اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری در خراسان شمالی ضروری است

 بجنورد- ایرنا- معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: رونق صادرات مستلزم برخی اقدامات از جمله اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری است اما در این باره به شدت با کمبود اعتبار روبه‌رو هستیم.

امین قربانی روز شنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: یکی دیگر از مشکلات مهم صادرات، انجام تعهدات ارزی برای این فعالان اقتصادی است که این فعالان اقتصادی را با مشکل روبه رو کرده است، به طوری که برخی از تجار، به علت مشکلات ناشی از تعهدات ارزی، صادرات را متوقف کرده اند.

وی اظهار داشت: صادرکنندگان بعضا، برای خرید مواد اولیه، با نرخ آزاد ارز معامله می کردند و مکلف بودند تا با نرخ نیمایی، که کمتر از نرخ آزاد بود، ارز به بانک مرکزی تحویل دهند به همین علت، تجارت را متوقف کردند اما اکنون که نرخ ارز نیمایی و ارز بازار آزاد، به هم نزدیک شده، مشکل کمتر شده است.

قربانی افزود: به علت تحریم ها، بازگشت پول به کشور از طریق نظام بانکی، با مشکل مواجه شده است و صادرکننده ها به ناچار اقدام به جابه جایی پول از طریق چمدانی می کنند که این امر با خطرات خاص خود همراه است. از طرفی صادرکننده در ارائه ارز حاصل از صادرات به بانک مرکزی با مشکل روبه رو است.

وی تصریح کرد: با توجه به افزایش نرخ ارز، تجار دیگر به راحتی نمی توانند هزینه های مربوط به حضور در نمایشگاه های بین المللی را تامین و پرداخت کنند، در استان هم در این زمینه اعتبار مناسبی منظور نشده است. 

وی با بیان اینکه تجار و فعالان اقتصادی استان برای رونق فعالیت های خود نیاز به حمایت دارند اظهار داشت: بازرگانان برای فعالیت های خود، به سرمایه در گردش نیاز دارند، تسهیلات بانکی با نرخ بالا پرداخت می شود و بر این اساس، این فعالان اقتصادی تمایلی به دریافت این تسهیلات ندارند. 

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: مشکلات مربوط به انتقال ارز، همچنان گریبان گیر صادرکننده ها است، تجار به علت تحریم ها، نمی توانند ارز را منتقل کنند  با خیلی از کشورها تبادل ندارند، 

وی افزود: تعهد ارزی، مشکل  مهم صادرات است، صادر کننده باید تعهد داده است، ارز حاصل از صادرات را به بانک مرکزی بازگردند، صادر کننده برای اینکه ارز حاصل از صادرات را به چرخه اقتصادی  بازگرداند، باید ارز را در صرافی ها دست به دست بچرخاند و در این زمینه، دچار هزینه های اضافی می شود.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: دولت این هزینه ها را در نظر ندارد و به همین لحاظ برخی صادر کننده ها، نتوانستند ارز را برگرداند و البته از صادرات صرف نظر کردند. 

وی گفت: تفاوت ارزش و قیمت گذاری بر روی کالا و بهای فروش رفته آن در کشور مقصد، مشکل دیگری است برای صادرکننده در زمینه بازگرداندن ارز ایجاد شد، البته بخش نامه ای صادر و اعلام شد که ارزش گذاری کالا باید کارشناسی شده باشد تا مشکل تفاوت قیمت کالا که میان گمرک و صادرکننده است، حل شود.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی افزود: مبادلات با برخی کشورها از حمله عراق و افغانستان بر مبنای ریال انجام می شود و البته این امر هم با مشکلاتی همراه است، صادر کننده باید ارز حاصل از صادرات را به چرخه اقتصادی کشور بازگرداند، این امر مشمول هزینه می شود.

خراسان شمالی حدود ۴۰۰ واحد تولیدی و صنعتی با سرمایه گذاری ۱۳ هزار میلیارد ریال و اشتغال ۱۱هزار نفر دارد که از لحاظ داشتن صنایع بزرگ صنعتی در بین ۳۱ استان کشور رتبه دهم را داراست.

سهم اشتغال در این استان در سه بخش کشاورزی با ۳۹.۶ درصد، صنعت با ۲۴.۳ درصد و خدمات ۳۶.۱ درصد است.

سهم این استان در حوزه کشاورزی بیش از میانگین کشور است اما در حوزه صنعت و خدمات پایین تر است.      

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha