۶ فروردین ۱۳۹۹، ۱۲:۵۰
کد خبرنگار: 1228
کد خبر: 83726961
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

انتقاد مخالفان عمران‌خان درباره عملکرد کرونایی دولت پاکستان

اسلام آباد - ایرنا - همزمان با عبور تعداد بیماران مبتلا به کرونا از یک هزار نفر در پاکستان ،مخالفان و موافقان دولت نظرات مختلفی در خصوص عملکرد دولت در خصوص مهار این بیماری در پیش گرفته اند به گونه ای که مخالفان، عمران خان را به عملکرد نامناسب متهم کرده اند ولی دولت و موافقان از عملکرد دولت در مهار این ویروس دفاع می کنند.

علی رغم تاکید دولت پاکستان مبنی بر تعطیل نشدن کل کشور، اکنون اکثر استان ها و شهرهای پاکستان برای مقابله موثر با شیوع کرونا به تعطیلی کشیده شده و حتی دولت های ایالتی از ارتش خواستند تا برای خلوت سازی شهرها از ظرفیت های خود استفاده کند.

منابع خبری امروز (چهارشنبه) پاکستان تعطیلی استان های این کشور به ویژه پنجاب و سِند و عدم اجرای این طرح در شهرهایی مانند اسلام آباد، راولپندی و یا پیشاور را نتیجه اختلافات میان دولت مرکزی (اسلام آباد) با دولت های ایالتی می دانند.

از نظر «عمران خان» نخست وزیر پاکستان تعطیلی کل کشور و یا اعمال حکومت نظامی برای جلوگیری از تردد مردم و مجبور به خانه نشین کردن آنان، به ضرر قشر ضعیف جامعه تمام شده و پاکستان را درگیر رسیدگی به بحران کمبود غذا و مرگ و میر ناشی آن می کند.

وی اعلام کرد: «حکومت نظامی» آخرین گزینه دولت برای رویارویی با کرونا خواهد بود که پیش از اجرای آن تیم های داوطلبانه به ویژه با حضور قشر جوان تشکیل خواهد شد که هدف آن تامین نیازهای مردم از جمله قشر ضعیف جامعه در زمان حکومت نظامی خواهد بود.

این روزها رسانه های پاکستانی به ویژه روزنامه نگاران این کشور عملکرد دولت عمران خان را به سخره گرفته و می گویند که سیاست های کلی کشور از جمله اقدامات جبرانی و یا اجرای بسته های حمایتی دولت کاری از پیش نبرده و بیم آن می رود که پاکستان به سوی یک بحران خیلی بزرگتر پیش برود.

نگرانی اپوزیسیون پاکستان از وضعیت کشور

اپوزیسیون پاکستان نیز این روزها اقدامات دولت در جلوگیری از شیوع کرونا را ناکافی دانسته و مدعی هستند که بی کفایتی مسئولان سبب ایجاد بحرانی بزرگتر از ایتالیا خواهد شد.

«شهباز شریف» رئیس حزب مسلم لیگ نواز و رهبر اپوزیسیون پاکستان در مجلس ملی این کشور که خود نیز روزهای اخیر پس از چندماه حضور در لندن، به کشورش بازگشت، اقدامات دولت عمران خان را به باد انتقاد گرفت.

وی معتقد است که دولت باید به سمت تعطیلی کل پاکستان حرکت کند اما حزب حاکم ماجرای کرونا را سیاسی کرده و همچنان مُصر بر سرکوب مخالفان سیاسی است.

شهباز شریف از دولت عمران خان خواسته تا نیازهای فوری پزشکی و درمانی در پاکستان را فراهم کند زیرا اکثر شهرهایی که درگیری بیماران کرونایی هستند از وسایل استاندار و تجهیزات ضرری برای تشخیص ویروس کووید-۱۹ و یا معالجه بیماران محروم هستند.

«بلاول بوتو زرداری» رئیس حزب مردم پاکستان نیز مُصرانه خواستار اجرای فوری طرح تعطیلی کامل کشور است و تاکید دارد که دولت مرکزی به جای سیاست، باید جان مردم را نجات دهد.

آسیب های اجتماعی و اقتصادی کرونا بر پاکستان

شیوع گسترده کرونا تاکنون تعطیلی ناوگان حمل و نقل هوایی، ریلی و جاده ای در سراسر پاکستان را به همراه داشته است.

تعطیلی کامل در ایالات پنجاب، بلوچستان و سِند در پاکستان و محدودیت های جزیی در شهرهای اسلام آباد، پیشاور و مناطق شمالی این کشور روند زندگی را برای مردم این کشور سخت کرده و البته شبکه های خبری پاکستان حاکی از بی توجهی برخی از شهرها به دستور مسئولان مبنی بر پایبند بودن به خانه نشینی و یا رعایت فاصه گذاری اجتماعی است.

عمران خان روز گذشته در نشستی با روزنامه نگاران ارشد پاکستانی، بسته مالی جدید دولت برای حمایت از قشر ضعیف، مراکز صنعتی و بخش هایی که به دلیل تعطیلی متحمل خسارت شده اند، را اعلام کرد و افزود: اولویت دولت وی پرداختن به معیشت مردم و حمایت از قشر ضعیف جامعه است.

کاهش نرخ سوخت در پاکستان

عمران خان ضمن تاکید بر مراقبت از وضعیت معیشت مردم در پاکستان و اطمینان از کمیاب نشدن کالاهای اساسی، گفت که دولت تصمیم به کاهش قیمت های بنزین، گازوئیل و سایر فرآورده های نفتی گرفت.

کاهش قیمت سوخت در پاکستان از بامداد امروز به اجرا درآمد در عین حال کارشناسان پاکستانی معتقدند که با توجه به کاهش جهانی قیمت نفت، نرخ آن در پاکستان باید بیشتر از ۱۵ روپیه (۱۴۲۵ تومان) کاهش می یافت. اکنون قیمت هر لیتر بنزین ۹۶.۶۰ روپیه (معادل ۹۱۷۷۰ ریال) و هر لیتر گازوئیل ۱۰۷.۲۵ روپیه (۱۰۱۸۸۰ ریال) مقرر شده است.

نمایندگان دولت پاکستان اعلام کردند که این کشور در هیچ بحران کمبود موادغذایی نیست و تمامی نیازهای اصلی مردم تامین و یا ذخیره شده است.

کارشناسان پاکستانی: دولت علیه کرونا دیر اقدام کرد

به گفته برخی از کارشناسان پاکستانی،دولت باید جدی تر به موضوع کرونا می پرداخت اما اقدامات دیگرهنگام مسئولان باعث شد تا طوفان کووید-۱۹ کل کشور و مردم را درنوردد.

«محمد طاهر خان» کارشناس پاکستانی به ایرنا گفت: عملکرد دولت در قبال پیشگیری کرونا نه ضعیف بود و نه آنچنان فعال که در حد انتظار باشد. در عین حال وضعیت پاکستان نسبت به سایر کشورها قابل اطمینان است.

وی در واکنش به گزارش هایی از سوی برخی از رسانه های پاکستان که مرتبط دانستن شیوع کرونا با یک کشور به خصوص، افزود: متاسفانه نظارت بر رفت و آمد افراد بازگشتی به پاکستان از خارج درست انجام نشد. دولت باید از همان ابتدای شناسایی موارد مبتلا به کرونا باید تک تک رفت و آمدها را زیر نظر می گرفت.

طاهر خان معتقد است: متاسفانه اظهارات مقامات پاکستانی درخصوص مقابله با کرونا با حقائق زمینی مشابهت ندارد. امروز هزاران نفر در بیمارستان های اسلام آباد وسایر شهرها مراجعه کرده و این وضعیت نگرانی نسبت به شیوع بیشتر بیماری کرونا را تشدید کرده است.

وی با استقبال از تعطیلی کامل در استان های پاکستان، بر ضرورت ترویج آگاهی بخشی و تبلیغات موثر با هدف پایبند کردن مردم برای خانه نشینی و اتخاذ اقدامات جدی و حفاظتی جهت تضمین سلامت در کل کشور تاکید کرد.

عدم شناسایی ناقلان کرونا، دلیل شیوع بیماری در پاکستان

«کامران یوسف» ستون نویس ارشد روزنامه پاکستانی اکسپرس تریبیون به ایرنا گفت: به اعتقاد من در اولین روزهای شناسایی موارد موارد ابتلا به کرونا در پاکستان به نظر می رسید دولت در برابر تهدید بالقوه کرونا جدی عمل نکرده است .

وی اظهار داشت: امروز دلیل اصلی انتقاد از عملکرد دولت عمران خان دیر اقدام کردن آنان برای مقابله با کرونا است، اما خطای اصلی در عدم شناسایی و پیگرد ناقلان این ویروس در پاکستان نهفته است که از نظر کارشناسان بهداشت نیز چنین تصویری وجود دارد که دولت راه پیشگیری کرونا را دنبال نکرد.

این تحلیلگر پاکستانی افزود: برخی از مسافران بازگشتی به پاکستان تحت قرنطینه کامل قرار نگرفتند به همین دلیل شیوع کرونا سرعت گرفت. اکنون چالش مسئولان این است که اطمینان حاصل کنند که تعداد مبتلایان به ویروس تحت کنترل قرار داشته باشند.

وی هشدار داد که اگر تعداد بیماران کرونایی در پاکستان افزایش یابد،سیستم مراقبت های بهداشتی این کشور در مقابل این پدیده از بین خواهد رفت.

برقراری حکومت نظامی

«صالح ظافر» کارشناس خبری روزنامه پاکستانی «جنگ» امروز در پاسخ به خبرنگار ایرنا، رویکرد دولت عمران خان برای مدیریت شیوع کرونا را مبهم دانست و مدعی شد که این وضعیت باعث ایجاد بی اعتمادی مردم و رسانه نسبت به دولت شده به همین دلیل دولتمردان باید با اقدامات موثر و روشن تر فضای اعتماد را تقویت کنند.

وی اظهار داشت: ورود ارتش پاکستان به صحنه و مشارکت با دولت سیاسی برای غلبه بر بحران کرونا قابل ستایش است، دولت باید از این فرصت استفاده کرده و اجازه ندهد تصمیم های اشتباه در گذشته و یا اقدامات دیرهنگام، باعث تشدید اوضاع کشور شود.

صالح ظافر معتقد است: پاسخ اصلی به کرونا تعطیلی کامل استان ها و یا اجرای حکومت نظامی در پاکستان بود، اما دولت دیر اقدام کرد و اکنون ما شاهد تعطیلی استان ها هستیم، اما برای حکومت نظامی دیگر دیر شده است.

ضعف زیرساخت سلامت در پاکستان چالش بزرگ در مبارزه کرونا

«متین حیدر» روزنامه نگار ارشد پاکستانی و رئیس دفتر شبکه GTV در اسلام آباد نیز به ایرنا گفت: متاسفانه زیر ساخت سلامت و نظام مراقبت های بهداشتی در پاکستان آنقدر قوی و موثر نیست که بتواند از تهدید کرونا عبور کند به همین دلیل مردم باید مطالبه دولت مبنی بر قرنطینه داوطلبانه و خانه نشینی را جدی بگیرند.

وی افزود: این روزهای طرفیت مراکز درمانی و بیمارستان هایی که مخصوص پاسخگویی و درمان افراد مشکوک به کرونا می باشد، کامل شده و با وجودی که دولت پایگاه اطلاع رسانی رسمی درباره آمار مبتلایان کرونا و یا جان باختگان را به راه انداخته است، ولی گفته می شود تعداد مبتلایان بیشتر از آمارهای رسمی منتشر شده است.

متین حیدر تاکید کرد: تعطیلی کامل شهرها و استان های پاکستان تبعات منفی بر جامعه کسب و کار، قشر ضعیف، بازرگانان و سایر فعالیت های اقتصادی گذاشته است برای همین روز گذشته دولت عمران خان بسته های مالی برای حمایت از مردم، جامعه کارگردی و صنایع کشور اعلام کرد اما چاره ای نیست جز اینکه در خانه بمانیم و حداکثر احتیاط را داشته باشیم.

وی معتقد است: اگر دولت پاکستان درست از ۳ ماه قبل دست به کار می شد و خلاء موجود در نظام سلامت را جبران کرده و سطح مراقبت های بهداشتی را تقویت می کرد ما امروز شاهد چالش کرونا و افزایش روز به روز مبتلایان به این ویروس نبودیم.

مطالبه اپوزیسیون پاکستان برای تدوین برنامه اقدام ملی علیه کرونا

علیرغم انتقادهای شدید جناح مخالف از عملکرد دولت پاکستان در مدیریت شیوع کرونا، حزب حاکم از همکاری اپوزیسیون برای مشارکت در کمپین غلبه بر کرونا استقبال کرده و همزمان مخالفان سیاسی را از هرگونه بهره برداری سیاسی از وضعیت فعلی کشور برحذر داشته است.

هر چند دولت پاکستان طرح های مالی برای جلوگیری از ضررهای معیشتی مردم و تشدید تدابیر حفاظتی در کشور برای مقابله با کرونا را به اجرا گذاشته است اما اپوزیسیون، همچنان بر خواسته خود مبنی بر تعطیلی کل کشور پافشاری دارد.

نشست مشترک احزاب مخالف پاکستان به صورت ویدیو کنفرانسی روز گذشته با حضور شهباز شریف رئیس حزب مسلم لیگ نواز و بلاول بوتو زرداری رئیس حزب مردم برگزار شد و رهبران اپوزیسیون ضمن آمادگی برای کنار گذاشتن اختلافات در بحث مبارزه کرونا، از دولت خواستند تا هر چه زودتر نشست مشترک احزاب سیاسی را برگزار کرده و طی آن برنامه اقدام ملی علیه ویروس کرونا تدوین به اجرا گذاشته شود.

ویروس کرونا که به تعبیر دولت پاکستان به چالش جدی برای این کشور تبدیل شده است، تاکنون ده‌ها شهر را درگیر کرده و باعث ابتلای یک هزار نفر و فوت هفت نفر شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha