یک نظریه جامع باید برای نظام آموزش کشور تدوین شود

تهران- ایرنا- عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: نداشتن نظریه و نادیده گرفتن نقش برنامه درسی در تولید محتوا و برنامه‌ریزی از مهم‌ترین مشکلات کتاب های درسی است و از این رو باید به یک نظریه جامع برای نظام آموزش کشور دست یافت.

رضا مراد صحرایی امروز یکشنبه در نشست علمی نقد کتاب درسی فارسی دوره اول ابتدایی در سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی اظهار داشت: نقد از افول حرکت های علمی جلوگیری می کند. نقد کردن مزایای فراوانی دارد و کار مهمی است؛ چرا که با کودکانی سرو کار داریم که آینده را رقم می زنند.
وی با بیان اینکه در حوزه تالیف کتاب های درسی پیشرفت های خوبی حاصل شده است، افزود: با توجه به اینکه نگاه ما به آینده است، باید کتاب های درسی را نقد کرد تا پیشرفت های بیشتری در این موضوع حاصل شود.
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در باره اهمیت بحث خواندن و نوشتن خاطر نشان کرد: اگر روزی بگویند به هر دلیلی درس های موجود در دوره ابتدایی را به دو درس کاهش داد، کتاب فارسی یعنی خواندن و نوشتن الزامی است.
وی با اشاره به اینکه خواندن برابر با اندیشیدن است، گفت: به خواندن در کتب درسی به عنوان یک مهارت نگاه نمی شود.
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی خاطر نشان کرد: نظریه های بسیاری در دنیا برای آموزش زبان فارسی وجود دارد، اما نویسندگان و برنامه ریزان با نظریه های خواندن در زبان آشنا نیستند.
وی خواندن را مسئله ای روان شناختی و جامعه شناختی دانست و گفت: مشکل کتب درسی کشور، نداشتن نظریه است، نظریه می تواند جهت را برای مولفان مشخص کند.
زبان شناس دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه ایران تنها کشور چند زبانه جهان نیست، عنوان کرد: کشور ما یک آزمایشگاه زبان است. در این کشور ۲۰ زبان برای قومیت ها وجود دارد، اما  کتاب تدریس شده در مدارس برای دانش آموزان همه اقوام یکی است.
مراد صحرایی تاکید کرد: هیچ نظریه ای این موضوع را تایید نمی کند که دانش آموزان نوشتن و زبان آموزی را با هم تجربه کنند. زبان باید پیش از سواد آموزی آموخته شود، در کتب درسی تمایز میان زبان و سواد نادیده گرفته شده است.
به گفته عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، پیامد منفی نبود نظریه در کتب درسی در نادیده گرفتن تمایز زبان و ادبیات مشخص می شود. در کتاب های درسی همواره این مطلب نادیده گرفته می شود که ابتدا باید بار زبانی یک نشانه ادبی درک شود. 

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: نباید از تهران یک کتاب برای دانش آموزان تمام کشور نوشته شود. برنامه درسی باید موقعیتی، متن محور، مهارت محور، مذاکره ای باشد و کتاب درسی باید محوریت خود را مشخص کند.
مراد صحرایی ادامه داد: نقدهای کتاب های درسی از معلمان شنیده می شود، اما اجرایی نمی شود، باید رابطه بین مولف، معلم و زبان آموز رعایت شود.

اولین نشست علمی نقد کتاب‌های درسی فارسی دوره اول ابتدایی (پایه های اول، دوم و سوم) با هدف بهبود و ارتقای سطح کیفی کتاب های درسی و با حضور متخصصان و صاحب نظران، معلمان، مؤلفان و کارشناسان حوزه تعلیم و تربیت در سالن اجتماعات سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی برگزار شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha