به گزارش ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، امروزه با توجه به نیاز به کاهش ابعاد سیستمهای انتقال حرارت در وسایل نقلیه از یک سو و همچنین نیاز به افزایش نرخ انتقال حرارت در تجهیزات نیروگاهی از سوی دیگر، سیستمهای انتقال حرارت با راندمان بالا موردتوجه ویژهای قرار دارند. ضریب هدایت حرارتی پایین سیالات رایج انتقال حرارت مانند آب در مقایسه با فلزات، مانع اصلی در کوچکسازی مبدلهای حرارتی است.
نانوسیالها از پراکنده شدن ذرات نانویی در یک سیال پایه بهوجود میآیند. بهواسطه این ذرات، ضریب انتقال حرارت سیال پایه به میزان قابل توجهی افزایش یافته و در مصرف انرژی صرفهجویی به عمل خواهد آمد.
در این راستا شرکت تامین نانوساختار آویژه افزودنی خنککننده آب رادیاتور (کولانت DZ) را تولید کرده و از آن در پروژههای مختلف نظیر نیروگاههایی در تهران و کهنوج و همچنین قطارهای شرکت رجا استفاده شده است.
مسعود امیری مدیر فروش این شرکت گفت: این محصول در نیروگاه طرشت تهران برای خنک کردن سیستمهای نیروگاهی استفاده شده است، همچنین شرکت رجا برای خنک کردن موتورهای دیزل لوکوموتیو و نیروگاه کهنوج برای خنک کردن تجهیزات تولید برق از این نانوسیال استفاده کرده است. در این محصول از نانوذرات مس و نقره استفاده شده، این نانوسیال به صورت افزودنی به آب افزوده میشود که موجب افزایش انتقال حرارت در سامانهها میشود.
امیری بیان کرد: در فصلهای گرم سال به دلیل بالا رفتن دمای هوا، سیستمهای نیروگاهی داغ میشوند، از این رو باید میزان تولید برق را چند مگاوات کاهش داد تا دمای دستگاهها از حد مشخصی بالاتر نرود. استفاده از این نانوسیال موجب شده تا بتوان بدون کاهش تولید برق، دمای تجهیزات را در حد بهینه تثبیت کرد، نتایج نشان داده که این نانوسیالها چهار برابر هزینه خود، ارزش در فرآیند ایجاد میکنند.
وی بیان کرد: با توجه به این که نانوسیالها تنها در سیکلهای بسته کار میکنند و قابلیت استفاده در سیکلهای باز را ندارند، ما به سراغ فناوری دیگری رفتیم و در حال حاضر از نانوپوشش نیز برای بهبود انتقال حرارت استفاده میکنیم. این نانوپوششها به شدت موردتوجه پالایشگاهها و پتروشیمیهای کشور قرار گرفته است.
امیری یادآور شد: این نانوسیال در مبدلهای خنککننده، ژنراتور دیزل، نیروگاهها، ماشینآلات معدن و کشاورزی، سیستمهای سرمایش و چیلرها، موتورهای دیزل (کامیون و اتوبوس) و انواع خودروهای سواری قابل استفاده است.
نظر شما