تحول در نظام سلامت کشور به عنوان یکی از اولویت های دولت تدبیر و امید طی دو دوره تصدی در دستورکار متصدیان بهداشت و سلامت قرار گرفته است.
این مهم با طرح تحول سلامت آغاز شد و با اجرای طرح های گوناگون فراز و فرودهایی را پشت سر گذاشت. اکنون به نظر می رسد ایستگاه تحول سلامت به دانشگاه های علوم پزشکی کشور رسیده است و مسئولان این حوزه ارتقای بهداشت و سلامت کشور را در گروی تغییر و تحول در آموزش و ساختار دانشگاه های علوم پزشکی به عنوان مبدا تربیت پزشکان در لباس مجریان سلامت در کشور می دانند.
در سال های اخیر اما مسئولان حوزه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور بارها بر لزوم تغییر در ساختارهای آموزش پزشکی و دانشگاه های علوم پزشکی کشور تاکید کرده اند. دانشجویان علوم پزشکی نیز وجود برخی چالش های موجود در عرصه آموزش را مانع کارآمدی هرچه بیشتر و جذب در بازار اشتغال این بخش عنوان می کنند.
اکنون بار دیگر مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از تلاش برای تغییر در ساختارهای آموزشی این وزارتخانه سخن می گویند.
سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز دهم دی ماه در اجلاس معاونان آموزشی دانشکدهها و دانشگاههای علوم پزشکی کشور گفت: باید آموزش های لازم متناسب با شرایط جامعه و نظام ارائه خدمت را در دوره های آموزشی دانشجویان، ادغام کنیم. کشور بیشتر به متخصصان داخلی، اطفال، جراحان عمومی و زنان نیاز دارد و در نظام سلامت، سرباز برای ارائه خدمت کم و ژنرال، زیاد داریم و این هم یکی از گرفتاری های حوزه آموزش است.
وی افزود: در حال حاضر هنوز دانشجویان رشته پرستاری را بیمارستان محور تربیت می کنیم و آموزش های مراقبت در منزل را به او ارائه نمی کنیم. همچنین به مولفه های اجتماعی موثر بر سلامت به شکل عمیق نگاه نکرده ایم و آشنایی با این مولفه ها، باید جزء لاینفک آموزش علوم پزشکی باشد.
نمکی تاکید کرد: هنوز هم اعتقاد دارم که انسان های ماهر متناسب با نظام ارائه خدمت، تربیت نکرده ایم که بخشی از ساختار ارائه خدمت و بخش دیگر به مهارت آموزی در دانشگاه ها برمی گردد. اگر دانشگاه بتواند به این سوالات پاسخ دهد که چه کسی را با چه سطحی از مهارت طی چه دوره ای با چه هزینه ای کجا توسط چه کسی و برای کدام جایگاه ارائه خدمت می خواهیم تربیت کنیم، به پیشرفت می رسیم.
وزیر بهداشت با اشاره به اینکه روزمرگی روسای دانشگاههای علوم پزشکی عنوان کرد: روسای این دانشگاه ها درگیر روزمرگی و از امور آموزشی و پژوهشی غافل شدهاند، به همین علت سازمان سلامت در استانها تشکیل میشود تا روسای دانشگاهها به آموزش و پژوهش اولویت دهند.
پیگیری سهمیه ایثارگران
موضوع اختصاص سهمیه ایثارگران و صندلی فروشی در دانشگاه های علوم پزشکی در ماه های اخیر نقل محافل خبری دانشگاه ها بوده است. در این زمینه وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از پیگیری سهمیه ایثارگران خبر داد و گفت: در مورد سهمیه ایثارگران پیشنهادی برای اصلاح سهمیه ها در دولت مطرح شده و در حال پیگیری است، اما به طور کلی در مورد سهمیه ها و ظرفیت دانشگاه ها نمی توانیم یک رای کلی بدهیم و باید در هر رشته ای با توجه به توانمندی دانشگاه و نیاز جامعه و نظام ارائه خدمت، سهمیه ها و ظرفیت ها را اصلاح کنیم.
نمکی افزود: نباید با منابع دولتی افرادی را تربیت کنیم که بعدا نتوانند وارد بازار کار شده و مشغول شوند. لذا ضرورت دارد که این موضوع بررسی شود تا ببینیم چه کسی را در چه سطحی و با چه مهارتی در کجا و برای چه جایگاهی تربیت می کنیم و از ظرفیت های موجود بیشترین بهره را ببریم.
امکان دسترسی همگان به آموزش عالی باید فراهم باشد
وزیر بهداشت همچنین بر فراهم بودن امکان دسترسی همه افراد جامعه از هر طبقه ای به آموزش عالی تاکید کرد و گفت: همچنین به دنبال برقراری عدالت آموزشی در دانشگاه ها هستیم. تمام افراد با استعداد واجد شرایط بدون توجه به پایگاه طبقاتی باید بتوانند به آموزش عالی دست پیدا کنند.
به گفته نمکی، اینکه در جاهایی پیامک هایی می بینیم که با پرداخت پول پذیرش قطعی در دانشگاه علوم پزشکی می گیرید قابل قبول نیست و مسوولان دانشگاههای علوم پزشکی به شدت مقابل این امواج ایستاده اند و سعی می کنیم فقیرترین و البته بهره مند ترین افراد اگر شرایط لازم را دارند از آموزش محروم نشوند.
آموزش پزشکی نباید به دست افراد بیسواد بیفتد
وزیر بهداشت معتقد است که آموزش پزشکی چه سطح تخصصی و چه سطح عمومی و جامعه محور باید توسط اساتید و هیات علمی دانشگاه ها انجام شود نه اینکه به دست یکسری افراد شیاد و بی سواد بیافتد.
وی می گوید: این یک فضاحت برای آموزش عالی کشور است که می بینیم یک دلال با اعلام شماره تلفن و خیلی راحت وعده تضمین قطعی قبولی در رشته پزشکی را می دهد باید؛ اگر رو به روی این موج بی عدالتی می ایستادیم این دلالان تا این حد جسور نمی شدند. این مسیر به بی هویتی حرفه پزشکی منجر می شود. باید دوباره امور پذیرش دانشگاه ها را بازنگری کنیم و ببینیم چرا عده زیادی از فارغ التحصیلان بیکار مانده اند. آمارها نشاند می دهند ۴۴ درصد بیکاران کشور، لیسانس به بالا هستند.
وزیر بهداشت ادامه داد: اگر جواب این سوال را دادیم که چه کسی را در کجا و به چه منظوری در دانشگاه های علوم پزشکی ترببیت کرده ایم به رسالتمان عمل کرده ایم اما در خیلی جاها من جواب این سوال را ندارم. در خیلی جاها فقط ژنرال هایی تربیت کرده ایم که سرباز ندارند. تعدادی فوق متخصص تربیت شده است در حالی که برای خدمات داخلی، کودکان و زنان کمبود داریم. با قیمت های گران، آدم هایی با خدمات گران تربیت کرده ایم، باید ببینیم سرانه تربیت و خدمات یک فوق متخصص چقدر است و چرا باید خدمات نظام سلامت این قدر گران باشد، باید این مسائل را بازنگری کنیم و کاری کنیم که افرادی با دوره های کوتاه مدت بتوانند با کیفیت ترین خدمات را هزینه مناسب به مردم ارائه کنند.
به گفته نمکی، بسیاری از خدمات تخصصی با دوره های کوتاه مدت برای پزشکان عمومی قابل ارائه است باید افرادی با پتانسیل های متعدد تربیت کنیم اما اکنون این طور نیست، در بسیاری از مناطق تخت بیمارستانی ایجاد می کنیم اما پرستار نداریم، تکنسین هوشبری و اتاق عمل نداریم. این وظیفه ماست که منابع عمومی را به طور مناسب هزینه کنیم.
نظر شما