تهیه ۸۲ هزار وسیله آموزشی مورد نیاز دانش‌آموزان استثنایی در سال جاری

تهران- ایرنا- رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: ۸۲ هزار وسیله‌ای که برای مباحث آموزشی و پرورشی دانش آموزان استثنایی تحت عنوان نهضت توان‌افزایی لازم است، در سال تحصیلی جدید مهیا می‌شود.

سیدجواد حسینی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش درباره طرح ‌های تحولی سازمان آموزش و پرورش استثنایی اظهار داشت: وزیر آموزش و پرورش از زمان ابتدای ورود به این وزارتخانه، چندین جلسه برای اجرایی سازی سند تحول بنیادین برگزار کرد که در نتیجه این جلسات قرار است در راستای اجرای سند تحول بنیادین، ذی نفعان یعنی دانش‌آموزان، معلمان و اولیا از منافع آن بهره‌مند شوند؛ از این رو باید اقداماتی دقیق، عینی و مشخص انجام شود.

وی افزود: قرار است ابعادی از سند تحول بنیادین را که شوق‌انگیز، فراگیر و قابلیت اجرایی و سنجش را نیز داشته باشد، مورد توجه قرار داد تا تجلی آن دیده شود. از این رو قرار شده است که هر معاونت اولویت های خود را در قالب یک سری بسته‌ها تولید کند که سه تا از این بسته های تولید به حوزه استثنایی مربوط می‌شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تاکنون ۲۵ بسته تحولی در معاونت‌های مختلف وزارتخانه تولید شده است، خاطرنشان کرد: مدرسه انطباقی، مداخلات به‌هنگام طلایی، بسته توسعه مشارکت‌ها و کاهش تمرکز و اجتماعی شدن عناوین بسته‌های تحولی سازمان آموزش و پرورش استثنایی است.

حسینی ادامه داد: بسته‌های تحولی سازمان آموزش و پرورش استثنایی در قالب ۱۰ برنامه و بیش از ۳۵ فعالیت طراحی شده که در حال اجرای این برنامه‌ها هستیم، در حال حاضر لایه طراحی و نظری انجام شده و لایه بعدی که برنامه‌ای بود، در حال اجرا است.

وی با بیان اینکه بیش از ۸۵ درصد برنامه‌های طرح‌های تحولی سازمان آموزش و پرورش استثنایی نوآورانه است، گفت: در حال حاضر از لایه‌های نظری و برنامه ای عبور کرده و به لایه‌های اجرایی و نهادی رسیده‌ایم.

ایجاد پایگاه جامع مجازی در همه استان‌هاست

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه در لایه اجرایی برای برنامه‌ها مالک انتخاب شده است، گفت: یکی از فعالیت‌ها در مدرسه انطباقی ایجاد پایگاه جامع مجازی در همه استان‌هاست، گفته شده که باید خود را با شرایط جدید استفاده از فناوری‌ها منطبق کرد؛ بنابراین در هر استانی یک پایگاه جامع آموزش‌های مجازی ایجاد می‌شود.

حسینی افزود: زمانی که این طرح پایه گذاری شد، کرونا وجود نداشت و با توجه به تعطیلی مدارس برای سیل، زلزله و هوای آلوده پیش‌بینی می‌شد که یک پایگاه ایجاد شود که دانش‌آموزان در خانه آموزش‌های لازم را ببینند.

وی ادامه داد: این پایگاه‌های مجازی قرار بود که تا ۱۵ شهریور دایر شوند که تاکنون ۸ پایگاه در کشور فعال شده است.

راه‌اندازی سامانه ندای همراه در ۳۲ استان کشور

معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه با بیان اینکه بیش از ۷۰ هزار دانش‌آموزان استثنایی به صورت تلفیقی فراگیر مشغول تحصیل هستند، اظهار داشت: در این طرح به طور مثال دانش‌آموز نابینا با هوش عادی در مدارس عادی تحصیل می‌کند و در این شرایط معلم، مدیر، اولیا و حتی خود دانش آموزان نیز در برقراری ارتباط با یکدیگر مشکل دارند.

حسینی افزود: به منظور برقراری ارتباط بهتر میان این دانش آموزان استثنایی و سایر افراد در ۳۲ استان کشور، سامانه ندای همراه مستقر شده که مشاورینی در این سامانه هستند که کارشان راهنمایی کردن مدیر مدرسه پذیرا است.

وی خاطرنشان کرد: بیش از ۲۰ هزار مدرسه وجود دارد که دانش‌آموزان تلفیقی فراگیر را در کنار دانش‌آموزان عادی قرار می دهد، از این رو هم معلم و دانش آموزان برای برخورد با یکدیگر نیاز به راهنمایی دارند، این راهنمایی را سامانه ندای همراه انجام می‌دهد که باید در همه استان‌ها مستقر باشد.

متناسب‌سازی ۱۲۹ کتاب دانش آموزان استثنایی

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادامه با اشاره به اینکه در مدارس انطباقی برای استفاده از فناوری‌های نوین اپلیکیشن جامع آموزش طراحی شده است، اظهار داشت: اپلیکیشن جامع آموزش در مدرسه انطباقی طراحی می‌شود که دانش‌آموزان از طریق موبایل به شکل تعاملی بتوانند با معلمان ارتباط داشته باشند.

حسینی افزود: ۲ هزار و ۷۰۰ محتوا در پایگاه‌های محتوای آموزشی تولید شده است که بتواند در قالب این اپلیکیشن در اختیار دانش آموزان قرار گیرد.

وی یادآورشد: کلیت این بسته‌های تحولی این است که در مدرسه انطباقی دانش آموزان استثنایی با شرایط منطبق شوند، کتاب، فضا، معلم، تجهیزات، والدین و دانش آموزان معلم و نگرش جامعه را با این دانش آموزان منطبق کنیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: مدارس انطباقی به دنبال این است که شرایط تعلیم و تربیت استاندارد برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه را انطباق سازی کند، در ۳۲ استان کشور ۶۴ مدرسه یعنی یک پذیرای عادی و استثنایی الگویی مناسب سازی می‌شود تا سایر مدارس بر این اساس خود را منطبق کنند.

حسینی افزود: مدرسه مناسب سازی شده ۳۲ مدرسه پذیرا و ۳۲ مدارس اوتیسم در نظر گرفته شده است، همچنین ۱۲۹ کتاب دانش آموزان استثنایی برای سال ۹۹ مناسب سازی می‌شود و ۱۰ درصد معلمان آموزش مهارتی چندگانه متناسب با شرایط جدید می‌بینند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha