ظرفیت‌سازی در سدهای خراسان شمالی برای مهار سیلاب‌ها ایجاد شد

بجنورد- ایرنا- مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی گفت: ظرفیت‌سازی لازم در سدهای استان ایجاد شده و اکنون برای مهار سیلاب‌های احتمالی آمادگی وجود دارد.

سیدعقیل مرتضوی روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اکنونی نیمی از مخازن سدهای استان خالی است و به همین لحاظ آمادگی لازم برای مهار آب های سطحی و سیلاب وجود دارد.

وی گفت: در صورت نیاز، نسبت به رهاسازی بخشی از آب ذخیره شده در پشت سدهای استان اقدام می شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی خاطرنشان کرد: رهاسازی آب در برخی سدهای استان، از اواخر بهمن ماه پارسال آغاز شد و تا ۲۹ اسفندماه ادامه داشت.

مرتضوی خاطرنشان کرد: اکنون ۷۸ درصد از ظرفیت ۶۱.۵ میلیون مترمکعبی دریاچه شیرین دره در شهرستان مانه و سملقان، پر است.

وی با اشاره به اینکه اکنون کمتر از ۱۰ میلیون مترمکعب آب در مخزن سد بیدواز شهرستان اسفراین ذخیره است اظهار داشت: این سد ۴۰ میلیون متر معکب ظرفیت دارد که اکنون معادل یک چهارم این دریاچه، آب ذخیره است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی افزود: در سد بارزو شهرستان شیروان هم ۴۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره است که این رقم، معادل ۴۵ درصد از ظرفیت ۹۰ میلیون مترمکعبی این سد است.

بر اساس اعلام مسوولان، رهاسازی آب سدها، بر اساس تراز ایمنی تعریف شده برای این سازه ها انجام می شود تا پایداری آن حفظ شود، علاوه بر آن، در تخلیه آب سدها، تامین آب بخش های مختلف بویژه آب مورد نیاز آشامیدن مورد توجه است.  

اکنون هشت سد با ظرفیت ذخیره سازی ۲۳۴ میلیون متر مکعب آب در خراسان شمالی در دست بهره برداری است.  

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha