شهرام میرزایی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: شیوه اجرای برای یک جشنواره معتبر زیاد مهم و در اولویت نیست بنابراین ما باید روندی را ایجاد کنیم که در راستای ارتقای جایگاه واقعی تئاتر کردی پیش برود و تئاتر کُردی را به جایگاه خود برساند تا جوابگوی اتتظارات باشد.
وی برای برون رفت از بی نتیجه ماندن این جشنواره ها، برگزاری نشستهای تخصصی برای تعیین هدف و سیاستگزاری جهت پیشرفت و دیده شدن در جهان را پیشنهاد داد و تاکید کرد: هیاتی از هنرمندان با تجربه و با دانش را گرد هم آوریم تا کارگردانهای شاخصی را پرورش داده از آنها بخواهیم ۱۰ اثر یا بیشتر بسازند و به جشنواره معرفی کنند.
میرزایی یادآور شد: تئاتر کُردی برای ما کُردهای سراسر ایران مهمترین رویداد هنری و فرهنگی است تا ما هنرمندان با میل و رغبت خود کار کنیم و درد دلهای مردمان کُرد و حرفهای خودمان را در آن ارائه دهیم نه اینکه فقط جشنواره ای برگزار و به چند اثر جایزه دهیم و تمام، هیچ هدف و توسعهای هم نداشته باشیم.
وی هدف از برگزاری چنین جشنواره های را بهبود و ترقی وضعیت تئاتر دانست و افزود: بایستی جایگاه و مقام تئاتر کردی را در کشور و حتی جهان شناسایی کنیم و اهداف را طوری برنامه ریزی کنیم که ۱۰ سال بعد در جایگاه های جهانی حضور یابیم و محصول ادوار گذشته را در سال های آینده برداشت کنیم.
اهداف برگزاری جشنواره تئاتر کُردی تعیین شود
این هنرمند تحصیل کرده تئاتر در بخش دیگری اظهار داشت: تئاتر کُردی شاید از لحاظ اجرا ضعیف باشد ولی اصالت و حمایتی که در اینجاست در هیچ کجا نیست و دغدغههایی که هنرمندان دارند بسیار متعالی تر از کشورهای دیگر است.
وی با تاکید بر اینکه چند هنرمند شاخص به عنوان تئوریسین جلساتی را در خصوص اهداف برگزاری جشنوار و برداشت های از آن را ایجاد کنند، گفت: هر چند دبیرخانه و هیات اجرایی جشنواره تمام تلاش خود را در راستای برگزاری هرچه باشکوه تر جزم کرده ولی متاسفانه فقط هدفها را به چگونگی برگزاری و اجرای این رویداد اختصاص دادهاند.
میرزایی با بیان اینکه ما هنرمندان انتظار داشتیم در شانزدهیمن جشنواره تئاتر کردی نویسنده و کارگردان هایی شرکت می کردند که حاصل تفکر و تربیت شده جشنواره های ادوار گذشته میبود، افزود: دلیل اصلی این ضعف ها نبود هدف معین و مشخص برای این جشنواره است بنابراین باید هدفی والا در تفکر هنرمندان پرورش دهیم تا حاصل هر دوره را در دوره دیگر شاهد باشیم.
رقابتی بودن نمایشها به کیفیت جشنواره لطمه میزند
این هنرمند سنندجی با اشاره به اینکه رقابتی و مسابقه ای بودن این جشنواره به کیفیت و ساختارسازی کل مجموعه تئاتر کردی در آینده لطمه می زند، یادآور شد: بایستی جشنواره را از حس رقابتی بودن خارج کنیم و به سوی پرورش و ساختارسازی تئاتر کردی حرکت کنیم.
وی اضافه کرد: در این طرح ده ساله، سال به سال کارگردانها را تغییر داده و فقط توسط آنها اجرا داشته باشیم اگر اثری هم در میان آنها چند بار خوب درخشید در راستای سیاستی که مدنظر و تعریف و کارگردان ها را به این سمت و سو دعوت میکنیم بی شک موفقیتهای بزرگی را برای تئاتر کردی به ارمغان میآوریم.
میرزایی با اشاره به اینکه فراخوان و بازبینی و بعد انتخاب نمایش برای حضور در جشنواره دیگر منسوخ شده است، افزود: هیاتی برای انتخاب کارگردانهای ممتاز تشکیل دهیم تا آنها با بهترین شیوه نمایش های شاخص تولید کنند تا در فستیوال های جهانی هم حرفی برای گفتن داشته باشند.
وی یکی دیگر از نقطه ضعف این جشنواره ها را ارسال آثار به جشنواره فجر دانست و تاکید کرد: متاسفانه جشنواره فجر نه بهای آنچنانی به نمایش های کردی میدهند و نه استقبال میکنند، واقعا تئاتر کردی از لحاظ پشتیبانی و حمایت مالی فقیر است ولی از لحاظ کیفیت پربار و غنی است.
میرزایی اظهار داشت: تئاتر کردی پتانسیل و ظرفیت پیشرفت دارد بنابراین روابط بی مورد را رها کنیم و همه با هم جشنواره تئاتر کردی سقز را حمایت کنیم و با یک برنامه ریزی عالی و سیاستگزاری خوب این جشنواره را جهانی کرده و به برندی معتبر برای ایران اسلامی تبدیل کنیم.
شانزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر کردی سقز روز ۱۹ آذر با پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و اجرای نمایش حه سار در سقز آغاز شد و تا روز جمعه ۲۲ همین ماه ادامه دارد. در این جشنواره ۹ گروه داخلی و دو گروه خارجی با هم به رقابت خواهند پرداخت.
سقز با بیش از ۲۲۶ هزار نفر جمعیت دومین شهرستان پر جمعیت استان کردستان است که در ۱۹۰ کیلومتری شمال سنندج مرکز این استان قرار دارد.
نظر شما