تب‌وتاب آسیای میانه برای مهار کرونا درپی ورود ویروس از اروپا

تهران – ایرنا – کشورهای آسیای مرکزی از اولین کشورهایی بودند که تدابیری از جمله محدودیت تبادل مسافر با چین را به اجرا گذاشتند، اما ویروس کرونا از راه اروپا راه خود را به قزاقستان و ازبکستان باز کرد و اکنون این کشورها در تب‌وتاب کنترل و مهار آن هستند.

کشورهای آسیای مرکزی از اواخر ماه ژانویه (اوایل بهمن ماه) تدابیری را علیه کرونا در پیش گرفتند از جمله کشور قزاقستان صدور روادید برای مسافران چینی را محدود کرد و قرقیزستان و تاجیکستان نیز که به مناسبت سال نو چینی مرزها را بسته بودند، بستن مرز را تمدید کردند.

** تاجیکستان و تشدید محدودیت ورود مسافران خارجی

کشور تاجیکستان از اوایل ماه مارس (از روز دوشنبه ۱۲ اواسط اسفند ماه) ورود اتباع ۳۵ کشوریکه تا آن زمان موارد مثبت کرونا داشتند را ممنوع کرد. اما کشور روسیه که اولین مورد مثبت کرونا را روز دوم ماه مارس اعلام کرده بود در این فهرست قرار نگرفت. افزایش شمار مبتلایان به کرونا در روسیه زنگ خطری برای آسیای مرکزی خواهد بود زیرا روسیه یکی از محتمل‌ترین مسیر انتقال کرونا به آسیای مرکزی خواهد بود. در حالی که شمار زیادی از کارگران مهاجر آسیای مرکزی در روسیه مشغول به کار هستند، بازگشت آنها به کشورهای خود می‌تواند موجب شیوع ویروس در آسیای میانه شود. این درحالی است که برخی از این کارگران بطور غیرقانونی در روسیه کار می‌کنند و تمایلی به مراجعه به مراکز درمانی در روسیه ندارند و این مساله می‌تواند خطر شیوع احتمالی را بیشتر کند.

مقامات تاجیکستان اعلام کردند که تمام شهروندان بازگشتی از کشورهای مذکور در فهرست ممنوعیت به مدت دو هفته در قرنطینه قرار می‌گیرند و همچنین همه مسافران ورودی مورد آزمایش درجه تب قرار می‌گیرند.

دولت تاجیکستان همچنین از مردم این کشور خواست که از رفتن به مساجد برای نماز جمعه خودداری کنند. یک سخنگوی کمیته دولتی امور دینی در فیسبوک اعلام کرد که رفتن به مساجد ممنوع نیست اما در پی درخواست تعدادی از امامان مساجد این مساله مطرح و در دست بررسی است. تاجیکستان که با کشورهای چین و افغانستان هم مرز مشترک دارد مرزهای خود با این کشورها را هم بسته است.

محدودیت‌های اعمال شده بر ورود چینی‌ها تا جایی پیش رفت که اواسط بهمن ماه برخی رسانه‌ها گزارش دادند دولت تاجیکستان گروهی از دیپلمات‌های چینی را که از طی مراحل قرنطینه خودداری کرده بودند، به مدت ۱۸ ساعت در فرودگاه بین‌المللی شهر دوشنبه معطل نگاه داشته است. این در حالی است که چین یکی از شریکان اقتصادی مهم تاجیکستان است.  وزارت بهداشت تاجیکستان مقرر کرده که همه افراد ورودی از چین به مدت ۲ هفته قرنطینه شوند. در کشور تاجیکستان نیز تا کنون موردی از ابتلا به کرونا تایید نشده است.  

در همین حال تصمیم دولت‌های ازبکستان و قزاقستان برای بستن مرزها موجب بسته شدن مسیر زمینی مسافرت اتباع تاجیکستان به روسیه شده است.
 

** ‌قرقیزستان : تمدید بستن مرزهای چین و مجازات نقض قرنطینه

قرقیزستان که به مناسبت سال نو چینی مرزها را با چین بسته بود در پی شیوع کرونا، مدت بستن مرز با چین را تمدید کرد و همچنین قرنطینه اجباری دو هفته‌ای برای افراد ورودی از کشورهای ایران، کره جنوبی، ایتالیا و ژاپن بعلاوه افراد ورودی از چین را آغاز کرد. این کشور از پنجشنبه گذشته ورود مسافران از کشورهای فرانسه، آلمان و اسپانیا را منع کرد.

این کشور آسیای مرکزی همچنین بنا بر تازه‌ترین تصمیمات تمام افراد ورودی از کشورهای دارای موارد تایید شده کرونا را به سه گروه تقسیم‌بندی می‌کند. برای تعیین اینکه هرکشور در کدام گروه قرار می‌گیرد عواملی مانند شمار کلی مبتلایان به کرونا در آن کشور، میزان گسترش کرونا در آن کشور در مدت ۱۰ روز گذشته و شاخص آمادگی آن کشور برای شیوع بیماری بر اساس سازمان‌های بین‌المللی مستقل ملاک قرار می‌گیرد.

بر این اساس، ورود تمام اتباع خارجی که در ۳۰ روز گذشته از کشورهای چین، ایتالیا، ایران، کره جنوبی، فرانسه، آلمان و اسپانیا دیدن کرده‌اند به قرقیزستان ممنوع است. اتباع  قرقیزستان نیز که به این کشورها سفر کرده‌اند برای ورود به کشور خود ۱۴ روز در مراکز خاصی قرنطینه می‌شوند.

همچنین تمام اتباع خارجی ورودی به قرقیزستان از کشورهای گروه دوم شامل آمریکا، ژاپن، سوئد، سوئیس، انگلیس، بلژیک و هلند باید مدت ۱۴ روز را در قرنطینه خانگی سپری کنند و افرادی که قرنطینه را نقض کنند مطابق قانون مجازات خواهند شد.

رسانه‌های قرقیزستان امروز دوشنبه گزارش دادند که این کشور قصد دارد از کشور چین برای مبارزه با کرونا درخواست کمک مشاوره‌ای و عملی کند. شورای امنیت قرقیزستان تشکیل جلسه داده و به وزارتخانه‌های بهداشت و امور خارجه دستور داده که برای دریافت کمک از چین اقدام کنند. همچنین تصمیم گرفته شده که اقدامات مقابله‌ای علیه شیوع کروناه در مناطق روستایی و مناطق مرزی تشدید شود.

** ترکمنستان و تشدید نظارت بر ورودی اتباع خارجی

در ترکمنستان که با ایران مرز مشترک دارد تا کنون موردی رسمی از ابتلا به کرونا اعلام نشده و نظارت‌ بر ورود اتباع خارجی تشدید شده است.

به گزارش آکی‌پرس به نقل از رسانه‌های ترکمنستان،  این کشور اواسط اسفندماه از ورود سه شهروند خارجی که دو تن از آنها دیپلمات‌هایی از یک کشور عربی بودند جلوگیری کرد. این افراد با پروازی از شهر آلماتی قزاقستان آمده بودند و هواپیمای ‌آنها بنابر تدابیر جدید بجای ورود به شهر ترکمنستان در فرودگاهی در شرق این کشور به زمین نشست.

این سه مسافر که همگی مجوزهای لازم برای سفر به ترکمنستان را داشتند به عشق‌آباد منتقل و از آنجا با پرواز یک هواپیمای ترکمنستان به استانبول فرستاده شدند. توضیح مشخصی به این افراد درباره اخراج آنها داده نشد و صرفا گفته شد که این اقدام برای جلوگیری از ورود ویروس کرونا به ترکمنستان انجام می‌شود.

بنا بر گزارشی از سفارت فرانسه در عشق‌آباد، ترکمنستان از ۲۳ فوریه (یکشنبه چهارم اسفند) از ورود اتباع کشورهایی که موارد آلودگی به کرونا داشته‌اند جلوگیری کرده است. وزارت خارجه ترکمنستان روز ۱۵ اسفند ماه دیپلمات‌های خارجی و نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی را از اقدامات مقامات این کشور برای جلوگیری از ورود کرونا به ترکمنستان آگاه کرد.

علاوه بر اینها، قربان‌قلی بردی‌محمدف رئیس جمهور ترکمنستان نیز دست به کار طبابت سنتی و کاربرد گیاهان دارویی شد ه و دستور داده که مردم در معرض دود هرمال (garmala) قرار گیرند.

** ورود ویروس کرونا از اروپا به قزاقستان و ‌ازبکستان

با وجود تمام مراقبت‌ها و تدابیر احتیاطی آسیای مرکزی بخصوص حساسیت بر ورودی‌ها از کشور چین، ویروس کرونا بنا به گزارش‌های رسمی تا کنون راه خود را به کشورهای قزاقستان و ازبکستان باز کرده است.

