انتقاد رییس سابق ستاد مشترک ارتش ترکیه از سیاست های منطقه ای اردوغان

تهران - ایرنا - «ایلکر باشبوغ» رییس سابق ستاد مشترک ارتش ترکیه، دولت این کشور را به دخالت در امور داخلی کشورهای منطقه متهم کرد و حفظ یکپارچگی سوریه را برای امنیت و ثبات ترکیه ضروری دانست.

به گزارش روز شنبه خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، باشبوغ ترکیه را به عادی سازی روابط با سوریه و دولت قانونی این کشور فراخواند و تاکید کرد که این روش، تنها راه برای حل بحران سوریه و مهار تاثیرات این بحران بر ترکیه است.

رییس سابق ستاد مشترک ارتش ترکیه همچنین نسبت به دخالت آنکارا در امور داخلی دیگر کشورها به ویژه کشورهای همسایه خود هشدار داد.

ترکیه در ۲۵ مهرماه برای عقب راندن شبه نظامیان کرد سوریه از مناطق مرزی الرقه و الحسکه سوریه، عملیات نظامی موسوم به چشمه صلح را در شمال سوریه آغاز کرد.

یکی از اهداف ترکیه از این عملیات نظامی ایجاد «منطقه امن» در شمال سوریه در حدفاصل شهرهای راس العین و تل ابیض به طول ۱۲۰ کیلومتر و عمق ۳۰ کیلومتری از مرزهای ترکیه عنوان شده است.

حملات یک هفته ای ترکیه، پس از توافق آتش بس میان ترکیه و آمریکا به طور موقت متوقف شد.

روسیه و ترکیه نیز در جریان مذاکرات «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه و «رجب طیب اردوغان» همتای ترکیه ای وی، در سوچی روسیه در تاریخ ۳۰ مهر به توافق ۱۰ ماده‌ای درباره سوریه دست یافتند که مهمترین بخش آن تفاهم بر سر خروج تمام واحدهای متعلق به شبه نظامیان کرد از عمق ٣٠ کیلومتری مرز ترکیه از جمله منبج و مناطق حومه آن است.

پیش‌تر نیز آنکارا در عملیات «سپر فرات» از تاریخ ۳ شهریور۹۵  تا ۹ فروردین ۹۶ به خاک سوریه حمله کرده بود.

ارتش ترکیه در دومین عملیات نظامی خود در خاک سوریه از روز ۲۰ ژانویه ۲۰۱۸ (۳۰ دی ماه ۱۳۹۶) با همراهی نیروهای موسوم به ارتش آزاد، عملیاتی را به نام «شاخه زیتون» در منطقه عفرین  با هدف مبارزه با نیروهای مسلح کُرد آغاز کرد و پس از دو ماه در تاریخ چهارم فروردین ماه ۱۳۹۷ این منطقه را به تصرف کامل خود درآورد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha