۲۴ آذر ۱۳۹۸، ۷:۵۰
کد خبر: 83592901
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بهبود ساختار تولید راه چاره افزایش فروش کالای ایرانی

سنندج - ایرنا - عدم موفقیت تولیدات ایرانی در جلب نظر مصرف‌کنندگان داخلی یکی از مشکلات مورد توجه است که کمبود تولیدات، تولید با کیفیت کم، گرانی محصولات داخلی و نبود فرهنگسازی از جمله علل آن است.

نحوه تولید، میزان آن و ضرورت افزایش فروش تولیدات صورت گرفته در کشور از جمله موضوعات مهم مورد توجه در اقتصاد ایران است و اخیرا هم رهبر معظم انقلاب در ادامه تاکیداتی که در زمینه تقویت تولید کشور داشتند به ضرورت خرید محصولات داخلی هم تاکید کرده‌اند.

استاد دانشگاه کردستان مشکل اصلی اقتصاد ایران را میزان و ساختار تولید می‌داند که بهبود آن بر فروش کالاهای داخلی هم تاثیر می‌گذارد اما رفع آن هم با چند ماه و یک سال امکان‌پذیر نیست و نیاز به پروسه طولانی دارد.

علی فقه‌مجیدی اظهار داشت: مشکلات اقتصاد ایران در ۱۰۰ سال اخیر انباشته شده و از زمان رضاخان که اقتصاد دولتی و بخش خصوصی ضعیف بوده این مشکلات آغاز شده است.

وی با بیان اینکه قوانین و مقررات دست و پاگیر و ساختار تولید ناکارآمد است، افزود:  برای رفع این مشکلات علاوه بر سیاست‌های کلی که اجرا می‌شود باید هر قسمت سیاست خود را پیش ببرد.

فقه مجیدی تاکید کرد: بهبود قوانین کسب و کار و مالکیت باید در دستور باشد و این تغییرات نیاز به یک انسجام ملی، حمایت از طرف مردم، دولت و مجلس دارد.

بدون تولید فقر و بیکاری از بین نمی‌رود

وی با بیان اینکه ریشه ثروت در انباشت سرمایه‌ متکی به تولید است، اضافه کرد: اقتصاد یک کشور وابسته به تولید است تا زمانی که تولیدی نباشد طبیعتا از بین بردن فقر، بیکاری و نابرابری موضوعیتی نخواهد داشت.

این استاد دانشگاه یادآور شد: ساختار تولید باید بهینه شود و تولید شکل گیرد بعد از آن در مورد اینکه توزیع منافع حاصل از تولید به چه شکل باشد صحبت شود.

وی اظهار داشت : توزیع و تقسیم منافع هدف درجه ۲ است بنابراین تولید مقدم بر هر سیاست و فعالیتی در اقتصاد است.

فقه مجیدی گفت: سیاست جایگزینی واردات و اینکه هر آنچه را که از خارج وارد می‌کنیم خود تولید کنیم از لحاظ علم اقتصاد محبوبیت خود را از دست داده و در عوض آن سیاست‌های توسعه صادرات جای آن را گرفته است.

وی افزود: توسعه صادرات به این معنی که بسیاری از کالاهایی که تولید آنها مزیتی ندارد و به صرفه نیست را وارد و کالاهایی که مزیت دارد را صادر کنیم.

فقه‌مجیدی یادآور شد: آیا موز را می‌توان در کردستان تولید کرد و صرفه اقتصادی دارد یا بهتر است به جای آن انار تولید و صادر و در عوض آن موز وارد کنیم.

کشور در بخش‌هایی که مزیت دارد تولید کند

وی اظهار داشت: توسعه تجارت اصل ماجراست که طی آن یک کشور در بخش‌هایی که مزیت دارد تولید بیشتری خواهد داشت و با هزینه کمتر محصولی را مبادله می‌کند و در بخش‌هایی که تولید کالایی مزیت ندارد به واردات رو می‌آورد.

این استاد دانشگاه کردستان با اشاره به اینکه می‌توانیم به تولید محصولاتی بپردازیم که تکنولوژی خاصی نیاز ندارد، اضافه کرد: از سال‌های قبل از انقلاب تاکنون خواسته‌ایم هر چیزی را خود در داخل تولید کنیم که نتیجه آن تعطیل شدن بسیاری از صنایع است.

