۲۱ فروردین ۱۳۹۹، ۷:۴۶
کد خبرنگار: 1228
کد خبر: 83744367
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

پاکستان نشست تجاری سارک به ابتکار هند را تحریم کرد

۲۱ فروردین ۱۳۹۹، ۷:۴۶
کد خبر: 83744367
پاکستان نشست تجاری سارک به ابتکار هند را تحریم کرد

اسلام آباد - ایرنا - اسلام آباد نشست تجاری سازمان اتحادیه همکاری‌های منطقه جنوب آسیا موسوم به «سارک» با هدف بررسی تبعات ویروس کرونا در منطقه که به ابتکار دهلی نو صورت گرفته بود را تحریم کرد. 

رسانه‌های پاکستانی روز پنجشنبه به نقل از منابع رسمی این کشور نوشتند: اسلام آباد فراخوان نشست تجاری مقامات کشورهای عضو سارک از سوی هند و بدون هماهنگی با دبیرخانه این سازمان را غیرموثر دانسته و از شرکت در این جلسه خودداری کرد. 

نشست ویدیو کنفرانسی مقامات هشت کشور عضو اتحادیه همکاری‌های منطقه جنوب آسیا برای بحث در خصوص تبعات شیوع ویروس کووید-۱۹ بر منطقه و چگونگی تدوین راهبرد مشترک سارک برگزار شد. 

سخنگوی وزارت امورخارجه پاکستان در مورد تحریم این نشست گفت که پاکستان از اعضای مهم و بنیانگذار سارک است و این سازمان بستر مهمی برای همکاری‌های منطقه‌ای محسوب می‌شود اما از آنجایی که دبیرخارنه سارک بخشی از نشست ویدیو کنفرانسی مقامات تجاری کشورهای عضو نبود، پاکستان نیز تصمیم به عدم مشارکت در این فرآیند گرفت. 

منابع خبری گفتند: هند تلاش دارد با استفاده از مجمع منطقه سارک هرگونه ابتکار و تلاش را به تنهایی رهبری کند اما پاکستان ضمن مخالفت با رویکرد همسایه شرقی خود بر نقش محوری دبیرخارنه سارک تاکید دارد و به همین دلیل شرکت در نشست مجازی مقامات تجاری را تحریم کرد و موجب شد تا تنش‌ها میان رقبای دیرینه شبه قاره بار دیگر پررنگ شود. 

پیش‌تر نشست سران عضو سازمان سارک روز ۲۵ اسفندماه گذشته با هدف رایزنی در خصوص مدیریت شیوع ویروس کووید-۱۹ برگزار شد و رهبران کشورهای عضو از جمله نخست وزیر هند به صورت ویدیو کنفرانسی در این نشست شرکت کردند اما پاکستان در سطح وزیر بهداشت حضور یافت. 

«ظفر میرزا» وزیر بهداشت پاکستان در این نشست ویدئو کنفرانسی پیشنهاد میزبانی اسلام آباد را برای برگزاری اجلاس وزیران بهداشت سازمان سارک در اولین فرصت مطرح کرد.

سازمان سارک از سال ۲۰۱۶ تاکنون نتوانسته است نشست سالانه خود را برگزار کند که عمده‌ترین دلیل آن تشدید تنش‌های سیاسی میان پاکستان و هند به عنوان دو رقیب سنتی در جنوب آسیا عنوان می‌شود. 

اتحادیه همکاری‌های منطقه‌ای جنوب آسیا (SAARC) یک سازمان سیاسی و اقتصادی متشکل از هشت کشور در جنوب آسیاست که مجموع جمعیت کشورهای عضو آن تقریباً ۱٫۵ میلیارد نفر از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهد و از نظر جمعیت، حوزه تأثیر آن گذاری آن از هر سازمان منطقه‌ای دیگر بیشتر است.

این سازمان در ۱۷ آذر ۱۳۶۴ توسط هند، پاکستان، بنگلادش، سریلانکا، نپال، مالدیو و بوتان تأسیس شد که افغانستان نیز در فروردین ۱۳۸۶، در خلال چهاردهمین نشست اتحادیه به عضویت آن در آمد. کشورهای ایران و چین نیز که از اعضای ناظر این سازمان هستند، درخواست عضویت در این سازمان را دارند.

دبیرخانه دائمی سارک، در کاتماندو پایتخت نپال واقع شده و هدف از تشکیل این اتحادیه، افزایش همکاری‌های متقابل میان کشورهای عضو است. 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha