نتیجه مدیریت باتجربه کار نو است

تهران-ایرنا- وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: نتیجه و حُسن کار یک مجموعه مدیریت با تجربه مبتنی بر دانش این است که کار نو و خلاقانه انجام می‌دهد.

منصور غلامی امروز - دوشنبه - در کنفرانس ملی توسعه سرمایه انسانی که در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، آموزش تمامی کارکنان وزارت علوم را حتی آنها که سال آخر خدمت شان هستند، ضروری دانست.

وی افزود: در بخش خصوصی شاهد چابکی و کارایی بهتری هستیم، آموزش نیروی انسانی اساس کار است و در بدو و حین خدمت از اهمیت زیادی برخوردار است.
وزیر علوم همچنین اظهار داشت: مسائل مادی و وابستگی های مالی را باید کاهش داده و بهره وری را افزایش دهیم.
غلامی تصریح کرد: حُسن مجموعه مدیریت با تجربه و حرکت مبتنی بر دانش این است که کار نو و مبتنی بر تجربه را انجام دهد.

وی برگزاری این قبیل نشست ها را با مشارکت دانشگاهیان و با حضور مدیران متخصص را عاملی موثر در حوزه توسعه نیروی انسانی دانست.
وزیر علوم تاکید کرد: حضور مجموعه وسیع از دانشگاه‌ها و سایر دستگاه‌های اجرایی، همفکری‌ها و بهره‌مندی از نظرات متخصصان و صاحبان دانش را عمق بیشتری می بخشد.
غلامی ادامه داد: توسعه نیروی انسانی، سال‌های زیادی در کشور مورد اهمیت قرار داشت اما هنوز در سطح کلان، رضایتی از آثار این برنامه ریزی‌های و تلاش‌ها نمی‌بینیم.
وی ادامه داد: برخی مدیران هم در این مورد نقد دارند چرا که در کاربست نیروی انسانی، موفق نبودیم.
حتما باید دلایل این مورد بحث قرار بگیرد.
وزیر علوم با بیان اینکه کاربست یافته‌های علمی و تجربیات باید ارزیابی شود، یادآور شد: یک علت آن، ضعف‌های ساختاری است و باید نقطه ضعف‌های این مساله را بررسی کنیم.
غلامی همچنین گفت: دانشگاه‌ها به دلیل نزدیکی به مباحث علمی و در اختیار داشتن اعضای هیات علمی و متخصص در کنار خودشان باید در این زمینه پیشگام باشند.
وی تاکید کرد: بدنه نیروی انسانی سنگینی در بخش‌ های دولتی و به دلیل الگو برداری در برخی بخش‌های خصوصی که قدیمی‌تر هستند، ایجاد شد که این ساختار با نگاه ‌های خاص عاطفی، درون دستگاهی و نگاه‌های جانبدارانه نهادهای فرعی در دستگاه‌ها تا به امروز تداوم پیدا کرده‌ است.
وزیر علوم تصریح کرد: به همین علت کمتر به سمت چابک سازی حرکت کردیم یا در واقع این حرکت کند بود.
غلامی افزود: بهره‌گیری از فناوری برای خدمات رسانی دقیق، سریع و انجام امور استاندارد نکته‌ای است که در اکثر نهادها و سازمان‌ها باید مورد استفاده قرار بگیرد.
وی ادامه داد: به نظر می رسد این خدمات رسانی دقیق در برخی مواقع به کار گرفته نمی شود و در بیشتر مواقع افرادی را مامور سیستم‌ های جدید قرار دادیم که به اصول کار آشنا نیستند.
وزیر علوم اظهار داشت: در بخش خصوصی چابک سازی بهتری داریم و بخش دولتی باید با توجه به اینکه منابع عمومی برای آن صرف می‌شود، بهره بری بیشتری به نسبت بخش خصوصی باید داشته باشد.

کنفرانس ملی توسعه سرمایه انسانی صبح امروز با حضور وزیر علوم و معاونان اداری مالی دانشگاه ها گشایش یافت.

تلاش نیروی انسانی خلاق برای ایجاد فضای یاددهنده و یادگیرنده، تحکیم فرهنگ آموزش و پژوهش و زمینه‌سازی برای فرصت شغلی، ایده‌پردازی در عرصه علمی و اجرایی کشور از طریق ارائه دستاوردها، توجه به دستاوردهای بین‌المللی نظام توسعه سرمایه انسانی مطلوب، اجرایی کردن برنامه‌های توسعه تحول در نظام اداری کشور با رویکرد سرمایه انسانی هدفمند، ایجاد ارتباط بین دانشگاه‌ها، پژوهشگاه، پارک‌های علم و فناوری برای کسب تجارب برتر ملی و بین‌المللی، اشتراک دانش دستاوردهای علمی از طریق ویدئوکنفرانس و بهره‌گیری از تجارب داخلی و خارجی از محورهای اصلی این کنفرانس دو روزه است.

دانشگاه ها بعد از انقلاب متحول شدند 

وزیر علوم در جمع خبرنگاران با اشاره به چهل و یکمین سال پیروزی انقلاب اسلامی گفت: در چهل و یکمین سال پیروزی انقلاب اسلامی نظام ما جایگاه تثبیت شده‌ای پیدا کرد و با توجه به تحریم‌ها و تنگناهایی که پیش پای انقلاب وجود داشت، توانستیم به دستاوردهای خوبی برسیم.
وی اظهار داشت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، دانشگاه ها متحول شدند.
غلامی تاکید کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، در دهه شصت کمبود نیروی تحصیل کرده در کشور وجود داشت. در حالی که کارشناسان و پزشکان خارجی در کشور ما فعالیت می‌کردند و بعد از انقلاب از آنها خواسته شد کشور را ترک کنند. 
به گفته غلامی، وظیفه دانشگاه‌ها این شد که با تربیت نیروی انسانی کارآمد، جای نیروهای خارجی را پر کنند و اوایل دهه هفتاد دانشگاه‌های ما موفق شدند نیروی تحصیل کرده را به جامعه تزریق کنند. 

وزیر علوم تاکید کرد: اکثر قریب به اتفاق کارشناسان ایرانی، تحصیل‌کردگان دانشگاه‌های داخل هستند.
وی افزود: بعد از ۱۲ تا ۱۳ سال صاحب جایگاه علمی یا یک رتبه علمی در جهان شدیم و در سال‌های بعد این جایگاه علمی افزایش یافت.
غلامی اظهار داشت: در مرحله سوم رشد علمی بعد از انقلاب، دستاوردهای علمی تا حدی مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
وی خاطرنشان کرد: این اقدامات از اوایل دهه ۹۰ شروع شد تا به سمت کاربردی شدن نتایج تحقیقات حرکت کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha