۲۱ آذر ۱۳۹۸، ۱۰:۳۴
کد خبرنگار: 982
کد خبر: 83589838
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

«چگونه به دانش‌آموزان بازخورد ارایه دهیم»

۲۱ آذر ۱۳۹۸، ۱۰:۳۴
کد خبر: 83589838
«چگونه به دانش‌آموزان بازخورد ارایه دهیم»

اراک - ایرنا - «چگونه به دانش‌آموزان بازخورد ارایه دهیم» عنوان کتابی است که از سوی «سوسان ام،بروخارت»نوشته شده و گروهی با ترکیب «علیرضا بهرامی»، «شهرام نظرپوری»، مهدی یوسف‌وند» و «نسرین چلونگریان» آن را به فارسی ترجمه کرده‌اند.

این کتاب ۱۴۶ صفحه‌ای با شمارگان یک‌هزار نسخه از سوی انتشارات جهاد دانشگاهی استان مرکزی به چاپ رسیده و روانه بازار شده است.

قیمت هرجلد از این کتاب برای علاقه‌مندان به مباحث آموزش فراگیران  ۹ هزار تومان است.

این کتاب در هفت فصل ارایه شده و کوشیده است تا مفهوم بازخورد و انواع آن را شرح دهد و در خصوص مزایای استفاده از بازخورد در روند آموزش و پرورش دانش‌آموزان موضوعات متنوعی را با خواننده به اشتراک بگذارد.

سازگاری و تنظیم بازخورد برای یادگیران با ویژگی‌های متفاوت و پیشنهاداتی با محتوای خاص برای ارایه بازخورد در روند آموزش از دیگر موضوعات ارایه شده است.

در مقدمه‌ای که به قلم مترجمان کتاب ارایه شده هدف‌های فرآیند آموزشی را ایجاد تغییر در شاکله ذهنی و شناختی یادگیرندگان عنوان کرده است و تاکید دارد که این فرآیند باید به‌گونه‌ای باشد که بهترین کیفیت را در موقعیت‌های متفاوت به دست دهد و ارایه بازخورد در این گذار برای بهبود مهارت‌های آموختنی نقش محوری دارد.

بازخورد حاوی اطلاعات و راهبردهایی است که جهت و مسیر درست رسیدن به اهداف آموزشی را برای پیشرفت در یادگیری به دانش‌آموز نشان می‌دهد و بزخورد خوب زمانی اتفاق می‌افتد که در مورد زمان‌بندی، میزان، حالت، مخاطب برنامه‌ریزی ارایه شود.

فصل اول کتاب مرور کلی در تعاریف بازخورد است و فصل دوم انواع بازخورد را به صورت تخصصی و کاربردی برای معلمان توضیح داده است.

در فصل سوم کتاب خواننده چگونگی بازخورد نوشتاری موثر را با مولفه‌های آن می‌آموزد و مزایای آن به تفضیل بیان شده است و نحوه استفاده از لغات و بار معنایی آن‌ها، چگونه‌ نوشتن بر مبنای روحیات دانش‌آموز ، حاشیه نویسی بر تکلیف و وضوح و صراحت لهجه برای انتقال بازخورد مفید را شرح داده است.

در فصل بعدی نیز بازخورد کلامی با تمامی ویژگی‌ها به اشتراک گذاشته شده به نحوی که لحن صدا، موقعیت و زمان گفتار حاوی بازخورد و استفاده از شیوه‌های بازخورد سریع و آهسته، تاثیر گفت‌و گو در کلاس درس، کنفرانس خارج از کلاس، و اهمیت گفتار هدفمند در طول فرآیند عملی دانش‌آموز مطرح شده  و کوشش بر آن است که بیشترین اثربخشی از این مجرا به معلمان توضیح داده شود.

فصل پنجم کتاب چگونگی استفاده از بازخورد را در کمک به دانش‌آموز شرح داده به‌گونه‌ای که مدل‌سازی در استفاده از بازخورد بیان شده و آموزش‌های خود ارزیابی، توضیح کودکانه، اصلاح آزمون، آموزش مهارت ارزیابی هم‌شاگردی، اصول اساسی برای تصحیح هم‌شاگردی و برآورد روشن معیارها و اهداف یادگیری عنوان شده است.

در فصل ششم کتاب پیشنهادهایی مربوط به محتوا برای ارایه بازخورد عنوان شده که خواندن و نوشتن در دوره ابتدایی،  نوشتار در دوره دبیرستان، حل مسایل ریاضی، تکالیف پروژه‌ای مربوط به محتوای درسی و انسجام حوزه‌های موضوعی از جمله آن است.

فصل هفتم کتاب نیز به سازگاری بازخورد برای یادگیرندگان با ویژگی‌های متفاوت اختصاص دارد و از این منظر تطبیق بازخورد برای انواع دانش‌آموزان کوشا، موفق و کم‌تحرک عنوان شده و نحوه آموزش به دانش‌آموزی که زبان دیگری را فرا می‌گیرد نیز با استفاده از نمودار و شیوه‌های کاربردی آورده شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha