۲۳ فروردین ۱۳۹۹، ۱۷:۰۵
کد خبرنگار: 2169
کد خبر: 83746166
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دستگاه پایش بیماری قارچی  «اسپورتراپ» در مهاباد نصب شد

مهاباد- ایرنا- کارشناس مسوول حفظ نباتات اداره جهادکشاورزی مهاباد گفت: دستگاه پایش بیماری قارچی «اسپورتراپ» برای نخستین بار در روستای «اگریقاش» مهاباد نصب و راه‌اندازی شد.

تورج شمس‌ برهان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این دستگاه به صورت آزمایشی و به منظور پایش بیماری‌های قارچی در مجاورت دستگاه «دیتالاگر» در حوزه مرکز جهادکشاورزی مکریان شرقی در روستای «اگریقاش» این شهرستان نصب شده است.

وی افزود: این دستگاه به طور شبانه‌روزی روشن بوده و اسپورهای بیماری را در هوا جذب می‌کند و با بررسی نوار دستگاه زیر میکروسکوپ، اسپورهای آن شمارش می‌شود و می‌تواند از آن به‌عنوان سیستم پیش‌آگاهی بیماری‌ استفاده کرد.

وی اضافه کرد: در سال‌های گذشته به خاطر شیوع بیماری «لکه‌سیاه‌» سیب تولیدی در این منطقه خسارت‌های زیادی به محصول سیب باغداران این منطقه وارد می‌شد و باغداران چون از زمان دقیق شیوع بیماری خبر نداشتند، گسترش و شیوع این بیماری آنان را متضرر می‌ساخت.

کارشناس مسوول حفظ نباتات اداره جهادکشاورزی مهاباد ابراز امیدواری کرد که با نصب این دستگاه و پایش مستمر قارچ عامل «لکه‌سیاه‌» درخت سیب و انطباق با داده‌های دستگاه «دیتالاگر»، شاهد اطلاع‌رسانی به موقع به باغداران و صدور اطلاعیه پیش‌آگاهی، قبل از بروز خسارت ظرف چند سال آینده باشیم.

«شمس برهان» افزود: بیماری «لکه‌سیاه‌» سیب از بیماری سرشاخه‌ها و شاخه‌ها مانند شانکرها و همچنین بیماری‌های باکتریایی و قارچی در اواخر زمستان و اوایل بهار تشدید می‌شود و این عملکرد برای بهبود و پیشگیری از این بیماری صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: برای خرید و نصب این دستگاه در مجموع یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال هزینه شده است که در صورت کسب نتیجه مطلوب، در دیگر مناطق نیز نصب خواهد شد.

مهاباد در جنوب آذربایجان‌غربی و ۱۱۶ کیلومتری مرکز استان واقع شده و دارای بیش از ۸۰ هزار هکتار اراضی مستعد کشاورزی و باغی است و این شهرستان با بیش از ۶ هزار هکتار باغ سیب و تولید سالانه ۹۰ هزار تن سیب یکی از قطب‌های مهم تولید این محصول در کشور به شمار می‌رود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha