۱۰ آبان ۱۳۹۸، ۱۵:۱۱
کد خبرنگار: 2100
کد خبر: 83537632
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

سفری به شرق، جلوه نمایشگاهی پیوند فرهنگی گوته و حافظ

شیراز- ایرنا- سفری به شرق: گوته و دیوان غربی- شرقی، عنوان نمایشگاهی است که سیر علاقه مندی گوته ادیب آلمانی به حافظ و فرهنگ شرق را به تصویر می‌کشد.

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری شیراز جمعه ۱۰ آبان‌ماه برگزاری هفته فرهنگی آلمان در این شهر را گامی دیگر در توسعه مراودات فرهنگی بین ایران و آلمان دانست.

محمدرضا دهقان با بیان اینکه این نمایشگاه می‌تواند حافظ را از دید گوته به ما بشناساند، افزود: نمایشگاه سفری به شرق زمینه آشنایی شهروندان را با روح شعر و شاعری و ادب پیوند می‌دهد.

وی برنامه‌های هفته فرهنگی آلمان در شیراز را در سال‌های اخیر کم‌سابقه دانست.
رایزن فرهنگی آلمان در ایران نیز با بیان اینکه کلاوس گالاس مدیر فرهنگی و موسس جشنواره دیوان غربی- شرقی وایمار، معمار و باستان شناسی برجسته است، ابراز داشت: این نویسنده و محقق تاریخ عمده فعالیت‌های خود را معطوف به شیراز، شهر حافظ و وایمار کرده است.
اشتفان رایتزر ادامه داد: گالاس در همین مسیر فکری بود که دوستی بین دو شهر وایمار و شیراز را در سال ۲۰۱۰ برقرار کرد و در سال ۲۰۰۸ نیز  شرکت تعاونی دیوان غربی-شرقی را به منزله جشنواره‌ای برای نشان دادن اهمیت این دیوان برپا ساخت.
کلاوس گالاس که در این نمایشگاه در قالب تابلوهایی زندگی و آشنایی گوته با حافظ و فرهنگ شرق را در قاب عکس به تصویر کشیده است، درباره منش شاعر و متفکر آلمانی عنوان کرد: گوته طی سفر معنوی خود به مشرق با یافته‌های جدیدی رو به رو شد که آنها را در قالب سفرنامه با موضوعیت آداب و رسوم و سنن کشورهای مختلف به نثر کشیده است.
گالاس بیان کرد: گوته خود، شخصاً هیچگاه به شرق سفر نکرد، هرچند به رم و سیسیل سفر کرده بود و علاقه آنچنانی به آن سرزمین‌ها نشان نداد.
این پژوهشگر تاریخ گفت: او از سفر به سرزمین‌های کلاسیک آن زمان، یعنی جایی که اندیشه‌های اولیه اش نضج گرفت، اجتناب می ورزید؛ چراکه آن زمان این سرزمین‌ها در اشغال عثمانی بود و جنگ و هرج و مرج باعث شده بود که با اکراه به سفر به شرق بیندیشید.
به گفته گالاس، گوته می‌دانست راه رسیدن به شرق و جهان اسلام از قسطنطنیه می‌گذرد؛  اما ترجیح داد بیشتر در این رابطه مطالعه کند و البته، درنهایت هدف او حرکت به سمت ایران بود.
گوته شیفته سوره اخلاص بود

مدیر فرهنگی و موسس جشنواره دیوان غربی- شرقی وایمار در بخش دیگری از سخنانش به علاقه گوته به سوره اخلاص اشاره کرد و این موضوع را نشانه علاقه‌مندی او به اسلام دانست.
او ادامه داد: گوته می‌دید که در اسلام خبری از صلیب و پاپ نبود، دادگاه تفتیش عقاید وجود نداشت و رستگاری تنها با رعایت اصول پنجگانه اسلام میسر می‌شود.
گالاس این موضوع را که تنها خداوند است که می‌تواند انسان را به سوی رستگاری رهنمون شود، راهکاری تازه برای گوته دانست که تاثیری تازه بر او به جا گذاشته بود.
حدیث نبوی فلسفه گوته را عمیق بخشید

این پژوهشگر تاریخ با اشاره به اینکه حدیث نبوی « بمیرید، پیش از آنکه بمیرید» در مبانی فلسفی گوته تاثیری شگرف برجای گذاشت، گفت: این حدیث او را یک قدم جلوتر برد و باعث شد از  پله عشق بالا رود، اندیشه ای که در صوفی گری وجود داشت و معنای خاص خود را داشت.
او ادامه داد: گوته همواره در اندیشه این بود که فرهنگ غریبه را ارج نهد و بپذیرد، آنچه امروز در جامعه مهاجرپذیر و پناهنده پذیر آلمان می‌بینیم و به آن ارج می‌دهیم.
این نمایشگاه که در گالری تار وپود مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس برگزار شده است و تا ۱۳ آبان‌ماه برقرار است.
دیوان غربی– شرقی یا دیوان باختری–خاوری (به آلمانی: West-Östlicher Divan) اثری از یوهان ولفگانگ فون گوته، شاعر، فیلسوف و دانشمند آلمانی است که در سال ۱۸۱۹ منتشر شد. این کتاب به نظم سروده شده است و نویسنده بیشتر در آن از نمادها و عناصر ادبیات شرقی و ایرانی الهام گرفته است.
یوهان ولفگانگ فون گوته (به آلمانی: Johann Wolfgang von Goethe) زادهٔ ۲۸ اوت ۱۷۴۹ در فرانکفورت – درگذشتهٔ ۲۲ مارس ۱۸۳۲ در وایمار؛ شاعر، ادیب، نویسنده، نقاش، محقق، انسان‌شناس، فیلسوف و سیاست‌مدار آلمانی بود.
خواجه شمس‌ُالدّینْ محمّدِ بن بهاءُالدّینْ محمّدْ حافظِ شیرازی (زادهٔ ۷۲۷ هجری قمری – درگذشتهٔ ۷۹۲ هجری قمری در شیراز) است.

اخبار مرتبط