ازبکستان نیز هرچند از ابتدای مطرح شدن شیوع کرونا از اواسط اسفند ماه تدابیری را اتخاذ کرده بود اما ویروس کرونا بالاخره به این کشور رسید و این هفته اعلام شد جواب آزمایش کرونای فردی که از فرانسه به ازبکستان رفته بود مثبت اعلام شده است. ازبکستان روز یکشنبه اولین مورد را تایید و اعلام کرد که ۱۵۰ نفر را که با همان هواپیمای فرد آلوده از پاریس وارد شده اند قرنطینه کرده است. رسانه‌های ازبکستان امروز دوشنبه گزارش داده‌اند که شمار مبتلایان به شش نفر افزایش یافته است.  

بر اساس این گزارش، کشور ازبکستان نیز از روز یکشنبه این هفته با تایید اولین مورد مثبت کرونا تدابیری برای مقابله با شیوع کرونا در پیش گرفت. دولت ازبکستان مدارس و دانشگاهها را برای مدت سه هفته تعطیل و تمام مراسم های عمومی را لغو کرد.  وزارت بهداشت این کشور اعلام کرد که تدابیر لازم برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا را در دستور کار قرار داده است.

در همین حال هواپیمایی دولتی ازبکستان نیز اعلام کرد که پروازها به برخی از شهرها در اروپای غربی، آسیا و خاورمیانه را تا پایان ماه آوریل به حال تعلیق درآورده و یا کاهش داده است. پروازها به فرانسه، اسپانیا و انگلیس از روز شنبه ۱۴ مارس به تعلیق در آمده است.  همچنین اتباع کشورهای چین،  کره جنوبی،  ایتالیا، ایران، انگلیس،  فرانسه و اسپانیا به طور موقت از ورود به ازبکستان منع شده اند. این ممنوعیت شامل دارندگان گذرنامه های دیپلماتیک یا خدمت نمی شود.  در ازبکستان تولیدکنندگان ماسک بطور سه شیفت مشغول به کار شده و روزانه بیش از ۵۰۰ هزار ماسک تولید می‌کنند. قرار است دو پزشک چینی برای کمک در این زمینه بزودی به ازبکستان بروند.  

**  اعلام وضعیت اضطراری در قزاقستان و لغو مجمع اقتصادی آستانه

در قزاقستان که تا کنون ابتلای هشت نفر به کرونا تایید شده، ‌ بر اساس دستور "قاسم جومارت توقایف" در این کشور حالت اضطراری اعلام شده و  ورود به قزاقستان و خروج از این کشور برای همه افراد بجز دیپلماتها و افراد مدعو دولت محدود می شود. شهروندان قزاقستان مجاز به خروج از کشور نیستند و فقط اتباع این کشور می توانند به کشور بازگردند. بر اساس این دستور همچنین قرنطینه سراسری در کشور قزاقستان اعلام می شود. دو تن از افراد آلوده به کرونا در قزاقستان نیز به کشورهای ایتالیا و آلمان سفر داشته‌اند.   نهمین فرد آلوده به کرونا در قزاقستان هم دختری است که به آلمان سفر کرده است. رئیس جمهوری قزاقستان قرار است امروز دوشنبه از طریق تلویزیون با مردم این کشور صحبت کند. حالت اضطراری قرار است تا روز ۱۵ آوریل (یک ماه دیگر) ادامه داشته باشد.

در همین حال این کشور برگزاری مجمع اقتصادی آستانه را نیز به علت شیوع کرونا لغو کرده است.   "یارلی توگژانوف" (Yeraly Tugzhanov) معاون نخست وزیر قزاقستان اعلام کرد که ممنوعیت برگزاری مراسم‌های عمومی از روز ۱۳ مارس (جمعه ۲۳ اسفند) اجرایی شده است.  مجمع اقتصادی آستانه قرار بود در چهارچوب نشست وزیران سازمان تجارت جهانی در روزهای ۸ تا ۱۱ ژوئن ۲۰۲۰  (۱۹ تا ۲۲ خرداد ۹۹) در شهر نورسلطان پایتخت قزاقستان‌ برگزار شود.  اما "علیخان اسماعیلوف" (Alikhan Smailov ) معاون اول نخست وزیر و وزیر دارایی قزاقستان اوایل ماه جاری میلادی اعلام کرد که نشست وزیران سازمان تجارت جهانی لغو شده است. از این رو مجمع اقتصادی آستانه نیز لغو شده است.  

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha