۱۸ فروردین ۱۳۹۹، ۱۰:۴۰
کد خبرنگار: 2185
کد خبر: 83739569
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

تحقق جهش تولید در گروه دیپلماسی فعال

۱۸ فروردین ۱۳۹۹، ۱۰:۴۰
کد خبر: 83739569
تحقق جهش تولید در گروه دیپلماسی فعال

ساری - ایرنا - استاد بازاریابی بین‌المللی دانشگاه ماندران دسترسی به بازارهای بین‌المللی را موتور پیش بردن و تحقق شعار سال دانست و گفت : دیپلماسی فعال سیاسی و اقتصادی موثرترین نقش را در تحقق شعار جهش تولید دارد.

دکتر میثم شیرخدایی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تحقق شعار جهش تولید را نیازمند الزاماتی دانست و افزود : انتخاب شعار جهش تولید نشان دهنده اهمیتی است که برای تحقق این موضوع در کشور وجود دارد.
وی با بیان اینکه در قالب این شعار، خواسته شده سطح زندگی مردم تغییری جدی پیدا کند، گفت : انتخاب این شعار نشان می‌دهد در این زمینه خلا در بخشی از زندگی مردم ایران وجود دارد و از نظر اقتصادی در وضعیت مطلوبی قرار ندارند.
این استاد بازاریابی بین‌الملل دانشگاه مازندران اظهار داشت : به دلیل مشکلاتی که وجود دارد شعار جهش تولید انتخاب شده و حاکمیت و دولت باید به سمت تحقق این شعار بروند.
شیرخدایی با اشاره به اینکه تحقق جهش تولید، وابسته به سیاست تنش‌زدایی در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی است ، افزود : اگر دولت، مجری تحقق شعار جهش تولید است باید از دیپلماسی فعال در سطح منطقه و بین‌الملل بهره برده و بتواند تنش‌های موجود را کاهش دهد.
این استاد دانشگاه با تاکید بر لزوم جلب اعتماد سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در تحقق شعار جهش تولید، تصریح کرد: با از بین بردن تنش‌های بین‌المللی و منطقه‌ای، این اعتماد برای سرمایه‌گذاران به وجود می‌آید و سرمایه‌گذاری در  کشور به افزایش تولید و صادرات می انجامد و در نهایت می‌توان انتظار داشت شعار جهش تولید محقق شود.
وی با اشاره به اهمیت سرمایه اجتماعی در تحقق جهش تولید، افزود: باید آحاد مختلف مردم در بخش دولتی و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، نگاه قانون‌مدار داشته باشند و سرمایه اجتماعی که مبتنی بر صداقت و اعتماد است، می‌تواند بخش خصوصی و دولتی را در تحقق شعار جهش تولید کمک کند.

سیاست‌زدایی از اقتصاد
عضو هیات علمی دانشگاه مازندران با بیان اینکه برای تحقق شعار جهش تولید، نوع نگاه دولت و حاکمیت به بخش خصوصی باید تغییر کند، خاطرنشان کرد: نهادهای مختلف حاکمیتی و دولتی سال‌هاست که در کشور، خود را رقیب بخش خصوصی می‌دانند و تا زمانی که با ادبیات رقابت با بخش خصوصی صحبت و تعامل داشته باشند، نمی‌توان خیلی توقع داشت که بخش خصوصی به جهش تولید دست یابد ، چرا که این رقابت منصفانه نیست و اعتماد بخش خصوصی برای حضور در عرصه اقتصادی و تولیدی کاهش می‌یابد.
این استاد مدیریت با اشاره به اینکه برای تحقق شعار جهش تولید ، نیازمند بازارهای مصرفی هستیم، گفت: هر اندازه بازار مصرفی بزرگتری داشته باشیم تولید هم بیشتر معنا می‌یابد و زمانی بازار مصرفی گسترده می‌شود که به بازارهای بین‌المللی دست یابیم.
شیرخدایی با بیان اینکه در حال حاضر به دلیل مشکلات ناشی از تحریم‌ها، امکان صادرات آسان برای بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی ما فراهم نیست، تصریح کرد: دسترسی ما محدود به بازارهای داخلی است و برای تحقق شعار جهش تولید، مستلزم  دسترسی به بازارهای بین‌المللی بدون محدودیت هستیم.
وی با اشاره به اینکه اقتصاد ما مانند کودکی خسته است که تحت فشار قرار دارد و از طرفی هم با افزایش انتظارات مواجه است، ادامه داد: در مقابل، آرامش اقتصادی و امکان همکاری بین‌المللی را هم از این کودک گرفته‌ایم و تحت تاثیر فضای سیاسی است.
این استاد دانشگاه یادآور شد: انتظارات ما از اقتصاد فعلی، بیشتر از توان آن است، چرا که داده‌ای به این اقتصاد تزریق نکردیم و بیش از توان، انتظار افزایش کیفی و کمی داریم.

وی خاطرنشان کرد: جهش تولید زمانی اتفاق می‌افتد که سرمایه‌های مختلفی که در کشور وجود دارد وارد چرخه تولید شود در حالی که اکنون حجم زیادی از سرمایه کشور در بخش نامولد طلا و ارز صرف می‌شود، سرمایه‌گذاری باید در زمینه تولید واقعی، انجام شود تا به نتیجه مطلوب جهش در تولید دست یابیم.
عضو هیات علمی دانشگاه مازندران با تاکید بر نقش فناوری‌های نوین در زمینه تحقق جهش تولید، گفت: تجربه کشورهایی مانند چین، ژاپن و کره جنوبی نشان می‌دهد تمرکز این کشورها بر فناوری‌های نوین، توانسته بعدها نیروی محرک دیگر بخش‌های اقتصادی این کشورها باشد.

شرایط سخت دولت در کرونا
شیرخدایی در باره تلاش دولت در کاهش وابستگی اقتصادی به نفت در شرایط تحریم، اظهار کرد: می‌توان سئوال را اینگونه مطرح کرد که آیا در این شرایط می‌شد، عملکرد بهتری داشت.
وی با بیان اینکه به نظر من عملکرد دولت در این زمینه قابل دفاع نیست، افزود: فارغ از اینکه چه دولتی از چه جناحی، بر سر کار است در این شرایط سیاسی نمی‌توانیم توقع زیادی داشته باشیم.
شیرخدایی با اشاره به اینکه تحریم‌ها به شدت اقتصاد کشور را تحت فشار قرار داده است، تصریح کرد: بخواهیم یا نه، نمی‌توانیم در این شرایط نفت بفروشیم و در این فضاست که کمبودها و نارسایی‌های مدیریتی بیشتر مشخص می‌شود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه در یکی ۲ سال اخیر در فروش نفت دچار مشکلاتی هستیم، ادامه داد: دولت تلاش کرده کتابچه بودجه را فارغ از درآمدهای نفتی و مبتنی بر درآمد داخلی تنظیم کند.
وی با اشاره به اینکه در بودجه سال ۹۹ هم نرخ دلار نیمایی را هشت هزار و ۵۰۰ تومان قرار داده‌اند، اظهار کرد: می دانیم نرخی که برای دلار نیمایی در نظر گرفته شده نرخ واقعی نیست و خروجی این اتفاق، آن می‌شود که دولت باز هم دچار کسری بودجه است، از طرفی هم دولت فشار اصلی را در بودجه ۹۹ بر افزایش مالیات قرار داده است.
این استاد اقتصاد افزود: وقتی قرار است بخش خصوصی که می‌دانیم ضعیف است و اکنون بحران کرونا هم به مشکلات این بخش اضافه کرده و این امر  باز هم فشار بر بخش خصوصی را افزایش داده و آن را ضعیف‌تر خواهد کرد.
وی در باره کاهش وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی، تصریح کرد: این اتفاق نه هوشمند و مبتنی بر طرح از پیش تعیین شده‌ای است که در قانون هم لحاظ شده، بلکه واکنشی به واقعیت‌های بین‌المللی است.
شیرخدایی افزود: کاهش وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی، پیش از اینکه به عنوان یک دستاورد باشد، یک حرکت انفعالی است.
وی همچنین در باره تاثیر کرونا بر اقتصاد کشور، اظهار کرد: فشار کرونا بر بخش‌های اقتصادی به ویژه بنگاه‌های کوچک اقتصادی، خرد و متوسط بسیار زیاد است.
عضو هیات علمی دانشگاه مازندران با بیان اینکه بحران کرونا در بدترین موقعیت اتفاق افتاد، گفت: بسیاری از کسب و کارهای خانگی و کسب و کارهای کوچک و متوسط به صورت سنتی در آستانه سال نو درآمدهای خود را کسب می‌کنند که متاسفانه امسال با بحران کرونا مصادف شد و این واحدها به شدت متضرر شدند و بسیاری از این واحدها در معرض نابودی قرار دارند.
وی با اشاره به اینکه ارگان‌های حمایتی مانند کمیته امداد امام خمینی (ره) از بسیاری کسب و کارهای اینچنینی حمایت می‌کردند، ادامه داد: اکنون این دغدغه جدی وجود دارد که چطور این شغل‌هایی را که ایجاد شده ، حفظ کنند.
شیرخدایی خاطرنشان کرد: از طرفی کرونا، فعالیت‌های مرسوم شرکت‌های بزرگ‌تر را هم با مشکل مواجه کرده است.
وی با بیان اینکه صنعت املاک و مستغلات بر اثر بحران کرونا، رکود شدیدتری را از سر می‌گذرانند چرا که عرضه به شدت کاهش یافته است، یادآور شد: بخش‌های مختلف گردشگری و صنعت حمل و نقل از دیگر صنایعی است که به شدت تحت تاثیر کرونا، با ضرر و زیان مواجه شده‌اند.
شیرخدایی با اشاره به اینکه تمامی زنجیره‌های مختلف اقتصادی دومینو وار، دچار مشکل شدند که البته این مشکل اکنون در سطح بین‌الملل هم وجود دارد، تصریح کرد: دولت‌ها در حال تدوین بسته‌های مالی حمایت از کسب و کار هستند تا مشاغل بتوانند این زمان بحرانی را سپری کنند.
وی با بیان اینکه کرونا باعث کاهش تقاضا در بسیاری از عرصه‌ها شده است، ادامه داد: شاید برخی کسب و کارها بتوانند ضربه‌های رکود ناشی از بحران کرونا را برای ۲ ماه تحمل کنند و دوباره به چرخه کار برگردند اما برای بسیاری از مشاغل باید فکر اساسی کرد، دولتی که توانمندی اقتصادی دارد می‌تواند این ایام را به خوبی سپری کرده و مشاغل را حفظ کند.
عضو هیات علمی دانشگاه مازندران گفت: با توجه به شرایط تحریم و مشکلات ساختاری که در اقتصاد داریم، باید دید آیا دولت برای زنده نگه داشتن صنایع، توانایی دارد، هر چند دولت تمهیداتی را از جمله تدوین بسته حمایتی و امهال سه ماهه تسهیلات مرتبط با مشاغل را در نظر گرفته اما در نهایت باید ببینیم چگونه از این بحران خارج می‌شود و یا رکود کسب و کارها را به حداقل می‌رساند.
 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha