به گزارش معاونت روابط عمومی و اطلاعرسانی وزارت آموزش و پرورش، زهرا مظفر در هشتمین جلسه کمیته سلامت اداری و مقابله با فساد ضمن تبیین برنامههای کمیته، اظهار داشت: شناسایی و اولویتبندی گلوگاههای فساد خیز در سطح ستادی و استانی باید مرتب در نظر گرفته شده و برای مفهوم فساد اداری فرهنگ سازی شود.
وی افزود: اداره کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات، چهار برنامه ابلاغی سازمان امور اداری و استخدامی را پیگیری میکند و بر اساس برنامه هشتم نظارت و رصد بر عهده اداره کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات است و مقرر شده در کمیته سلامت اداری و مقابله با فساد با حضور اعضا، شاخصهای این برنامه تدوین شود.
مدیرکل اداره ارزیابی عملکرد بابیان اینکه سازمان امور اداری و استخدامی بر مبنای ابلاغیه مسئول ارزیابی برنامهها است، گفت: شاخصها به دستگاهها ارجاع داده شده و دستگاهها باید بر اساس آن شاخصهای ملی مربوط به سازمان خود را تدوین و اجرا کنند.
مظفر با اشاره به برنامههای تصویبشده شورای عالی اداری، تصریح کرد: برنامه ششم؛ ارتقای فرهنگسازمانی است و مکاتبات آن با پژوهشگاه مطالعات انجامشده است تا شاخصهای این برنامه را تدوین کنند.
وی در ادامه اضافه کرد: برنامه هفتم؛ صیانت از حقوق شهروندان است که روابط عمومی و ارزیابی عملکرد مسئول پیگیری برنامه هفتم هستند.
رئیس کمیته سلامت اداری و مقابله با فساد تصریح کرد: برنامه هشتم؛ ارتقای پاسخگویی، شفافیت و مقابله با فساد است که از چهار نماگر تشکیل شده و در وزارت آموزشوپرورش مهمترین آنها، نماگر پیشگیرانه است.
مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات اذعان کرد: چهار ره نگاشت برنامه هشتم شامل؛ پیشگیری، نظارت و مراقبه، مقابله با فساد و سنجش و ارزیابی است که این چهارنماگر از سازمان امور اداری و استخدامی ابلاغ شده است.
وی افزود: افزایش برنامهریزی برای اثربخشی رسیدگی به تخلفات اداری یکی از اقداماتی است که در حال پیگیری است تا گامهای مؤثری در این مسیر برداشته شود.
مظفر خاطرنشان کرد: برنامه نهم؛ برنامه ارزیابی و نظارت است و سازمان امور اداری و استخدامی دستگاهها را مکلف کرده شاخصها را طوری تدوین کنند که تمامی برنامهها پوشش داده شود.
مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات تصریح کرد: در نظر است از ظرفیت اولیای دانش آموزان بهعنوان یک همکار در امر بازرسی و نظارت کمک گرفته شود. برنامهای برای استفاده از این ظرفیت در نظارت برنامههای آموزشی و پرورشی مدارس در دست تدوین است.
مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اقدامات لازم برای اجرای برنامهها، اظهار داشت: آموزش تخصصی همکاران از ستاد تا صف، تدوین منشور سلامت اداری و مقابله بافساد، توصیه فرهنگسازمانی، شفافسازی و مکانیزه کردن فرایندها، شناسایی گلوگاههای فساد در استانها از جمله اقداماتی است که عملیاتی شدن آنها پیگیری خواهد شد.
حجت الاسلام علی ذوعلم رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش نیز اظهار داشت: بیش از نیمی از جامعه با آموزش و پرورش در ارتباط هستند؛ چرا که معلمان، اولیا و دانش آموزان مخاطبان آموزشوپرورش را تشکیل میدهند. مهمترین حق جامعه در حاکمیت حق تربیت است و دانش آموزان حقدارند بهدرستی و خوب تربیت شوند.
ذوعلم خاطرنشان کرد: باید تعریفی جدیدی براساس نقش وزارت آموزشوپرورش از شاخصهای سلامت اداری و مقابله با فساد ارائه و زیرساختهای آن فراهم شود.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی گفت: شورای آموزشوپرورش در هر استان و انجمن اولیا و مربیان در هر مدرسه میتوانند در این مسیر مؤثر باشند و کمک کنند.
غلامرضا کریمی رئیس مرکز امور بینالملل و مدارس خارج از کشور نیز خاطرنشان کرد: به موازات فعالیتهایی که در فرآیندهای اداری انجام میگیرد، میزان تخلفات نیز بیشتر و شیوههای آن پیچیدهتر میشود.
وی اضافه کرد: افرادی که در حوزه سلامت اداری و مقابله با فساد فعالیت میکنند باید درک عمیق و گستردهای داشته باشند تا گلوگاهها را شناسایی کنند و متناسب با آن راهکار پیشنهاد دهند.
نظر شما