فقه‌مجیدی با بیان اینکه چون در آن صنایع مزیت نداشیم و صنایعی میرا بود از چرخه تولید خارج شد، گفت: برخی از صنایع در کشور مزیتی برای تولید ندارد و با کمک‌های دولتی به کار ادامه می‌دهند.

وی افزود: این صنایع را باید آرام آرام وارد چرخه رقابت جهانی کنیم و ببینیم می‌توانند بقا داشته باشند که اگر نمی‌توانند باقی بمانند باید حذف شوند چون که هزینه‌های زیادی از سوی دولت برای آنها می‌شود.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه در عوض باید به سمت تولید بیشتر محصولاتی که در تولید آن قدرت بیشتری داریم برویم، یادآور شد: ایران به عراق، افغانستان و کشورهای عربی صادرات دارد و می‌تواند محصولات زیادی به این کشورها صادر کند.

وی تاکید کرد: ایران در زمینه توسعه محصولات پتروشیمی مشکلی ندارد و می‌توانیم در تولید آن مزیت داشته باشیم.

فقه‌مجیدی اظهار داشت: در کشور نیروهای کارآمد و تحصیل کرده‌ای داریم که می‌توانیم به پشتوانه آنها به صادرات خدمات تکنولوژی یا خدماتی که در کشورهای همجوار نیاز است، بپردازیم.

وی افزود: در صنایع دستی از جمله فرش و صنایعی که با نیروی کار ارزانتر امکان تولید آنها وجود دارد می‌توانیم بیشتر فعالیت کنیم.

فقه‌مجیدی گفت: ۱۰ درصد سرمایه‌گذاری‌هایی که در حوزه خودروسازی کرده‌ایم اگر در زمینه پوشاک و فرش که دارای مزیت است، ‌ می‌کردیم الان می‌توانستیم موفق‌تر باشیم.

وی یادآور شد: نه اینکه بخش خودروسازی را تعطیل کنیم بلکه باید از ساختار دولتی خارج شده و یک ساختار خصوصی به خود بگیرد.

این استاد دانشگاه در رابطه با ظرفیت‌های استان کردستان در تولید اظهار داشت: در استان هم تولیدات کشاورزی داریم که صنایع تبدیلی آن مزیتی است که سرمایه گذاری در این زمینه می‌تواند موفق باشد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر کردستان در تولید مرغ شرایط خوبی دارد و در بخش دام سنگین و شیر ظرفیت افزایش تولید داریم به طور کلی صنایع دامداری و تولیدات وابسته به آن در استان دارای مزیت است.

فقه‌مجیدی با اشاره به اینکه استان در زمینه محصولات تکنولوژیک هم در چند سال اخیر رشد کرده است، گفت: فضایی در پارک علم و فناوری فراهم شده و تولیداتی داشته‌اند که در سطح کشور و حتی کشورهای همجوار مورد توجه است.

وی افزود: اگر برنامه‌ای مشخص از طرف سیاست گذاران استان برای تولید مشخص شود به عنوان مثال می‌توانیم در تولید کفش و پوشاک هم مزیت داشته باشیم چون انسان‌های هنرمندی در این بخش داریم.

فقه‌مجیدی یادآور شد: در گردشگری هم کردستان دارای مزیت است اما گردشگری ما به دریاچه زریوار محدود شده در حالیکه گردشگری ورزش، طبیعت گردی، ‌ گردشگری فرهنگی و گردشگری ماجراجویی برای دیدن مناطق مختلف در استان قابلیت رشد و توسعه دارد.

گرانی و کیفیت کم ۲ دلیل رویگردانی از کالاهای ایرانی

رئیس اتاق اصناف سنندج هم گفت: گرانی و کیفیت نامناسب اجناس ۲ دلیل اصلی عدم اقبال به کالاهای ایرانی است اما در موارد زیادی هم کالای ایرانی تولید نمی‌شود.

فرهاد عزت‌پور اظهار داشت: مواد اولیه برای تولید در کشور کم است و چون با ارز و به قیمت آزاد این مواد تهیه می‌شود در نتیجه شاهد گرانی کالای تولید داخل هستیم.

وی با بیان اینکه بسیاری از شهرستان‌ها در کشور که تولیدکننده نیستند و تولیدات کمی دارند افزود: اصناف و فروشندگان در این شهرستان‌ها مجبور به خرید از تهران هستند بنابراین تمرکز بیشتر تولیدات کشور در تهران موجب شده قیمت‌ها هم در دست تولیدکنندگان تهرانی باشد.

عزت‌پور اضافه کرد: یکی از دلایل دیگر که موجب گرانی اجناس تولید داخل می‌شود وابستگی آن به قیمت دلار است که با تغییر قیمت این ارز خارجی، قیمت کالای تولید داخل هم تغییر می‌کند.

 تورم توجه به کالاهای باکیفیت را بیشتر کرده است

یکی از شهروندان سنندجی عدم کیفیت را دلیل خرید کمتر تولیدات داخلی بیان می‌کند و می‌افزاید: نمی‌ارزد کالایی ایرانی بخریم و چند ماه بعد کالا خراب شود یا کارایی اولیه را نداشته باشد.

کیوان رضایی اضافه کرد: این موضوع بویژه وقتی کالاهایی برقی یا لوازم خانگی همچون یخچال و تلویزیون خریداری می‌کنیم اهمیت پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه کمبود کالای باکیفیت در این بخش اظهار داشت: با توجه به تورم بالا وقتی مردم برای یک کالای گران قیمت هزینه می‌کنند ترجیح می‌دهند کالایی را خریداری کنند که کیفیت لازم را داشته باشد و مدت طولانی‌تری مورد استفاده قرار گیرد تا مجبور به خرید مجدد نشوند.

رضایی یادآور شد: البته برای برخی از کالاها همچون پوشاک و کفش امکان خرید داخلی وجود دارد و من از خرید آنها متضرر نشده‌ام و پشیمان نیستم.

تولیدات کم کیفیت دیگر تولیدات را تحت تاثیر قرار داده است

یک فروشنده هم در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: ما به عنوان فروشنده تابع تقاضای بازار و خریداران و مشتریان خود هستیم بنابراین اگر مردم کالای خارجی را بخواهند نمی‌توانیم سرمایه خود را صرف کالایی ایرانی کنیم و با روی دست ماندن آن متضرر شویم.

جمشید حسین‌پناهی اضافه کرد: به نظرم کیفیت پایین بیشتر تولیدات داخلی دلیل اصلی کاهش رویکرد مردم به آنها است البته در برخی موارد تولیدات ایرانی واقعا حرف برای گفتن دارند و با نمونه خارجی خود رقابت می‌کنند.

وی یادآور شد: تولیدات کم کیفیت ایرانی تولیدات باکیفیت را هم تحت‌الشعاع قرار داده و بسیاری گمان می‌کنند همه تولیدات داخل کم کیفیت است.

حسین‌پناهی تاکید کرد: برای اینکه فروش تولیدات داخلی با کیفیت افزایش یابد باید برای این کالاها تبلیغ بیشتری صورت گیرد، سیستم توزیع بهتری داشته باشند و در کنار آن فرهنگسازی لازم هم انجام شود.

وی افزود: ما هم به عنوان فروشنده مایل هستیم که کالایی با کیفیت در داخل تولید شود تا یا خود مجبور به سفر به خارج از کشور برای خرید کالا نشویم یا مجبور نشویم با واسطه کالایی خارجی را تهیه کنیم.

حسین‌پناهی گفت: حتی اگر این کالای با کیفیت در داخل همین شهر سنندج تولید شود هم از نظر هزینه‌ها، سرعت تهیه آن کالا و هم به دلیل علاقه‌ای که به شهر و کشور خود داریم آن کالا را ترجیح می‌دادیم اما به دلیل کمبود تولید کالای با کیفیت داخلی، مشتریان هم بیشتر رو به کالای خارجی آورده‌اند و ما هم مجبور به تهیه این نوع کالاها هستیم.

کیفیت پایین بسیاری از تولیدات داخلی دلیل اصلی عدم توسعه تولیدات داخلی و رویگردانی خریداران ایرانی از اجناس و کالاهای وطنی است.

به نظر می‌رسد توزیع تمرکز، هزینه‌ها، توان و انرژی داخلی برای گسترش تولید در همه بخش‌ها و تلاش برای تولید هر کالایی در داخل موجب شده تولیدکنندگان نتوانند بر روی تولیداتی دارای مزیت در کشور تمرکز کنند وکالاها در بسیاری بخش‌ها با کیفیت کمتری تولید شود.

بنابراین با توجه به نظر برخی از اقتصاددانان تنها راه چاره افزایش فروش کالای ایرانی بهبود و تغییر ساختار تولید کشور است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha