به گزارش روز شنبه وزارت آموزش و پرورش، سیدجواد حسینی در نشست شورای راهبردی سند تحول بنیادین ضمن تشریح این سند اظهار داشت: این سند تحولی با اصل تطابق سازی به عنوان اصول ۷ گانه این سازمان و با ۴ هدف از اهداف سازمان و همچنین با هفت استراتژی از استراتژی های ۱۲ گانه سازمان منطبق است.
وی در ادامه به ضرورت و بیان مساله پرداخت و اظهار داشت: جامعه دوستدار انسان، نظریه امتداد، نظریه توسعه انسان بنیاد و نظریه دارایی محور از جمله نظریاتی است که طرح با نگاه به آنها طراحی شده است.
معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: از جمله مبانی طراحی بسته تحولی، مستندات سند تحول در زیر نظام رهبری و اهداف ۴، ۵ و۶، اهداف ۱ و ۵ برنامه های درسی، هدف عملیاتی ۱۶ تربیت معلم و تامین نیروی انسانی و هدف عملیاتی ۱۴ تامین فضا، تجیهزات و فناوری است.
حسینی همچنین گفت: در این بسته تحولی همچنین بر چرخش های تحول آفرین از روش های نظری به روش های کاربردی و مهارتی، جدا سازی به فراگیر سازی، معلمان تک مهارتی به چند مهارتی و استفاده از ابزارها و فناروی های نوین به جای فناوری های سنتی تاکید شده است.
وی تصریح کرد: در کنار این مستندات اهداف دوره های تحصیلی براساس ساحت های ۶ گانه در تمامی بخشهای آن پشتیبان این سند تحولی در ادامه با اشاره به مبحث مناسب سازی اظهار داشت: مناسب سازی شامل ۷ مولفه معلمین، محتوا، والدین، دانش آموزان ویژه و عادی، فضا و جامعه است
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان این که بسته تحولی مناسب سازی، مدرسه انطباقی و مداخلات طلایی و بهنگام دارای چهار برنامه و ۱۱ فعالیت است، اظهار داشت: برنامه اول ایجاد شبکه جامع آموزش و اطلاع رسانی دیجیتالی شامل۳ فعالیت طراحی و تولید اپلیکیشن جامع آموزش و پرورش استثنایی، سامانه ندای همراه سوم و ایجاد پایگاه آموزش مجازی است.
حسینی افزود: برنامه دوم مناسب سازی مبتنی بر توانمند سازی مدیران، معلمان و جامعه است که سه فعالیت نهضت زبان اشاره، نهضت بریل آموزی و آموزش معلمان مبتنی بر مهارتهای چندگانه را شامل می گردد.
وی هچینین گفت: برنامه سوم مدرسه انطباقی است که مشتمل بر ۴ فعالیت الگوسازی مدرسه انطباقی دانش آموزان با اختلال طیف اتیسم، الگوسازی مدرسه انطباقی پذیرا ویژه دانش آموزان تلفیقی –فراگیر، نهضت مشارکتی توان افزایی و راه اندازی و ایجاد سیستم رادیویی FM است
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه چهارمین برنامه ارائه شده در شبکه تحولی آموزش و پرورش استثنایی کشور به مداخلات بهنگام طلایی در بعد تشخیص، آموزش توانبخشی و حمایتی مربوط می شود، یادآور شد: در این برنامه در خصوص تشخیص جامع و به موقع، مداخلات بهنگام در گروه های ۷ گانه دانش آموزان با نیازهای ویژه تاکید شده است و در این راستا سند جامع مداخلات بهنگام و طلایی با همکاری معاونت آموزشی و خصوصا وزارت بهداشت و درمان و بهزیستی به اجرا گذارده خواهد شد.
نظر شما