغفول مانده است.
وی خاطرنشان کرد: سند تحول اهداف و جهتگیریهای مختلف تعلیم و تربیت را مشخص کرده است، اما آیا در نظام سنجش نیز همین اهداف مورد ارزیابی قرار میگیرند؟ لذا این موضوعها باید موردتوجه قرار گیرد.
وزیر آموزشوپرورش اظهار کرد: چشم انداز یک مجموعه فقط نباید روی کاغذ مکتوب شده باشد، بلکه درک روشن اعضای یک مجموعه از اهداف و آینده سازمان خود و حرکت به سمت آن است.
وی اضافه کرد: هیچ مدیری حق ندارد به علت مشکلات و محدودیتهای موجود از مسئولیتهای اصلی کوتاه بیاید و از اهداف غافل شود زیرا تعلیم و تربیت بار خطیری است که بر عهده ما گذاشته شده است، لذا باید تمام تلاش خود را برای تحقق اهداف آن به کار گیریم.
وزیر آموزش و پرورش بالندگی و سرزندگی را برای یک کشور حیاتی دانست و تصریح کرد: باید سازمانی داشته باشیم که به خلاقیتها عرصه ظهور و بروز دهد و عرصه خدمتی محل تجلی همه ارزشهای ناب باشد.
حاجی میرزایی اظهار داشت: سند تحول مجموعهای مدون و ساختاربندی است که هنوز روی کاغذ است، لذا باید تبدیل به عمل شود و به مفهوم تربیت چند ساحتی تبدیل شود. این مهمترین مأموریتی است که باید انجام شود و نیازمند تلاش همه افراد است.
وی با اشاره اتخاذ روشهای حمایتی نادرست از قشر مستضعف در ابتدای انقلاب تصریح کرد: بهجای کمک به افراد نیازمند باید شرایطی فراهم شود تا آنها بتوانند روی پای خود بایستند؛ لذا اگر چنین نشود نیازهای آنها پایانی ندارد و همواره اقدامات حمایتی باید ادامه یابد.
عضو کابینه تدبیر و امید گفت: در خیلی از موارد قادر به ارائه مشکل خود در قالب یک مسئله نیستیم و یا اینکه مسئله را نمیتوانیم بهخوبی توضیح دهیم. لذا مسئله زمانی حل میشود که بهخوبی ارائه شود و یکی از معضلات امروز جامعه ارائه نشدن درست و مناسب مسائل است.
وی بر فعال کردن همه ظرفیتهای موجود تأکید و عنوان کرد: باید تفکر حل مسئله در جامعه اشاعه یابد تا مجموعههای ستادی زنده و پویایی باشند؛ لذا هرکسی باید برای تحقق اهداف تلاش کند.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره ساحتهای ششگانه سند تحول گفت: هیچیک از مسائل خارج از ساحتهای ششگانه سند تحول نیست، لذا کمبودی در اسناد بالادستی نظام تعلیم و تربیت وجود ندارد و باید برای اجرایی کردن این اسناد اقدام شود.
وی در خصوص عدالت آموزشی اظهار کرد: باید فرصتهای آموزشی باکیفیت بهتر و مناسبتتری توزیع شود و در صورت ایجاد نشدن فرصتهای آموزشی با کیفیت، جامعه با مشکلاتی مواجه خواهد شد.
در ابتدای این نشست چند تن از مدیران ستادی به نمایندگی از حوزه های خود به ارائه برنامهها، چشماندازها و مشکلات و مسائل پیش رو پرداختند.
هر سال ۳۰ هزار بازمانده از تحصیل به چرخه آموزش بازگردانده می شوند
مسعود شکوهی به نمایندگی از معاونت آموزش ابتدایی اظهار داشت: آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش، مأموریت ایجاد دسترسی همگانی و عادلانه به آموزش را بر عهده دارد و بیش از ١٠ میلیون نوآموز و دانشآموز را تحت پوشش قرار داده است که ۶٠ درصد از جمعیت دانش آموزان کشور را تشکیل میدهد. هرساله ۳۰ هزار بازمانده از تحصیل به چرخه آموزش بازگردانده میشوند. از ابتدای دولت تدبیر و امید تاکنون در آموزشوپرورش عشایر ١١ درصد به مدارس شبانهروزی اضافه شده و همچنین پوشش تحصیلی دختران نسبت به پسران ٢ درصد افزایش پیداکرده است. حداقل و حداکثر تراکم دانشآموزی جزو دغدغههای اصلی آموزش ابتدایی است. مهمترین اولویتها در راستای سند تحول بنیادین عدالت آموزشی، دوره پیشدبستان، حرکت در مسیر فعالیت محوری بهجای محتوا محوری و ... است.
ملکی به نمایندگی از سازمان پژوهش و برنامهریزی و آموزشی گفت: مأموریت اصلی سازمان عملیاتی کردن اسناد تحولی و مطالبه اسناد است تا تصمیم های تعلیم و تربیت بر این مبنا گرفته شود. سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی ارتباط قوی و روشنی با سطح مدارس دارد. بین برنامه درسی تصمیمی و اجرایی فاصله وجود دارد و تلاش می شود این فاصله کاهش یابد.
محمدرضا مسیب زاده به نمایندگی از معاونت پرورشی و فرهنگی گفت: روح حاکم بر سند تحول بنیادین تقدم تربیت بر تعلیم است. با تکیهبر حضور مربیان و معاونان پرورشی فعالیتهای خوبی انجامشده است از جمله این فعالیتها تدوین نظام جامع مشاوره، میز نماد، یاریگران زندگی، دستورالعمل اردوها، برگزاری اردوهای دانشآموزی، برگزاری انتخابات شورای دانشآموزی، برگزاری مسابقات بینالمللی قرآن، برگزاری نماز جماعت و مناسبتهای ملی و...است.
محمد جعفری به نمایندگی از معاونت تربیتبدنی و سلامت اظهار داشت: کیفیت محوری، برنامه محوری، اخلاق محوری، مشارکت محوری و مدرسه محوری و ... در فعالیتها مدنظر قرا رگرفته شده است. مدرسه پویا، ورزش صبحگاهی، مدرسه قهرمان، مدرسه میزبان، افزایش ساعت درس تربیتبدنی، تجهیز اتاقهای بهداشت، سفیران سلامت، تغذیه سالم و...اجرا شده است و همچنین١٢٠ هزار آموزگار پایه آموزش داده شده و ردیف مستقلی در بودجه برای فعالیتهای تربیتبدنی فصلی جداگانه در نظر گرفته شده است.
بهروز جعفری به نمایندگی از مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی افزود: سنجش و پایش کیفیت نظام آموزشی و برنامهریزی برای ارزشیابی و تضمین کیفیت مدارس در سازمان پیگیری میشود. پذیرش قطعی سوابق تحصیلی در آزمون سراسری ورود به دانشگاهها، تأمین منابع لازم برای اجرای فرایند تصحیح اوراق امتحانات نهایی، توسعه سامانه جامع دانشآموزی، پرداخت حقالزحمه طراحان سؤالات و...از جمله درخواستهای سازمان سنجش و پایش کیفیت آموزشی است.
سید مصطفی آذر کیش به نمایندگی از معاونت آموزش متوسطه گفت: توسعه حرفهای معلمان، برنامه تعالی مدیریت آموزشگاهی و برنامه کیفی آموزش دانش آموزان در دست اجرا است. در توزیع متوازن دانشآموزی و هدایت تحصیلی خلاء وجود آورد. ماهیت آموزش مهارتی؛ تقاضامحوری و مشارکتی است و بدون این عوامل اجرای آن سخت است. تأمین نیروی انسانی، طراحی برنامه درسی، تجهیز کارگاهها و آزمایشگاهها، استقرار بودجهریزی عملیاتی، یکپارچهسازی دادهها و اطلاعات، بازنگری در برنامه درسی دانشجویان دانشگاه شهید رجایی و تصویب نظام جامع مشاوره از چالشهای این حوزه است.
نظر شما