معرفی شیوه تولید قطعات فلزی به روش چاپگر سه بعدی در دانشگاه امیرکبیر

تهران- ایرنا- عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: برای نخستین بار همایش ساخت افزایشی به میزبانی این دانشگاه برگزار شد تا روش تولید قطعات فلزی به روش چاپگر سه بعدی با رویکرد نوآوری و فناوری معرفی شود.

حمید امیدوار امروز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا در این باره افزود: نخستین همایش ساخت افزایشی با رویکرد نوآوری و فناوری با حضور سخنران‌های داخلی و خارجی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر روز چهارشنبه دوم بهمن ماه برگزار شد تا دانشجویان با معرفی آثار نوآورانه خود به بخش صنعت، امیدوارتر و با انگیزه بیشتری به تحصیل و تولید فناوری جدید ادامه دهند.

ساخت افزایشی (پرینت سه بعدی) یکی از روش‌هایی است که در آن با استفاده از یک منبع لیزر پرتوان پودر فلزات ذوب شده و به هم متصل می‌شوند. این فرایند قادر است پودر ماده فلزی مورد نظر را به صورت موضعی به ذوب کامل برساند و آن را به یک قطعه سه بعدی جامد تبدیل کند. از این صنعت در بخش نیروگاهی، هوا فضا، پزشکی، خودرو و الکترونیک استفاده می‌شود.

امیدوار گفت: مشکلاتی در طراحی و ساخت فلز برای تولیدکنندگان بخش صنعت کشور وجود دارد که طرح‌ها نوآورانه و فناورانه دانشجویان کمک به سزایی برای ارتباط بیشتر دانشگاه با بخش صنعت می کند. در همین همایش حدود  ۸۰ درصد مهمانان حاضر از بخش صنعت بودند.

رییس مرکز نوآوری دانشکده مهندسی مواد و متالورژی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به تفاهم نامه‌ ای که با یکی از صنایع داخلی بزرگ برای کمک به ساخت نیروگاه منعقد شده است، اظهار داشت: طبق این تفاهم‌نامه، دانشگاه می‌تواند برخی از قطعات را به روش پرینت سه بعدی بسازد و با توجه به اینکه کشورهای آلمان، آمریکا و ژاپن صاحب این فناوری هستند، این نوآوری تاثیر به سزایی در رشد صنایع خاص دارد.

امیدوار توضیح داد:‌ این تفاهم نامه با حضور نمایندگان دانشگاه های امیرکبیر و مالزی و یکی از صنایع بزرگ کشور در حوزه نیروگاهی به امضا رسید.

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی مواد و متالورژی دانشگاه صنعتی امیرکبیر به دغدغه‌هایی این بخش اشاره کرد و گفت: مرکز نوآوری به حمایت نیاز دارد. البته معاونت علمی رییس جمهوری در  این خصوص قول هایی داده است که امید است محقق شود. زیرا توجه به نوآوری دانشجویان در دانشگاه منجربه تقویت آنها و جلوگیری از مهاجرت نخبگان به خارج از کشور می‌شود.

وی گفت: در این همایش سه کارگاه آموزشی و یک مسابقه دانشجویی در دو بخش فلزی و پلیمری برگزار شد و در نهایت سه تیم در حوزه فلزی و ۲ تیم در حوزه پلیمر برگزیده شدند. البته در این مسابقه طراحی قطعه برعهده دانشجویان بود و ساخت را شرکت مپنا انجام داد.

امیدوار خاطرنشان کرد: اساتیدی از کشورهای مالزی و ایران و در حوزه مهندسی ساخت افزایشی و پزشکی سخنرانی کردند که سخنران کلیدی عباس علی آبادی، مدیرعامل مپنا بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha